Gå til innhold
Arkivverket

[#25721] Hans Jacobsen og Sophie Johanna Iverdatter Helt, Buksnes.


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Henviser først til mitt innlegg der jeg spør hvem Niels Hansen Vik fra Buksnes er sønn til. LenkeI Buksnes bygdebok står det at han kan være sønn av Hans Jacobsen på Vik.Jeg har tenkt at det muligens er den samme Hans Jacobsen som er gift med Sophie Johanna Iversdatter Helt. De har jo en sønn, Johannes, født i 1760 på Vik i Buksnes, og siden Niels Hansen gifter seg i 1781, er det jo godt mulig at han er født på 1750-tallet, og passer derved i alder til å være en bror av Johannes.Det som taler imot at han skal være en sønn av ovennevnte Hans Jacobsen, er det som står i Buksnes bygdebok om at Hans Jacobsen på Vik skal være død før 1785, mens det er et skifte etter Hans Jacobsen, S.J Iversdtr. Helts ektemann, i 1798.Det jeg lurer på nå, er om noen har tilgang til dette skifte, og kan meddele hva som står der. Nå er Niels Hansen allerede død i 1797, så han vil ikke bli nevnt i skifte, men hvis han er en sønn av Hans Jacobsen, vil vel barna hans være arvinger. De heter Anne Malena, Hans og Caroline Sophia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg kikket litt i KB'en for Buksnes og har noen 'småbiter' som du kanskje kan bruke i arbeidet med å løse puslespillet.Ved trolovelsen står det: ungkarl Niels Hansen Viig og pige Elen Jensdtr. Fygle. Forloverne er : Hans Nielsen Mykelvig (90% sikker på Mykelvig, begynner med M .. noen usikre bokstaver..deretter vig) og Hans Jacobsen Ytterklev. Det står at de ble ægteviet i Hoel kirke den 4 de August samme år.Jeg kikket så i konfirmasjonslistene i perioden 1773-1781 og fant følgende:1775: Niels Hansen Mykelvig (70% sikker på fortolkningen av Mykelvig), 19 år1778: Niels Hansen Traen, 21 år1778: Johannes Hansen Vigh, 18 årJeg fant ingen Elen Jensdtr. som konfirmert i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hans Nielsen, f. ca. 1715 (86 år 1801), døde mellom 1801 og 1805 på Myklevik, g.m. Malena Nilsdatter, 85 år 1801. LenkeDeres barn: 1) Maren f. 1755, 2) Niels f. 1656, 3) Christen f. 1757, 4) Anne Malene f. 1763, 5) Jacob f. 1765, 6) Hans f. 1767, 7) Ole f. 1771, 8) Svend f. 1772Kilde: Hol bygdebok s. 145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Elen Jensdatter, f. omkr. 1755 på Holdal i Buksnes og er følge Hol bygdebok s. 32 søster av Regine Jensdatter Blix. Se tema 22875. Elen flyttet etter mannens død til Fygle. De hadde også en bror Lennert Sidenius Jensen som omkom på sjøen 21/12 1787. Han var 23 år og noen månder gml.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Hjertelig takk for opplysningene! Med tanke på at Niels Hansen hadde forlover fra Myklevik/ Mykelvig, og at hans eldste datter heter Anne Malena, er det jo overveiende sannsynlig at Hans Nielsen fra Myklevik er hans far. Det var jo heller ingen Niels Hansen fra Vik konfirmert i det aktuelle tidsrommet. Dere har vært til stor hjelp.Jeg har ikke fått sett ordentlig på opplysningene om Elen Jensdatter enda, men vil gjøre det etter hvert. Siden jeg ikke har visst noe om hennes aner, er jeg veldig glad for denne informasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Angående Elen Jensdatter.Michael, du skriver at i følge Hol bygdebok skal Elen Jensdatter være født på Holdal. Ved vielsen hennes står det at hun er fra Fygle, og en av forloverne er fra Ytterklev.Jeg har funnet ei Elen Jensdatter fra Utakleiv konfirmert i 1773, 17 år gammel. Er Utakleiv og Ytterklev samme sted? I så fall må hun jo ha flyttet litt rundt, men det er jo slett ikke umulig.Er det noen som har noe innspill på det? Jeg er ikke lokalkjent i området, så jeg vet ikke hvordan disse gårdene er plassert i forhold til hverandre.(Kan i tillegg nevne at jeg har funnet ei Elen Jensdatter konfirmert i 1775, 18 år gammel, fra Storfjord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Vil bare innskyte at Utakleiv og Ytterklev er samme gård. Er fra Vestvågøy(Lofoten) så det vet jeg,det heter forøvrig Uttakleiv i dag. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det står ikke at hun er født på Holdal i Hol bygdebok. Jeg antar hun er født der da hennes far Jens Jensen var bosatt på denne gården... familien flyttet antagelig etter farens død til Fygle. Broren Lennert er konfirmert fra Fygle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Det er skifte etter Niels Hansens søster, Maren den 16.10.1820 (se innlegg 3). Enkemann Anders Pedersen/ Broder Hans Hansen/ Broder Christen Hansen, død/ Broder Niels Hansen, død/ - barn: Hans Nielsen, Buksnes - barn: Anna Nielsdatter, gift - barn: Carolina Nielsdatter, 28 år ugift Broder Jacob Hansen, død/ Søster Anne Malena Hansdatter g.m. Ole Hansen, Uttakleiv.Hans foreldre er Hans Nielsen (1715-1808) og Malena Nielsdatter (1716-) fra Myklevik i Hol.Per M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for opplysningene. Da var jo det bekreftet! I ettertid har jeg i tillegg funnet Börje Jonssons hjemmeside, der han gjengir skifte etter Hans Nielsen Myklevik. Der blir barnebarna Hans, Anne Malena og Karolina nevnt.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.