Gå til innhold
Arkivverket

[#25734] Moskenes / Flakstad


Gjest Kitty Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kitty Olsen

Spørsmål 1.I folketellingen for 1801 finner vi under Flakstad i Moskenes på gården Aag en mann som heter Christopher Graa. Et uvanlig navn på den tiden. Er det noen som kjenner til hvor han hadde det fra, og hvem han var sønn av. Han hadde en datter ved navn Sirianna - hvem ble hun gift med?Spørsmål 2.Ludvig Normann Larsen er født i Moskenes i 1874 av foreldre Lars Larsen og Berit Johanna Jørgine Nilsdatter. Hvem ble han gift med og når? Jeg ville bli glad om noen kunne svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Hei Karina!Takk for svaret. Det ga meg noe å tygge på. Det jeg var ute etter var om den Sirianna Christophersdatter som jeg finner som gift i Tjøtta i 1822 er den samme som finnes i Moskenes i 1801. Noe jeg tror hun er. Svaret vil finnes i skiftet etter Hartvig Petersen, Evenstad, Moskenes i 1825. Er det noen som har tilgang til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Siranna er konfirmert i Moskenes, 23 år gammel i 1811. Jeg finner henne ikke som copulert i Moskenes/Flagstad.Hvordan kommer denne Hartvig Petersen inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Etter opplysninger som Børje Jonson har lagt ut på internett så skal denne Hartvig Petersen være bror til hennes far Christopher Graa. Grunnen til at jeg tror og håper at 'min' Sirianna er fra Moskenes er at hennes datter Beret Johanna Jørgine Nilsdatter bodde på Evenstad da hun ble gift med Lars Larsen fra Sogn i 1870. Jeg kan forøvrig opplyse at jeg lenge har lett etter Sirianna, derfor er det å håpe at jeg er på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg tolker deg slik at Sirianna har vært gift med en Nils som er far til Beret Johanna Jørgine Nilsdtr.?? Kjenner du til hvor/når Sirianna/Nils ble gift - fedrenes navn/fødested ble ofte oppgitt ved vielsen.Se ellers tema 24858 som gir en god oppdatering på Graae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Sirianna og Nils ble gift i 1822 i Tjøtta - Alstahaug prestegjeld. Desverre er ikke fedrene og fødested deres oppgitt i kirkeboka. Men takk for alle tips jeg har fått - det hjelper meg i min videre leting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Bereth Johanne Jørgine Nilsdatter, født 5.10. 1834 og døpt 2.11. 1834. Foreldre: Nils Nilsen og Sirianna Christophersdatter, Sørfjord i Tjøtta. Ref.: Alstahaug/Tjøtta kirkebok 830 C 01, side 152. Skifte i Skibnes U/Sørfjorden, Tjøtta i 1860: Siriane Christophersdatter, enke, hovedperson døde 1. mai 1860. Karen Pernille Nielsdatter, gift, datter; Ole Andreas Nielsen, Skibnes. Else Marie Nielsdatter, 32, datter, Kolvereid. Agnetha Østenberg Nielsdatter, gift, datter; Peder Olsen, Sørfjorden. Bereth Johanne Nielsdatter, 25, datter, Robarnes.Bereth J. J. Nilsdatter og Lars Larsen som ble gift i Moskenes i 7. juni 1870. (Family search, IGI). Du finner dem under Evenstad i Moskenes, både i FT.1865 og 1875. Det finnes ei Sirianna Christophersdatter i FT. 1801 under Tovåsen i Alstahaug, men hun døde i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.