Gå til innhold
Arkivverket

[#25703] Helsing frå Tyskland - 60-års bombejubileum (ikkje berre på Laksevåg)


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

I kveld vil eg gjerne få senda ei helsing frå Schwarzwald i Tyskland til alle brukarane av Digitalarkivet sitt Brukarforum og takke dykk alle for å gjera dette til ein av dei beste Web-sidene som finst. Eg har i lang tid nytta Digitalarkivet som opningsside på Internett!I dag vart det feira eit jubileum i distriktshovudstaden Freiburg (Breisgau). Og det var eit jubileum frå krigens dagar; det var i dag 60 år sidan dei allierte styrkane bomba Freiburg og la øyde store delar av byen.Eg kan elles melda at vinteren no gjer sitt inntog her i Hinterzarten i 800 meters høgd berre 40 km frå den sveitsiske grensa. Me har alt hatt snø, og det er varsla meir i dagane som kjem. So no vert det snart hopping i den lokale World-Cup bakken. Eg tykkjer det er so vakkert med sol og lett snøfall. Ein kjem heilt i julestemning.... og so minnar det om heime i Hallingdal!Eg ser fram til nye interessante og saklege diskusjonar på Digitalarkivet!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

I dag er det 60 år sidan Frankrike heiv nazistane ut av Strasbourg og gjenerobra brui over Rhinen. Og med dette var Frankrike på ny eit fritt land!Elles helsar eg på ny frå ein snøkvit Schwarzwald der triumfane i skiløypene i Sverige vert feira med store bokstavar!Mit besten Grüßen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Om nokon føler seg støytt av desse innleggi mine, so seier eg meg lei for det. Det var ikkje meiningi! Eg ville berre trekka desse 60-års-markeringane litt forbi Svinesund...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dessverre forstår jeg ikke hva som er tanken bak innlegg 4 ovenfor. Er jeg kanskje blitt rent for gammel og treg? Jeg synes Øyanes innlegg var interessante og tankevekkende. At de skulle avstedkomme så pussig reaksjon som her er demonstrert, er uforståelig for meg. Men kanskje det går an å be om en nærmere begrunnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvilken andedam er det egentlig vi svømmer omkring i , når Lars E. Øyanes beretning om hva som skjer ute i Europa blir så totalt misforstått som i innlegg 3 og 4??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Godt spörsmaal, Astrid-:) Jeg forstod heller ikke innlegg 3 og 4, har sannsynligvis vaert for mange aar i utlandet!Til Lars : Ellers trodde jeg at det var den 23. november at Strasbourg ble frigjort : http://www.crdp-strasbourg.fr/alsaGuerre/index.phpI hvertfall skal det feires den 23. denne maaneden.Nyt vinteren i Hinterzarten-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel snakk om en språklig uenighet: Bruken av ordet 'jubileum' om ødeleggelsen av store deler av Freiburg. Mange vil mene at man har 'jubileum' over noe udelt positivt. Jubileum kommer vel av 'jubel' og forbindes med feiring. Uansett 'jubel' over avslutningen av 2. VK og Nazi-Tysklands nederlag, så er det vel en bismak rundt ordet 'jubel' mht. å legge byer i aske. Jfr. manges positive følelser rundt Japans nederlag og negative rundt bombingen av Hiroshima og Nagasaki. Det er mulig å ha flere tanker i hodet samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hadde i grunnen ikke tenkt å kommentere disse innlegg, men velger likevel å gjøre dette. I året 2004 har det vært mange minnemarkeringer og jubileum rundt 60 årsdagen for ei rekke hendinger fra krigens dager. Det å være tilstede en plass der slike hendinger blir markert, er en spesiell opplevelse.Jeg var tidligere i år i Warszawa der de nett hadde markert 60 årsdagen etter nazistenes utsletting av gettoen i Warszawa, rundt 200 000 polakker mistet livet. Dette pga. manglende støtte fra Allierte styrker og Russerne. I Gamle byen hang det store bilder av soldater på husveggene, smilende kvinner og menn som ikke ante hvilken skjebne de hadde i vente. Når du står og ser på bildene av disse smilende unge mennesker og vet deres skjebne, så skal du være temmelig følesløs om du ikke reagerer på det du ser.Når en først er i Polen bør en ta turen innom konsentrasjonsleirene Auswitsz, Birkenau eller til Sachsenhausen ved Berlin. Det du ser i disse leirene gjør også ett meget dypt inntrykk, blant annet synet av tepper vevd av menneskehår. Det er simpelthen ufattelig å begripe at noe sånn skulle ha skjedd, men bildene som henger på veggene der nede viser noe annet. De inntrykk en sitter igjen med etter å ha besøkt disse leire er ett helt annet enn de du sitter med når du ser dette på tv.Det nærmeste jeg kommer i så henseede er markeringen av D-dagen i Frankrike, der en rakrygga norsk soldat mottar medalje fra den Franske president, soldaten er over 80 år gammel, dette gjør inntrykk. Når det tidligere i debatten derfor heftes ved at ordet jubileum blir brukt i forbindelse med ødeleggelsen av Freiburg, så forstår sikkert alle at det er frigjøringa som er jubileum og ikke ødelegginga, dette gjelder også Strasbourg.Til neste år skal det nok også feires et jubileum i Norge, det er 60 år siden vi vart frigjort fra nazismen. Antar at alle husker jubelen fra det norske folk når kongen kjører mot slottet for første gang etter krigens slutt. Nett denne dagen, glemte nok alle sine sorger for nettopp å kunne å feire. Synes derfor at det å begynne å debattere hvilket ord som blir brukt, enten det er jubileum eller markering blir meiningslaust. Jeg tror at alle som leser disse innlegg forstår hva som menes med dette og husk at nettopp disse hendelser er grunnen til at vi i dag kan sitte i ett fritt land å skrive innlegg på Digitalarkivet, enten vi sitter på Sotra, i Tyskland, Frankrike eller andre land i verden, dette synes jeg er viktigere enn ordbruken.Ha en fortreffelig dag alle samen, nå er det flott vintervær her på Sotra, så nå går jeg ut en tur i solen.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer vi å akseptere at den enkelte av den tyske befolkningen som med dyp skyld innser den ufattelige lidelsen, uretten og sorgen den påførte andre, også har behov for å sørge over egen tap? Smertens omfang forårsaket av tapet på far (også den elendigste), mor, barn, hjem eller andre pårørende blir ikke bestemt av nasjonalitetstilhørighet. Den er individuell.Når man i Freiburg høytideligholder en merkedag - dagen da byen ble ødelagt og 3000 mennesker drept, er det så absolutt ikke for å krenke andre nasjonaliteter eller for å rope hurra, men for å minnes et skrekkelig kapittel og for å forhindre at historien noen gang skal få sjansen til å gjenta seg.Jeg er overbevist om at Lars E. Øyane heller aldri hadde tenkt å si noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.