Gå til innhold
Arkivverket

[#25709] Skoleholder Lars Rasmussen og Dorthe Pedersdtr. fra Stokke i Vestfold


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

Hei på dere begge to.Har ikke fått svart før nå (pleier å være raskere:-) men har ikke vært hjemme. Takk til både Kristian og Egil for nye innlegg.Her var det mye nytt. Har ikke kikket noe på denne slektsgrenen fordi jeg har holdt på med litt andre ting. Så noe nytt har ikke jeg å komme med dessverre.De to første innleggene dine Kristian fikk meg til å tenke på forloverne til Lars og Dorthe. Som nevnt er jo Kristen Olsen Kverne forlover. Lars Rasmussen er fadder for et av barna til Kristen og Marte Pedersdatter. Jeg har holdt det som mulig at Marte Pedersdatter var en søster av Dorthe, og derfor ikke sett i retning av Lars.Men det kan jo kanskje være at Lars Rasmussen var fadder fordi han var fetter til Kristen Olsen (jeg antok det var i lys av å være svoger til Marte). Lenke fra Vestfoldslekt Han er som dere ser, fadder i 1759, tre år før han giftet seg med Dorthe.Hvis Lars Rasmussen er sønn av Rasmus Larsen, ser det ikke ut til at han har hatt søsken som levde opp. Noe som kan forklare at ingen Rasmussen/døtre opptrer som faddere. (Han kan jo også være utenbygds fra)Som du sier Kristian, ikke noen fellende beviser her. Men endel nytt å jobbe utfra synes jeg.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk, Egil, for at du pekte på formynderne. Jeg har heller ikke sett deres tilknytning til Ole Kristensen tidligere, men nå ble jeg nødt til å se på dem på nytt.Ole Nilsen Flåtnes (ca. 1684-1762) var svoger til Mads Eriksen Huflåtten (ca. 1685-), ettersom sistnevnte var gift med Maren Nilsdatter. Forbindelsen til Ole Kristensen bør derfor gå gjennom Ole Nilsen og Maren Nilsdatters foreldre Nils Pedersen Huflåtten (ca. 1656-1731) og Ragnhild Olsdatter (ca. 1652-1748).Mikkel Larsen Korsebrekke/Vennerød (ca. 1688-1749) var trolig gift med ei Tone Henriksdatter, som igjen trolig var datter av Henrik Olsen Nordre Haugen (ca. 1650-1736).Ole Kristensen Søndre Kverne (ca. 1682-1726) var sønn av Signe Engebretsdatter Hafsrød (ca. 1636-1723) og en ellers ukjent Kristen.Hva nå hvis denne ukjente Kristen var identisk med den 19-årige soldaten på Brekke i Arnadal i 1664, sønn av oppsitteren Ole Henriksen (ca. 1606-?), og Henrik Olsen Nordre Haugen og Ragnhild Olsdatter Huflåtten var hans søsken? Da ville formynderne i 1726 alle være søskenbarn til eller gift med søskenbarn til Ole Kristensen!Det er nå i alle fall noe å tenke på, og jo mer jeg tenker på det, jo mer fornuftig virker det. Men jeg vet ikke om det vil la seg gjøre å bevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiSkifte etter Nils Pedersen i 1731, fra skiftekort på SAKO:'Huflåtten, Arendal sogn, Stokke 9.5.1731 Sk.pr. 5, Fol. 73 Niels Pedersen død, g. Ragnild Olsd. Barn: 1. Ole, boende på Flåtnes i Skjee, fullmyndig. 2. Anne, g. Peder Toersen på Skarpe-Borge i Skjee. 3. Maren, g. Matz Erichsen, bor her på arvetomten. Jord: i Huflåtten 2 bispd amør m.b. Skjøte 2.5, tgl.