Gå til innhold
Arkivverket

[#25709] Skoleholder Lars Rasmussen og Dorthe Pedersdtr. fra Stokke i Vestfold


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiI min forskning har jeg kommet fram til det overnevnte paret. Dette er hva jeg vet:Lars og Dorthe giftet seg 2/4 1762 i Stokke. Forlovere var Christen Olsen Kverne og Ole Kieldsen Gjersø.De fikk følgende barn som jeg vet om:ANNE f. 1763 døpt 26/3 i Stokke. Faddere var: Svend Erichsen Qverne, Ole Kieldsen Gjersø, Jens Lartsen Pinen, Marthe Pedersdatter S. Qverne, Anne Knudsdatter ibidMARGARETA f. 1768 døpt 6/1 i Stokke. Faddere var: Svend Erichsen S. Qverne, Ole Kieldsen Gjersø, Hans Evensen Breche, Karen Andersdatter S. QverneParet bodde i 1768 på gården Pinen under S. Kverne i Stokke. Der bodde de antagelig hele tiden, for Dorthe døde 1787 på denne gården. Begravet 25/4 1787. Hennes alder ved død var skrevet til 55 år i kirkeboken, og dermed født i 1732.Har også lett i kirkeboken etter Lars's død uten å finne ham (kan ha oversett ham selvfølgelig) Jeg lette fra 1767 til 1801. Årsaken til dette er at jeg ikke finner ham i Stokke i 1801, så han er antagelig død før dette.Er det noen som har vært borte i disse to? Jeg lurer på hvem som var deres foreldre.Takknemlig for all hjelp.mvh Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg ser av kirkebok-kopi at gården Kverne ble skrevet med Q ved giftemålet. På oversikten over gårdsnavn på hjemmesiden til DIS Vestfold fant jeg ikke gården, da jeg lette under bokstaven K. Har du sett i bygdebøkene om gården er oppført under Qverne? Kan hende du finner opplysninger om familin der. Her er vielsen Lenke Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Bygdebøkene for Stokke ligger digitalisert på nettet. Her finner du mye om gården Kvenne. Har ikke funnet din familie der, ved rask gjennomlesing. Men du kan se her om du finner noen holdepunkter. Lenke Pinen eller Pina er ikke nevnt her tror jeg. Mulig det kan stå noe under skolehistorie? Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnJeg har sett i den digitaliserte bygdeboken uten å finne noen holdepunkter dessverre.Men jeg ser nå at å kikke i orginalen kan være en veldig god ide.Både denne bygdeboken og de nyere har jeg litt dårlig erfaring med når det gjelder god gjennomgang av de mindre brukene under hovedgårdene. Det er veldig lite som er nevnt om dem.Skal se om jeg ikke kan få lånt dem på biblioteket på mandag.Takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette muligens være den Lars Rasmussen som du søker? Har prøvd F.S. og det var det ikke mange i en passende alder som var fra Stokke. Han kan vel også komme andre steder fra?, men lurer på om hans dåp kan finnes i kirkebøker for Stokke? Lenke Her er vel en mulig kandidat? Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Lars Rasmussøn, tjenende på Søndre Qverne, konfirmeres 18 år gammel 20. søndag etter treenighet 1746 i Arnadal kirke.Lars Rasmusen skoleholder begraves 11. april 1774, 45 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTil Gunn Kirkebøkene over døpte i Stokke starter 1732, på slutten av 1732 nærmere bestemt (i hvert fall som jeg har oppfattet det) Jeg fant derfor ikke denne Dorthe Pedersdatter f. ca 1732 i den. Tusen takk for hjelpen så langt:-)Jeg fant derimot et spennende par på Vestfold Slekt som kan være mulig foreldre til Lars Rasmussen, først og fremst på grunn av navnene.Det var: Rasmus Larsen N. Qverne Eye og Margrete Pedersdatter N. Qverne Eye, de giftet seg 27/12 1724 i Stokke. Begge forloverne var fra BratteQverne.Til Ketil Firing Hanssen Tusen takk for oppslagene du har gjort. Nå vet jeg sånn omtrent når Lars var født. Det viste seg at jeg hadde oversett når han døde ja. Det ble litt hektiskt på slutten da tiden min på mikrofilmmaskinen gikk ut.Skal prøve å se nærmere på eventuelle barn av denne Rasmus Larsen og hustruen som de kan ha fått etter 1732.