Gå til innhold
Arkivverket

[#25707] Eric Christophersen giftm Marthe Christophersd Dramdalseie Eiker søker foreldre


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Søker foreldrene til Eric og Marthe, de er ført som foreldrene til Helle og Sivert som blir døbt 19/1 1766 her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=eikdpnr8&gardpostnr=241&merk=241&tid=20:19:26#ovre>Lenke og her Lenke , men de lever ikke særlig lenge Helle/Helga blir bare 20 uker gammel Lenke og Sivert/Syver blir snaue året Lenke ..Jeg tror muligens at de også hadde disse barna..1 , Kirsti som blir konfirmert i 1770 Lenke og som dør i 1775 22år gammel Lenke 2 , Valborg som blir konfirmert i 1773 Lenke som vi finner i 1801 som gift Lenke (Tema 23209) de får flere barn bla Kisti i 1783 Lenke og Ingeborg i 1784 Lenke så får de tvillingene Ingeborg Lenke og Marthe Lenke de blir ikke så gamle , de dør iløpet av deres første leveår Lenke Lenke så i 1787 får de Nils Lenke i 1789 Ei Marthe Lenke i 1792 3 , Kirstine som blir 11uker i 1764 Lenke 4, Christen blir konfirmert i 1777 Lenke og dør i 1792 Lenke 31 år gammel 5 , Så blir det født en Syver i 1768 men her er faren ført som Eric Anstensen Lenke Muligens er Eric Christophersen død/borte eller muligens en feilføring? her gifter Syver seg Lenke og her er de i 1801 Lenke de hadde også muligens et barn til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke svar på ditt spørsmål - ser mer på det senere - men fant i farten skiftet etter Syver - nevnt i punkt 5:Skifte på Brodalen under Kverk 26/6-1844Sjul Eriksen er dødenke er Berthe OlsdatterHan var gift første gang med Dorthe Torgersdatter.Barn med enken, Berthe Olsdatter:1. Erik Syversen som er død, og etterlater barna:a). Nils Eriksen Kaasa 27b). Syver Eriksen Dramdalseie 24c). Torger Eriksen Kaasa 22d). Dorthe Eriksdatter 16Barn fra 1. ekteskap:2. Marthe Syversdatter g.m. bjelkehugger i Drammen Daniel Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan kanskje virke søkt. Men jeg tror likevel nokså sikkert at vi har Marthe Christophersdatter (feilregistrert eller feiltranskribert som Birte Christensdatter) og Erik Christophersen (feilregistrert eller feiltranskribert som Erik Christensen) her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Jon !Takker for raskt og fint svar ,.. til innlegg 3 , jeg lurer på om ikke muligens Marthe er ført opp i linjen under Eric Christensen..jeg ser at en Erich Christensen blir gravlagt i 1799 med bosted Qværk 71 år gammel Lenke .. kan dette være den samme Eric .. , hans sønn holder til som husman på Qverk i 1801.. en mulig forbindelse ?..Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!Her er du definitivt inne på noe.Som vi ser, virker det som om de begge er gitt patronymika Christen..... og Christopher.... litt om hverandre. Her er ikke kildene helt enige med seg selv. Jeg er nokså sikker på at det er de rette vi finner i ekstraskatten 1765. (Og Marthe er selvsagt nevnt under mannen - ikke over. Beklager.)Jeg tror nok du har funnet de rette begravelsene.Marthe død 62 år gammel i 1790 (altså født ca. 1728)ogErik død 71 år gammel i 1799 (altså født ca. 1728) Dramsdalseie - betyr nok i dette tilfellet husmansplassen Brudalen / Brodalen under Dramdal. Det hele er litt forvirrende, for i kilder nevnes også husmannsplassen Brodalen / Brudal / Brudalen ved Kverk. Men det er nok her høyst sannsynligvis snakk om en og samme plass.I farta finner jeg (i tillegg til skiftet nevnt over) følgende skifter der plassen nevnes:---------------Skifte på Dramdahl, plass Brudalen 19/11-1817Margit Olsdatter er død - enkemann er Svend AndersenEtterlater en datter: Anne Svendsdatter 20 år--------------Skifte på Hære, plass SvingenPeder Andersen er død.Enke er Ingeborg Torgersdatter - hennes verge er Syver BrudalenEtterlatte barn:Christian Pedersen 20 årChristen Pedersen 15 årTorger Pedersen 12 årAnders Pedersen 1 årAnne Maria Pedersdatter 9 årDorthe Pedersdatter 4 år----------------Har