- 17.5.1788. I Hundestuen, Arendals sogn 18 bm. smør m. anpart bygsel. Skjøte dat. og tgl. 13.4.1701. Skjøtet på Huflåtten lød på i alt 3 bispd. smør m.b. som han kjøpte sammen med sin far. Skjøtet for Hundestuen lød på 1 ½ bispd. smør, men derav hadde han solgt halvparten (18 bm) til sin bror Ole Pedersen Huflåtten. Farens navn: Peder Bentzen. Enken Ragnild Olsdatter tar opphold på Huflåtten, bevilger seg noe forlots utlagt, men gir ellers avkall på sin halvpart. Brt: 206-0-6. Nt: 188-0-6.'Far til Nils var Peder Bentsen, bror til Nils: Ole Pedersen Huflåtten. Som du sier: Ole Nilsen svoger til Mads, gm. Maren Nilsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, premissene i innlegg 27 er greie nok - belagt gjennom skifter etc. Det er fra og med avsnittet 'Hva nå hvis...' at jeg beveger meg inn på hypoteseplanet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Da er vel forbindelsen til Ole Kristensen grei selv om dette er hypoteser. Alle formyndere er da Oles familie, ingen fra Bertes, og det er ingen forbindelser her til hennes familie. Da må vi finne noe annet for å bevise forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Formyndernes slektskap til Ole Kristensen er kun ei hypotese, all den tid Ole Henriksen Brekke er hypotetisk far til Henrik, Ragnhild og Kristen. Men på den annen side er det naturlig at formynderne kom fra Ole Kristensens familie når det var arv etter ham som skulle fordeles, så jeg er relativt sikker på at formynderne ikke har noe med Berte Pedersdatters slekt å gjøre.Og for å bevise skoleholderens slektstilhørighet, er det så sant som det er sagt av deg: 'Da må vi finne noe annet for å bevise forholdet.' - Vi får trøste oss med at vi foreløpig har fått mye annet spennende ut av ordskiftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Hei Laila!I innlegg 13 virker du temmelig sikker på at enka Margrete Larsdatter (32) på Vennerød i FT1801 er identisk med skoleholder Lars Rasmussens datter, født 1768. Jeg klarer ikke å finne egentlige holdepunkter for dette, utover at skoleholderens datter er den som passer best. Har jeg oversett noe?En annen ting: I 1801 er Margrete Larsdatter inderst hos ei enke, Elen Andersdatter (68). Hvem var hun? Hun ser ikke ut til å være gift i Stokke eller i Andebu, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hallo KristianDu har nok ikke oversett noe her:-) Ser at jeg ikke har noen sterke holdepunkter for at dette er den samme damen, utover at alder og navn passer bra. Og jeg tror at det kan bli vanskelig å bevise at hun er det også.Hvis dette er samme damen, har hun ingen igjen når hun gifter seg i 1793. Begge foreldrene var døde, og den eneste søsteren døde liten. Det må da i så fall være at Margrete er nevnt i skifter etter fjernere familie.Har sett litt på det nå i formiddag, men har ikke kommet på noe lurt:-)Når det gjelder den Eli Andersdatter så har jeg ikke tenkt på at hun holdt til i samme hushold. Jeg vet ikke hvem foreldrene til Margretes mann, Anders Andersen, var heller. Kan jo hende at denne Eli var hans mor?? Eller kan hun høre til familien over. Vet du hvem Berte Anundsdatter var? Kan Eli være hennes mor?Skal kikke litt mer senere.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Eli/Elen Andersdatter hører nok ikke til familien over - hun står som jordbruker og har nok hatt et hushold for seg selv og inderstfamilien - vil jeg tro. Jeg har ikke funnet noe om henne i panteregisteret for Vennerød. Hun har heller ingenting med Berte Anundsdatter å gjøre, for hun var fra Solberg i Ramnes og hadde andre foreldre.Jeg har så langt antatt at Anders Andersen var født 1765 som sønn av Anders Olsen og Johanne Engebretsdatter på Skogen under Gryte. Alderen ved begravelsen (36 år i 1798, død på Gallis) passer ikke helt, men ved barnedåp i 1795 var Peder Andersen Skogen og Berte Andersdatter Ramsum (tjenestepike der) faddere - de blir i så fall