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at du har fått hjelp til å finne konfirmasjon og dødsdato til Lars Rasmussen. Det foreldreparet du har funnet, ser jo ut til å være far til Lars R. Du har vel også sett de flotte bildene fra Arnadal kirke ,under kirker på DIS Vestfolds hjemmeside. http://vf.disnorge.no/ Her var det han ble komfirmert og begravet. Lykke til med letingen. Ikke rart du ikke finner så mye, hvis innføringen i kirkebøkene ikke startet før. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg fant dåp på døtrene til Lars, Anne og Margrethe, på Fam.s. med de samme datoene du har. ( ellers er det vel mye unøyaktighet på F.S) Her fant jeg også et giftemål til en Margrethe Larsdatter i 1793.Lurer på om dette kan være en ledetråd til etterslekt?Lenke Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Rasmus Larsen Dahler og Margrete Persd. døper sønnen Peter 3. mars 1737 i Stokke. Faddere er Hans Jensen, Anders Larsen, Mari Christophersdatter og Ragnhild Larsdatter.I 1741 døper de Maria 24. september, bosted fremdeles Dahlen i Arendal sogn. Faddere Erich Qverne, Anders Larsen, Birthe Pedersd. og Mari Larsd.Rasmus Dahlen begraves 29. desember 1742, alder ikke oppgitt. Det holdes ikke skifte etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er forlovelse og giftemålet til Rasmus Larsen og Margrethe Pedersdatter. 1724.fra Kjetils kopi av kirkebøker. LenkeDe som de nevnt med etternavn Rasmussen i 1801 tellingen for Stokke, kan vel passe i alder til å være flere ' barnebarn' etter Rasmus Larsen g.i 1724?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenTusen, tusen takk til dere begge to. Utrolig så mye flott hjelp man får her i forumet.Til Gunn Du har helt rett når det gjelder Margrete Larsdatter og hennes mann Anders Andersen. Anders døde en gang mellom 1797 og 1801. Deres første barn Anders er født i Stokke, mens sønnen Lars er født i Andebu (i følge FS) Jeg har sjekket faddere til sønnen Anders, og lett etter farens død i Stokke. Han døde ikke i Stokke, så antagelig døde han i Andebu. Margrete må så etter mannens død ha flyttet tilbake til Stokke med barna. Jeg har ikke fått sjekket opp dåpen til Lars eller farens død i Andebu ennå. Har foreløpig konsentrert meg mest om Stokke.Til Ketil Firing Hanssen Nå har jeg endel flere navn og bosteder å ta tak i, kjempeflott.Igjen, tusen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du giftemålet til den Christen Rasmussen som er gårdeier i 1801 i Stokke, der hvor enken Margrethe bor med sine barn. Lenke Ser ut til å være slekt?Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg kan ikke se at det er funnnet noen slektsforbindelse mellom Lars Rasmussen på Vennerød og skoleholder Lars Rasmussen. Rasmus var ikke et uvanlig navn i Stokke, og å anta at alle Rasmus'er var i slekt farer selvsagt galt av sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg er enig med deg Kjetil Firing Hanssen.