Gå til innhold
Arkivverket

[#25722] Leter etter noen som muligens forsker på Sætherø slekten. Står helt fast her ;o)


Gjest Tor-Magne Bruun
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor-Magne Bruun

Jeg har startet å forske på min samboers slekt. Hun heter Sætherø og hennes far (som er død) kom fra Kristiansund. Vi vet ingenting om hans familie. Jeg finner kun en familie men ingen i folketellingen for 1900 som har samme navn som min samboers bestefar som het Theodor Johan Sætherø som ut i fra hans legitimasjonskort fra 1941 var 41år gammel dvs han var født i 1900. Uten at vi vet nøyaktig hans fødselsdato. Håper noen kan hjelpe oss litt på vei. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sæterbø

Min mor fant muligens denne familien i Surnadal på garden Sæterøya II I boka 'Heimar i Surnadal II side 129-131.Der finn vi att både Gudrun,Nils,Ellen og Teodor. Far til Teodor hette Nils Toreson og var gift med Guri Toresdatter.Fann dem her i FT1865:LenkeJeg har denne boka hjemme. Send meg en mail, så kan jeg sørge for at du får det som står på de tre sidene i bygdaboka. hsaeterb@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Du finner også familien i Freiboka, band II, s. 172. Under garden Rensvik finnes plassen Sjøheim og det er dette som står i bygdeboka:'Sjøheim. Gardsnr. 37, bruksnr. 104, skyldmark 0,01.Tore Nilsson Sæterø frå Surnadal bygde og busette seg her i 1894. Tore var f. 1863 og var g.m. Marie Bentine Strømmen frå Edøya. f. 1868. Born:1. Gudrun, f. 1893, utv. til Amerika.2. Nils, f. 18953. Elen Birgitte, f. 1897, g.m. barber Gellein i Kristiansund.4. Teodor Johan, f. 1900.Tore Nilsson var snikkar og byggmeister. Han flytta med familien sin til Kristiansund og busette seg der.Ola Mikkelson Bø kjøpte husa av Peder Stølen som hadde kjøpt dei i 1906 og festa tomtene i 1910. (...)' Dette kan vel bety at familien flytta til Kristiansund omkring 1906.I ETC, som det er Lenke til, har bare følgende opplysninger om familien:'Sætherø, Thore , f. 1863 Surnadal +13/11 1934x Marie Strøm f. 17/2 1869 +20/8 1956B2. Ellen Sætherø x2/12 1924 Einar Gellein'ETC har også gitt Thore Sætherø patronymet Olsen, og det har han vel gjort for han har koblet ham sammen med en Ole Sætherø i Kristiansund. Det er noen slike feilkoblinger ETC gjorde, og det kan også se ut til at han har gjort dattera Ellen til en søster av Tore Sætherø. ETC har ingen av de andre barna til Tore og Marie.I Kristiansunds Adressebok 1933-34 står det: Sætherø, Theodor, snekker, Vågev. 8. I Kristiansund var det også en annen byggmester som het Theodor Sætherø men han var født i 1908 i følge ETC. Han er også snekker og bor i L. Guttormsens gt. 12.I Møre og Romsdal Fylkes Adressebok 1940-1941 står begge to: Den ene, Sætherø, Teodor, fabr.arb., Vågevn. 8, 2500 (inntekt) og den andre Sætherø, Theodor, byggm., L. Guttormsensgt. 12, 5000.Vi antar at den Teodor Sætherø som er født på Rensvik i 1900, er den samme som bor i Vågeveien 8. I Adresseboka for 1944-1945 står det 'Theodor Sætherø, bygn.snekker, Langv. 63, 3900, mens byggmesteren bor i M. Blikstads gt. 5, 4100. I 1942-1943-boka bor Theodor i Langv. 61. I Adresseboka for 1946-1947 finner vi bare byggmester Theodor Sætherø. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bjordal Strømsholm

Du spør nå etter informasjon om levende personer, vi må derfor be deg legge ut din private e-postadresse slik at man kan kontakte deg direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

De offentliggjorte kirkebøkene for Kristiansund prestegjeld går bare fram til 1935. Du kan forsøke å finne noen levende i dag som kanskje er i slekt med den du etterspør vha. telefonkatalogen eller skattelistene, som begge finnes på internett.Når det gjelder Marie Bentine Strøm, så står hun ikke under garden Straumen i Smøla bygdebok bind 2, s. 434. I FT1875 finner vi henne likevel på Straumen, men hun er fosterdatter hos Johannes Olsen som driver garden sammen med mora og søstra si. De tre hadde en fostersønn og to fosterdøtre. Kirkeboka vil vel angi hvem som er foreldre til Marie, og den kan du fjernlåne til ditt lokale bibliotek. I FT1875 står det:'Marie Bentine Johansdat, Fosterdatter, ug, forsørges af Johs. Olsen, 1868, Edø sogn og Præstegj.'Hvis du finner fram til en løsning på dette, så synes vi det er hyggelig om du også forteller det til oss her på forumet. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor-Magne Bruun

Det skal jeg gjøre. ;-) Grunnen til at jeg etterlyser barn til Johan Theodor Sætherø er at min samboers far døde i 1992. Og hun har ingen som helst informasjon om han utenom noen bilder tatt hos fotograf Engvig i Kristiansund datert 1946, av han og foreldrene. Moren het Oline Sætherø. Vet heller ikke hva hennes pikenavn var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I ETC-samlingene er det påklistra en annonse om et sølvbryllup 'som feires onsdag 23. mai av Theodor Sætherø og hustru Oline. Sølvbrudeparets adr. Langveien 93.' Årstall er ikke angitt, og i slektsoversikten står det at Theodor Sætherø f. 1908. Byggmester x (= gift med) 23/5 1931 Oline Hansen.Og dette er jo den andre Theodor Sætherø som da ikke kan være 41 år i 1941.... Men, selvsagt har vi sett at det er flere feil i samlingene til ETC, og han kan ha plassert Oline Hansen og som kone til feil Theodor Sætherø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.