Anders' søsken.Fadder i 1795 var også Peder Andersen Pikstad - Pikstad var en plass under Solum, og Anders og Margrete bodde på Solum i 1795. Han var antakelig den samme som Peder Andersen Gurijordet, som var kausjonist da Anders og Margrete giftet seg. Jeg tror ikke Peder Andersen Pikstad har noe med Anders Andersen å gjøre, men han var gift med ei Anne Larsdatter. Hun var 36 år i FT1801 (f. ca. 1765), men kan det likevel tenkes at hun var søster til Margrete Larsdatter og at de begge var barn av skoleholder Lars Rasmussen? Du skriver riktignok at Lars' datter Anne døde liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det døde ei Anne Larsdatter (1) fra Vennerød i 1764, men det var nok dattera til Lars Mikkelsen og Maren Katrine Kristoffersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjen KristianBeklager, jeg blandet litt igjen jeg. Selvfølgelig var det ikke den Anne fra Pinen som døde liten. Var litt opphengt på Wennerød i dag:-)Jeg har tidligere kikket endel på den Peder Andersen Gurijordet, men fikk ikke koblet Anders Andersen til han. Men det du skriver åpner jo muligheten for at det kan være slektskap gjennom giftermål her.Det er en stund siden jeg har kikket på denne grenen. Jeg mener å huske at jeg har kikket etter et skifte etter Anders Andersen, men at det ikke fantes noe dessverre. At paret bare rakk å få et par barn gjør det også vanskeligere. Jeg skal kikke mer til kvelden om jeg kan finne noe mer, forhåpentligvis med hodet på rett sted:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenHar lett litt mer, men kan ikke komme med noe som bekrefter sikkert at Lars Rasmussen og Dorte Pedersdatter var Margretes foreldre. Anne Larsdatter gift med Peder Andersen Pikstad kan jo ha vært søsteren til Mergrethe. Hun gir i hvert fall en datter navnet Dorthea, noe som kan peke mot Dorthe som mor.Men Margrete finnes ikke blant fadderne til noen av de fem barna jeg fant. Anders Andersen Piksta er fadder i 1793 og Anders Andersen Gallis er fadder i 1796 (antar det kan være samme Anders, og at Anders bodde på Piksta før han giftet seg) Men Peder Piksta og Anne fikk flere barn etter det, og da er ikke Margrete med som fadder. Litt rart kanskje dersom det i så fall bare var de to søstrene.Går jeg til Anders Olsen og Johanne Engebretsdatter som foreldre til Anders, finner jeg Anders fadder for brorens barn tre ganger. Anders Andersen Løke i 1789, Løke i 1790 og Gjerla i 1792.Du skriver at du har antatt at dette paret er foreldre til Anders. Jeg tror det er mye mulig. Margrete Larsdatter døde på Skogen under Gryte i 1838. Sønnen Lars Andersen er bruker på Skogen fra /- 1832. Det kan da se ut som at han kanskje har tatt over etter onkelen Peder Andersen Skogen eller hans barn. Eller kanskje Margrete har drevet der. Bygdeboken er usikker på hvem som drev der etter Peder og framover mot 1830-tallet.Håper jeg har holdt tunga rett i munnen nå:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anders Andersen Pikstad var fadder 26/12-1793. Han var da allerede viet til Margrete Larsdatter, og siden deres første barn (Anders) ble født på Solum, tror jeg helst at de har losjert hos Peder Andersen og Anne Olsdatter. Anders Andersen behøver altså ikke ha bodd på Pikstad før vielsen (han ser jo ut til å ha vært på Gjerla i 1792), så dette losjiforholdet (inderstforholdet) er et lite indisium på at Anne og Margrete var søstre, slik jeg ser det.Peder Andersen Pikstad var for øvrig født 1768 på Valberg under