du sett at Marte er fadder her?: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, da var det som jeg trodde.I Modums kirkebøker finner jeg: Trolovet 9. post trinitatis 1752 (30. juli) og Copuleret i Nÿekirke 18. post trinitatis (1. oktober) 1752. Ungkarl Erick Chrestenson og Pigen Marthe Christophersdatter. Caverer: Mogens Hanson Honerud og Karsten Chrestenson. (Det står litt annet småtteri i denne vielsesinnførselen også, men jeg kunne ikke tyde det.) - Men da har vi i alle fall funnet ut at de ble viet på Modum. Det var jo ingen bombe akkurat, men greitt å få slått fast. Så gjelder det å sjekke hvor mange av de fire første kjente barna som er døpt på Modum.Her er de barna vi vet de fikk. (Det var nok flere.)1. Kirsti født ca. 1753 (døpt på Modum?)2. Valborg født ca. 1758 (døpt på Modum?)3. Christen født ca. 1761 (døpt på Modum?)4. Kirstine født 1764 (døpt på Modum?)Foreldrene er på Eiker i 1765.5. Helle 1766 (døpt på Eiker)6. Sivert 1766 (døpt på Eiker)7. Syver ? født 1768 (døpt på Eiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik døper en datter for Valborg. Et sjeldent navn. Jeg finner en konfirmant i Heggen kirke på Modum våren 1748. Hans navn er Erich Christensen Sætersberg. Noen år tidligere konfirmeres en mulig søster av han på Modum. Hun heter Valborg Christensdatter Sætersberg. Dette er et spor som er verdt å forfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valborg Christensdatter døpes 19 mars 1724 og Erich Christensen døpes 12 mars 1730, begge i Heggen kirke på Modum. De er søsken. Faren heter Christen Tostensen Buskerudeie. Det er en interessant vielse i Nÿekirke på Modum 12. august 1714. Det er Christen Tostensen som vies til Kirsti Sivertsdatter. Det er IKKE dermed sagt at vi her har funnet 'dine' folk. En god del mer arbeid venter før vi kan konkludere med noe som helst. Men jeg synes jo ikke dette virker ueffent. Nokså interessant er det jo også at Sivert-navnet dukka opp 'igjen'. Eller hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste puslespillbit faller på plass:Modums kirkebok: Dåp 1753 - Erich Christensen og Marthe Christophersdatter på Buskerudeie - pigen Kiersten født 4. juni - døpt - 3. pinsedag (12. juni) - Faddere: Maren Hansdatter Rudsagene - Margrethe Jensdatter Buskerudeie - kan ikke lese neste - Povel Christophersen Rudsagene - Lars? Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her:Dåp i Nÿekirke på Modum 3. søndag i Advent 1756 (12. desember) - Erick Christensøn og Marthe Christophersdatter Strandeies pigebørn ELSE - fød den 2. December. Faddere: Waldborrig Rasmusdatter Buskerudeie, Aase Andersdatter Buskerudeie, Tosten Christensøn Refsal, Anders Mafdsøn Buskerudeie, Halvor Andersøn Buskerudeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er all verdens sjanse til å finne flere barn av Erik og Marthe døpt på Modum. Jeg finner nemlig en dåp på Modum i januar 1759, som er nokså interessant. Det er Povel Christophersen og Berthe Rasmusdatter Buskerudeie som døper sin datter Pernille. Denne Povel har jo tidligere vært fadder når 'din' Marthe døpte barn, og han er en sterk kandidat til å være bror av 'din' Marthe Christophersdatter. I denne dåpen (altså i Pernille Povelsdatter sin dåp) er det en fadder som er NOKSÅ interessant etter mitt skjønn: Ingen ringere enn 'Marthe Christophersdatter Dramdalseie' er fadder her. H Æ P P !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg rett og slett at vi har nok indisier til å slå fast at 'dine' folk kom fra Modum. Men det som fortsatt henger i lufta, er jo Marthe Christophersdatters opphav. Det vi vet er at Marthe Christophersdatter giftet seg på Modum 1752. Og at hun nok hadde en bror ved navn Povel Christophersen som i 1753 var ved Rudsagene på Modum. Vi vet også at Marthe i 1766 døpte en sønn som ved dåpen hadde en fadder ved navn Lisbeth Christophersdatter - en mulig kandidat for nok en søster av Marthe. Dessuten vet vi at Marthes førstefødte datter Kirsten var oppfalt etter sin farmor. OG at den neste datteren fikk navnet Else. Det kan jo tenkes at dette dåpsbarnet var oppkalt etter sin mormor. OG.....Da KAN vi jo leke med tanken om at søsknene Marthe, Povel og Lisbeth hadde en mor ved navn Else.OG ............... se hva jeg fant...........