Gå til innhold
Arkivverket

[#25749] Job Deshington, en Job Dissingthon eller Ringkøb


Gjest Arnor Palmesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnor Palmesen

I søken etter mine aner, kommer jeg over navnet Job Desingthun Offersen f. 1800 Hovden, Bø i Vesterålen. Han skal være sønn av Offer Eriksen Tilleman f. 1749 i Hadsel, Nordland og Sofie Enochsdatter Ringkøb f. 1768 Føre, Bø i Vesterålen. Jeg mente å ha lest noe om en Job Dishington tidligere i dette fora og tok et tilbakeblikk. I Temaene 8683, 18846 og 21799 er Dishington-slekta grundig belyst dog med forskjellige skrivemåte. Jeg undrer da om det kan være noen sammenheng mellom ”min” Job Desingthun og Dishington-slekta. Eller er det bare tilfeldigheter. Ringkøb høres dansk ut, jeg har ikke søkt videre på denne grenen enda, men hvis noen har noe også på denne slekta er jeg interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Det er sikkert ikke en tilfäldighed. Han er rimeligtvis opkaldt efter en Job Dishington, som enten var i direkte slägt, indgift i slägten, ven af slägten, eller måske kun fadder ved dåb. Der er faktiskt et parallelt tilfälde med den ansete Bergenske köbmandsslägt Crometie (en gammel adelig skotsk slägt), hvis navn (Hans Krometin) pludselig uptrådte i slägten Brun i Haneberg (Rogaland): Hans Krometi var gift med Barbro Smith der var barnets moster (eller faster?) se brukarforum 10584 samt Arkivforum 22575 (og 17062)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

i Bergen var der flere med navnet Ringköb/Ringkiöbing (by på den danske vestkyst) Pröv og sög 'ringk' under döde, döbte og andre databaser i Bergen på 1700 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.