Fossnes, sønn av Anders Pedersen (1736-....) og Kirsten Hansdatter (1733-1797). Summen av fadderskap etterlater ingen tvil om den saken. Og bare for å avskjære muligheten: Han hadde ingen bror ved navn Anders Andersen.At Lars Andersen ble bruker på Skogen er særdeles interessant. (Som du vet, jobber jeg meg framover i tid. Foreløpig er jeg kommet til 1801, så dette var nytt for min del.) Men Skogen under Gryte gikk fryktelig mye i handelen på begynnelsen av 1830-tallet (jfr panteregisteret: Lenke), så det ser ikke ut til å være noen direkte overgang fra Peder Andersen til Lars Andersen. Dette må jeg imidlertid studere litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenHar kikket litt på dette de siste dagene. Tok for meg de to Peder Andersen det her er snakk om.1. Peder Andersen Pikstad f. 1768, gift med Anne Larsdatter. Mulig søster av Margrete Larsdatter. Bodde på Pikstad i 1801. De fikk fem barn så langt jeg har funnet ut.ANDERS f. 1793 på Pikstad. Det må være han som gifter seg 1815 i Stokke med Helvig Olsdatter Gryte. Da bodde han på Korterød. Jeg tror dette på bakgrunn av at to søstre er faddere for hans barn. Dette paret bodde på Gryte og fikk 4 barn. Anders døde 35 år gammel på Gryte i 1827.KIRSTINE DORTHEA f. 1796. Hun gifter seg 1825 i Sem med Carl Hansen. Faren står da som Peder Andersen Gryte. Hun blir boende i Sem og får barn der.LENE MARIE f. 1798. Gift 1824 i Stokke med Christopher Olsen. De får 9 barn, den første er født på Dahlen u/Gryte og resten på Skogen/Gryteskauen. Av disse har jeg funnet 6 døde små. Lene Marie døde på Skogen i 1835. Christopher Olsen døde på Gryte i 1846, 50 år.LARS f. 1804.HANS f. 1807. Han gifter seg 1828 i Stokke med Maren Katrine Christophersdatter Wennerød. De fikk ingen barn. I 1864 bodde de på Gjelstad. Hans ser ut til ifølge fadderlistene å ha holdt til på Ødegården under Wennerød i hvertfall fra 1824.2. Peder Andersen f. 1752. Antatt bror av Anders Andersen. Gift med Helvig Sophia Nilsdatter. Bodde på Skogen u/Gryte i 1801. Har funnet tre barn døpt av dem. Alle tre døde før 1801.Litt forvirrende dette at datteren til Peder nr 1 havner på Skogen, da det er Peder nr 2 som bodde der i utgangspunktet:-) Peder Andersen 2 finner jeg død på Skogen i 1832, 81 år gammel. Hans kone Helvig Sophie døde samme sted 1837, 82 år. Så de må vel da ha bodd på Skogen hele tiden. Når det gjelder Peder Andersen 1 og hans kone Anne Larsdatter, har kan jeg ikke si sikkert når og hvor de døde. Har lett gjennom kirkeboken og funnet tre Peder Andersen og fire Anne Larsdatter som kan passe muligens. Men er veldig usikker på om noen av innførslene gjelder dette paret. Kan også hende at de flyttet til datteren i sem, og der har jeg ikke lett. Stusser også på at han blir kalt Peder Andersen Gryte ved datterens vielse i Sem.Vel, det var det jeg fant så langt.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiJeg fant nå også Lars Pedersen f. 1804, sønn til Peder Andersen 1.Han gifter seg 1839 i Sandeherred med Anne Olea Mikkelsdatter fra Bergan Østre. Han bodde da på Haraldsrød i Sandeherred. De kjøper bruket på Gauterød i Sem av Lars sin svoger Karl Hansen i 1839. Karl og familien flytter til Lasken under N. Basberg i Slagen.Peder og Anne Olea får 4 barn på Gauterød.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du verden :) Denne debatt-tråden blir en aldri så liten ressurs for meg når jeg etter hvert tar skrittet ut på 1800-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.