Årsaken til at Margrete Larsdatter bor på gården Vennerød er mest sannsynlig at hun og mannen bodde der da sønnen Anders ble født i 1795.En annen ting er at Lars Rasmussen og konen ikke har noen faddere for sine døtre som heter Rasmussen eller Rasmusdatter. Ingen Rasmussen/datter på sønnen til Margrete og Anders heller.Jeg var en stund inne på tanken at Lars rett og slett ikke kommer fra Stokke, noe han selvfølgelig ikke trenger å gjøre.Nå har jeg endel å ta tak i for å eventuelt finne ut hvor han stammer fra. Får også se i bygdeboka hvor det står litt om skolehistorie.Takk til dere begge så langt.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dere har begge helt rett. Det bare slo meg at det var mye navnlikhet med dem som bodde på samme gården som enken Margrtehe Larsdatter i 1801.Jeg fant foreldre til flere av Rasmussenbarna på F. S. Foreldre Rasmus Larsen 57 år og Anne Nilsdatter har barna: Anne Maria dpt 18 mars 1772,Berthe dpt 12 may 1768Maren dpt 5 feb 1758Christopher dpt 16 okt 1774Lars dpt 3 aug 1760Nils dpt 19 jan 1766Dette er vel noen av gårdbrukere som er gift og bor på gården i 1801.Deres far er nok en helt annen Rasmus Larsen enn far til din skolemester, Lars Rasmussen.Beklager hvis jeg laget forvirring for deg, men det er litt fristende med for raske antagelser. ( Jeg blir lett overivrig!)Håper du finner fram til fakta om den rette mann. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenGunn du lagde ikke forvirring for meg:-)Det er godt med folk som engasjerer seg, så det må du bare fortsette med.Noen ganger er det bra med andre vinklinger enn de man selv sitter med, kan lett kjøre seg fast i et spor.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Hei Laila!Har du kommet noe nærmere svar på spørsmålet om skoleholder Lars Rasmussen (ca. 1728-1773) var sønn av ekteparet Rasmus Larsen (?-1742) og Margrete Pedersdatter?Jeg har foreløpig ikke valgt å koble disse personene sammen. Det er geografisk nærhet, oppkalling på Margrete, samt at alderen kan passe. Har du funnet noen flere indisier?Rasmus Larsen og Margrete Pedersdatter bodde på Hafsrød under Fuske i 1726, da de solgte en part i Søndre Kverne til Ole Kristensen Søndre Kverne. Han var nemlig gift med Margretes søster Berte Pedersdatter. Søstrenes foreldre var Peder Sørensen (i live 1718, død før 1720) og Maria Pedersdatter (død før 1720) på Søndre Kverne. I og med at en Lars Rasmussen på 18 år, tjenende på Søndre Kverne, ble konfirmert 1746 (jfr innlegg 6), kan det jo være at Rasmus og Margrete hadde en sønn Lars som tok tjeneste hos mosteren og hennes mann på Søndre Kverne, OG at denne er identisk med den senere skoleholderen (alderen passer jo perfekt).Margrete Pedersdatter kan for øvrig være den fattige enken på legd MP, begravet 1767, 74 år gml.Rasmus Larsens opphav er uklart. Som faddere nevnes 1737 Anders Larsen og Ragnhild Larsdatter, og i 1741 Anders Larsen og Maren Larsdatter. - Ragnhild kan være hun som ektet Rasmus Jonassen i 1743. Disse flyttet trolig til Tønsberg. Riktignok var Rasmus Jonassen født ca. 1721, så hvis kona var på samme alder, var hun neppe søster til Rasmus Larsen. - Anders Larsen kan være han som var enkemann etter Al Olsdatter på Myra under Søndre Kverne i 1756. Paret er nok det som giftet seg i Sem i 1727, og da sies det at Anders var fra Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan føye litt til barneflokken til Rasmus Larsen og Margrete Pedersdatter:- Maria Rasmusdatter (ca. 1725-1732) - død 7 år 2 mnd gml på Nordre Kverne-eie var sannsynligvis deres datter.- Oline Rasmusdatter (ca. 1726-1727) - død 11 uker 3 dg gml på 'Hogsrød eye' var også sannsynligvis deres datter. Foreldrene bodde som nevnt på Hafsrød under Fuske i 1726.