----------------------Skifte på Bagstevold på Eiker 26. mars 1751:Ektefolkene Hans Syversen og Anne Nilsdatter er døde uten livsarvinger.Avdøde Hans Syversen var 1. gang gift med Marthe OlsdatterArvinger fra dette ekteskap:1) Nils Hansen Krekling2) Peder Hansen bor på en gård i Jarlsberg Grevskap3) Syver Hansen BagstevoldDen døde kvinnes arvinger: 1. fullbror Johannes Nilsen Aas er død og etterlater:a) Nils Johannesen Aasb) Barbro Johannesdatter gift med Ole Larsen Myre2) fullbror Hans Nilsen Konsgsberg er død og etterlater:a) Dorthe Maria Hansdatter gift med Halvor Jensen fra ødegården Scharud eller Strand kaldet.?? ) Barbro Olsdatter ?? (!) gift med Henning Olsen Nyhuus under Fiskum pg. (Barbro er muligens datter av 3)Maren Nilsdatter)3) fullsøster Maren Nilsdatter er død, var gift med Ole Pedersen Humlebekk som er død og etterlater:a) Maria Olsdatter gift med Syver Madsen Humlebekk4) fullsøster Maren Nilsdatter er død. Hun var gift med Paul Larsen Skotselv som er død. Maren Nilsdatter og Paul Larsen etterlot seg datteren Else Paulsdatter som døde for 9 år siden, Else var gift med Christopher Jørgensen Bjørndalen i Sigdal. Else og Christopher etterlater:a) Peder Christophersen Kongsberg fullmyndigb) Paul Christophersen 21 år Kongssagene Modumc) Jørgen Christophersen 14 år Kongsbergd) Maren Christophersen gift med Christen Libberte) Marthe Christophersdatter 20 år ugift, i tjeneste på Buskerud, Modumf) Lisbeth Christophersdatter 18 årg) Karen Christophersdatter 13 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Sigdal sier på s. 93 under Bjørndalen: Kari Reidarsdatter Bakke [..........] ble tredje gang gift i 1745 med Kristoffer Jørgensen, han var innflytter og enkemann, og hadde flere barn fra et tidligere ekteskap på Eiker. I 1752 ga Kristoffer og Kari opp alt sitt til deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigsler fra kirkebok for Modum: Vielse i Nÿekirke 26 mars 1724: Christopher Jørgensen Soldat, og Else Povelsdatter. Døpte fra kirkebok for Modum:18. feb 1725 i Heggen kirke - barnets navn: Peder - Christopher Jørgensen Braathen22. sept 1726 i Nykirke - barnets navn: Maren - Christopher Jørgensen Braathen4. apr 1728 i Heggen kirke - barnets navn: Povel - Christopher Jørgensen Braathen19. mars 1730 i Nykirke - barnets navn: Martha - Christoper Braatens11. feb 1732 i Nykirke - barnets navn: Anne - Christopher Jørgensen Braathen (dette tipper jeg er feilskrift fra prestens side og at dette egentlig er dåpen til Lisbeth)27. juni 1734 i Nykirke - barnets navn: Jørgen - Christopher Jørgensen Braathen og Else Povelsdatter3. feb 1737 i Nykirke - barnets navn: Jørgen - Christopher Jørgensen Braathen og Else Povelsdatter1. jan 1739 i Nykirke - barnets navn: Karen - Christopher Jørgensen Braathen og Else Povelsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leter altså videre etter en Nils - som fikk disse barna:1. Anne Nilsdatter som i 1751 var død uten livsarvinger - Var gift med Hans Syversen Bagstevold i hans 2. ekteskap.2. Johannes Nilsen Aas død før 1751- (Han døde før juli 1737 - se nedenfor) Han etterlater: a) Nils Johannesen Aas b) Barbro Johannesdatter gift med Ole Larsen Myre. Jeg finner et skifte på Aass Nordre i Eiker 10. juli 1737: Johannes Nilsen er død - enke er Maren Børgersdatter - etterlater: 1) Nils Johannesen og 2)Barbro Johannesdatter gift med Ole Larsen Myhre3. Hans Nilsen, som døde på Kongsberg før 1751 og etterlater: a) Dorthe Maria Hansdatter gift med Halvor Jensen fra Ødegården Scharud eller Strand kaldet. - Det er mulig at det er han jeg finner i Kongsberg sølvverks ksaminasjonsmantall for 1732: Hans Aas er født på eiker og er 57 år i 1732 og enkemann. Han