Gå til innhold
Arkivverket

[#25733] FT1801 - Thore Johannesdatter (?) i Enebakk - 'pb.' (pleiebarn?) døpt 27.11.1785


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Ved FT1801 finner jeg Thore oppført som ugift datter av Johnnes Christoffersen, husmand på gården Opsahl i Enebakk LenkeI kolonnen merknad står det 'pb'. Jeg har tidligere oversett dette, men antar at det betyr pleiebarn? Fint om noen kan kommentere dette.I bygdeboka for Enebakk (bind 3, side 740) står hun oppført som datter, men det ser ut som dette også er opplysninger basert på FT1801. Her står imdilertid også at Johannes er kalt Hans ved giftermål i 1781, og ei heller ikke usannsynlig at han ble kalt Jon? På FamilySearch finner jeg nemlig en Thore Johansen (female) døpt 21.11.1785 i Enebakk med far Jon - noen som kan slå opp denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Lars...Hun er skrevet inn i folketellinga som 'Deres børn' så sannsynligvis var hun dattera i huset. Pb kan jo også bety pikebarn siden Thore var et navn som ble brukt av begge kjønn. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I Enebakk var Thore pikenavn, mens Torer eller Tor var guttenavnet. Jeg har ikke sett Thore som guttenavn i de eldste manntallene eller den eldste kirkeboken i all fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Og hvordan tolker du da kommentaren 'pb' i merknadsfeltet, Kari?Har jo bare dette fra elektronisk avskrift her på Digitalarkivet og vet ikke hvordan det er i originalen. Synes selv at både 'pikebarn' og 'pleiebarn' er gode tolkninger. Noen som vet hvilke termer som 'vanligvis' ble brukt for dette i Enebak i angjeldende periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I FT-1801 forekommer merknadene Pb. og pb. to ganger hver. Pigebarn forekommer én gang. I alle tilfelle heter personen Thore til fornavn. Pb./pb. må derfor stå for pigebarn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Takk for det Ketil. I mellomtiden har jeg også selv brukt en del av de nye søkefunksjonene og kommet fram til samme resultat. Konkluderer med at hun var 'pigebarn' og datter av Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.