- Peter/Peder Rasmussen, f. 1737 på Daler, d. 1739 på Pina under Nordre Kverne.- Maria Rasmusdatter, f. 1741 på Dalen, trolig den 'Maren' Rasmusdatter som døde 1742 uten at bosted er angitt. Alderen passer imidlertid meget godt.Hva som er interessant, er naturligvis at Peter/Peder døde på Pina (rett nok under Nordre Kverne, men kanskje plassen sorterte vekselsvis under Nordre og Søndre). Jeg er litt usikker på om familien virkelig noen gang bodde på Daler, eller om det egentlig er snakk om Dalen hele veien. Jeg aner ikke om det er noe sted som heter Dalen i Kverne-traktene, men det kan jo være navnet på en husmannsplass under en av Kverne-gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiForlovere for Lars og Dorthe var Christen Olsen Qverne og Ole Kieldsen Giersø. Ole Kieldsen var gm. datterdatter (Mari Olsd., Berte Pedersd.s datter) av Peder Sørensen og Maria Pedersdatter. Christen var sønn til Ole Kjeldsen.Sven Eriksen som fadder var sønn av Berte Pedersdatter i 2. ektesk. med Erik Svendsen (faddere i 1741). Berte var søster til Magrethe. Berte var først gm. Ole Kjeldsen.Marthe Pedersd. er nok den som var gm. Kristen Olsen.Til sammen kan jo dette tyde på at riktig person er funnet. Her er det mye familie.Til 21: Ole Kristensen kjøpte av Rasmus Larsen gm. Margrete og Nils Halvorsen Døvle gm. Gunnild Pedersd., også en søster av Margrete.Kan ellers nevne at Ole Jacobsen Hval er sagt å være søskenbarn til Berte Pedersd. (Skifte 1756 etter Berte).Mulig dette kan si noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hallo!Lars og Dortes forlovere hadde jeg ikke sett så nøye på. Du mente nok at Kristen Olsen var sønn av Ole Kristensen Søndre Kverne, og ikke Ole Kjellsen Gjersø - de to forloverne var altså svogere og eventuelt søskenbarn og søskenbarnsmann av Lars Rasmussen.Som du sier er det mye eventuell familie blant forlovere og faddere. Problemet er jo at de også kan sies å være naboer, og dermed er det ikke like lett å tillegge dette full vekt. Men jeg er enig i at det hoper seg opp med gode indisier for at skoleholderen var sønn av Rasmus Larsen og Margrete Pedersdatter.Ellers er det riktig at også Gunhild Pedersdatter Døvle var datter av Peder Sørensen og Maria Pedersdatter. Ei fjerde søster var Anne Pedersdatter, gift med Even Kristoffersen Pina (han død 1745). Hennes arvepart i Søndre Kverne solgte Even til Erik Svensen Søndre Kverne i 1734. Endelig må det, etter arvepartenes størrelse, ha vært ei søster til, men henne har jeg ikke funnet ennå.Når det gjelder Ole Jacobsen på Mellom Hvål i Stokke, har det så langt ikke lyktes meg å konstruere hans slektskap til Berte Pedersdatter. Enten Peder Sørensen eller Maria Pedersdatter på Søndre Kverne må ha vært hans kjødelige onkel/tante, men så lenge Ole Jacobsens foreldre og/eller hjemsted er ukjente, blir slektskapet hengende i løse lufta. Peder Sørensens og Maria Pedersdatters foreldre er også ukjente, dog kan Peder være sønn av Søren Torgersen på Søndre Kverne (60 år i 1664).Tilbake til utgangspunktet: Stadig mer taler altså for at skoleholder Lars Rasmussen var sønn av Rasmus Larsen og Margrete Pedersdatter, men det fellende beviset mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiSom du sier var Kristen sønn av Ole Kristensen og Berte, ikke Ole Kjeldsen.En ting, uten at jeg vet om dette sier så mye: Ved skifte etter Ole Kristensen var følgende formyndere: Mads Eriksen, Ole Nilsen Flaatnes og Mikkel Larsen. Jeg kan ikke se noen umiddelbare sammenhenger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.