er i 1732 hauger i Gottes Hilfe in der Nott gruve og har jobba på sølvverket i 27år: Han bor i leid husvære og er far til 3 barn. (Hans er altså født ca. 1675 - om han da er rett mann.)4. Maren Nilsdatter død før 1751 , gift med Ole Pedersen Humlebekk og etterlater: a) Barbro Olsdatter som i 1751 er gift med Henning Olsen Nyhuus under Fiskum b) Maria Olsdatter som i 1751 er gift med Syver Madsen Humlebekk (Maria døpes på Eiker 1708: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=edop1702&gardpostnr=923&merk=923&tid=17:44:38#ovre>Lenke )5) Maren Nilsdatter død før 1751. Var gift med Paul Larsen Skotselv. Etterlater Else Paulsdatter som døde ca. 1741. Else var gift med Christopher Jørgensen som i 1751 er i Bjørndalen i Sigdal. Paul Larsen / Lauritzen (som er samme navn) vies på Eiker i 1700 til Mari Nilsdatter Aas. Her: Lenke Jeg tror ikke dette er Pauls første ekteskap. De to døper en Else, som kanskje dør ung. Her: Lenke De døper også sønnen Tryg i 1702: Lenke En Marthe i 1704: Lenke Sønnen Ole i 1707: Lenke En Nils i 1709: Lenke Muligens en ny Else i 1711:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Her er noen skifter fra Modum som understøtter det Jon sier11/12 1748 er det skifte på en plads u. Sætersberg Kirsten Syversd. er død Enkemann Christen Tostensen og 9 barn 3 sønner Tosten,myndig, gift på Nyehuus,Erich, 18 1/2 år og Peder 15 år 6 døtre Anne g.m. Løch Weggertsen Flannum,Marthe 29 år ugift her, Ingeborg g.m. Claus Mortensen Aamodt saugbrug u. sædegaarden Buscherud,Walborrig 25 1/2 ÅR, Randi g.m. bergmand Christian Magnussden Fogt, Kongsberg og Engel 20 1/2 årWalborrig som blir g.m. Mogens Hansen dør allerede i 1752. Det er derfor naturlig at hun blir oppkalt etter.Det er skifte på nabogaarden til Sætersberg, Braaten i Nykirke 5/4 1745. Else Povelsd. er død Enkemann er Christopher Jørgensen og det er 7 barn 3 sønner Peder 20 år, Poul, 17 år og Jørgen 8 år. 4 døtre Maren, 18 år, Marthe 14 år, Lisped 12 år og Karen 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Jon !Tusen Tusen Takk !! .. ,.. jeg blir helt overveldet ,.. ord strekker ikke til.., dette her er jo så helt utolig fantastiskt bra..,..Tusen takk Arnt !! ,.. for ytterligere verdifulle opplysninger ,..Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gine Olsen

Hei,Dette er kanskje for mye på siden, men jeg har tilfeldigvis faldt over en av personene som ble nevnt her, Christen Libbert g. m. Mari Christophersdtr. på Kongsbergs skifteregister [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk06041705&gardpostnr=265&personpostnr=1980&merk=1980#ovre>Lenke og Lenke. Noen andre Libbert/Lippert finns på min Debatt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Gine! Takker for linkene ,.. fint å få bekreftet tidligere funn .. det er tydlig at Libbert ,Lippert , Lippelt kan skrives og tolkes på flere måter ,..( fant en Søren Lenke Lippert her )Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei! Tak for linken til denne Søren Lippert - hadde ikke sett den og trodde ellers jeg hadde vært omkring alt relevant i FamilySearch! Vel, en lærer så lenge.... Tusen takk, skal se om jeg kan finne ut mer på nyåret.Mvh. og god jul!Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei! Får visst spørre hvordan du fandt denne Søren Lippert, f. 1747 i Kongsberg - jeg klarer ikke å få ham frem ved søk på Søren/Soren eller på farens navn. Men jeg finner ham via lenken din, så han skal jo kunne finnes! Lurte bare på om han var eneste barn.På forhånd takk!Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Egil Fredriksen

HeiJeg går inn på denne hjemmesiden og velger Norge osv,.. http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8 , da er det bare å velge hvilket sogn , du må åpne for pop-up , velg periode , klikk på en hvilken som helst oppføring , klikk på batch nr , du kan nå søke fritt på for, etternavn osv,.. ja det var flere søsken ,..Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.