Gå til innhold
Arkivverket

[#25735] Marit Olsdotter Stø/Støes søsken, deres etterkommere.


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Er spent på om jeg kan komme i kontakt med noen ukjente slektninger her i landet eller i Amerika.Søker hjelp til å finne ut hvor eventuelle etterkommere etter oldemors søsken kan befinne seg. Oldemor kom fra Stø/Støe nedre, i Nord-Fron (Kvam) det har far fortalt, men ellers tror jeg ingen har visst noe mer omkring henne. Etter at jeg begynte å kikke på internett har jeg kommet i kontakt med noen personer og fått vite litt om familien, men jeg er ikke kommet særlig videre. Har ingen opplysninger om at noen har utvandret, men det var jo ganske vanlig, så hvem vet? Oldemors navn var: Marit Olsotter Stø/Støe, f.03.10.1841,gift i Gausdal. Hennes søsken: Embjørg f.04.09.1830, Mari f.29.09.1836, Peder f.15.07.1839, Ole f.16.12.1843, Kari f.30.06.1846, (Ingeborg f.12.03 1853, døde 09.06.samme år.)Foreldre var: Ole Pedersen Engum, f.? 1802, døpt 25.12.1802, død 21.02.1886, han bodde da i/på Nordre Engum. Gjøa (Gjøda, Gyda) Eriksdotter Stø/Støe, f.28.11.1809, død 26.12.1888, hun bodde da i Salmakerstuen. Så vidt jeg vet var samtlige døpte og konfirmerte i Fron. Har også navn på Ole og Gjøas foreldre og Gjøas søsken. Kanskje går det an å finne etterkommere i dette leddet etterhvert også. Har noen opplysninger om disse personene er jeg svært takknemlig.Håpefull hilsen fra Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peder Østlie

Har kikket litt i kirkebøkene for Fron. Blant de fraflyttede finner jeg at Peder Olsen Stø, født 1839, flyttet til Borgund Prestgjeld i 1878. Der har du en begynnelse på videre undersøkelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei, Jan Peder.Takk for opplysningene om Peder og Ole, det blir nok et skikkelig detektivarbeide å komme til endes i denne saken. Jeg har da fått et par steder å begynne søk på når det gjelder oldemors brødre. Men så var det søstrene da--, har funnet en mulig Kari i mine søk, men har ikke fått gått videre på det. Sannsynligheten for at de giftet seg i Fron eller nabobygdene finnes jo, så det er vel bare å fortsette.Spennende er det i alle fall og igjen takk for hjelp. Er det noen i distriktene de flyttet til som vet noe og sender innlegg så mottas alt med stor takk. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk igjen til deg Jan Arild. Med videre etterforsking kan jeg kanskje komme lenger nå. Jeg er ikke så flink til å lete etter at DA la om søkesystemet,men jeg lærer det vel. Hvis du har tid til det, så spør jeg deg som har tilgang til kirkebøkene, om du vil kikke etter om det er notert giftermål for Embjørg og Mari siden du ikke nevner utflytting i deres tilfelle. Glad hilsen fra Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ruth Gaustad

Takk skal du ha Aud, dette var stornytt for meg. Nå er Embjørg dukket opp også,hun var vel den første som flyttet til Trondheim.Har ikke selv tenkt på å søke etter henne der.Dette blir spennende og følge opp. Har funnet etterkommere etter bror Peder i Ørsta, noen skal være nærmere Ålesund og selvfølgelig har det vært utvandring til USA. Så er det att og finne Ole som var glassmestersvend i Trondheim i 1865 da,- Skal sjekke mer senere, det er litt travelt med sirussnipper og vaskefille akkurat nå. Takk igjen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei igjen, Aud. Har bare sett Kari på denne siden jeg, Ingeborg har jeg ikke sjenket en tanke for søster Ingeborg døde som liten. Men her har Embjørg skiftet navn og det var jo ikke så uvanlig at det ble skrevet på flere måter i forskjellige sammenhenger.Nå blir det mye å finne ut av. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.