Gå til innhold
Arkivverket

[#25753] Ættetavle for taterslekt


Gjest Carina Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Carina Iversen

Jeg leter etter informasjon om taterslekt,nærmere bestemt etterslekta til Ole Brun.Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal finne det.Etterslekta havnet i Kr.Sand,hvor jeg er fra.Har prøvd å lete i folketellingen,men finner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Epostadressa du har gjeve opp er ikkje gyldig. Du må denda rett adresse til digitalarkivet@uib.no snarast mogeleg. Elles vert innlegg fjerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på DIS sine sider, kan du søke på ordet 'fantefortegnelse'. Der er det 2 fortegnelser for årene 1845 og 1862. Der vil du finne mange familier og personer av omstreifer slekt, som er registrert av Eilert Sundt. Lykke til !Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Iversen

Jeg har lest fantefortegnelsen til Eilert Sundt,men det er lite detaljer der.Har også vært på Lor`s hjemmeside uten å komme noen vei.Det er kanskje vanskelig å få så mye info om taterne siden de ofte var på vandring.Men takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Carina. Det er dessverre sjelden at taterene ble regnet med i folketellingene. De var på reise, hadde sjeldent noe fast oppholdssted, og man fant dem vel kanskje ikke viktige nok til å telle dem (bortsett fra i 1845 da det var et forsøk på en nasjonal telling). Jeg er selv av taterslekt og har forsket litt på dette. Mitt forslag er at du ringer Inger Kvennodd i Brevik. Hun har masse informasjon om ulike taterslekter og jobber med slektsforskning på nettopp taterslekter for LOR. Det kan være greit å ha noen navn å komme med som kanskje gjør det lettere for henne å finne fram. Hun har også et bra kontaktnett.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Carina Iversen!Jeg er selv etterkommer av Ole Brun som du spør etter i ditt første innlegg. Jeg stammer ned ifra Ole brun's datter Anne Henrikke Olsdatter Brun. (Det sies at denne Anne Henrikke var av sigøynerslekt, men jeg vet ikke. Kanskje noen av dere vet?, det kan jo også være at de ikke forskjell på tater og sigøyner(?))...Send meg en mail så skal du få litt flere opplysninger! min mail-adresse er: kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Innvandringen av sigøynere (roma) startet vel ikke før på slutten av 1800-tallet eller begynnelsen av 1900-tallet, om jeg ikke husker helt feil. Taterne (romani) har derimot vært kjent i Norge og Sverige siden 1500-tallet. Det er vel mest sannsynligvis sammenblandinger i nyere tid når det er snakk om sigøynere i Norge før omkring århundreskiftet 1800/1900-tallet. En skal selvsagt ikke utelukke at roma og sinti f. eks. fra Tyskland kan ha kommet til Norge før det. Men dette står det helt sikkert mer om i Norsk innvandringshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Carina. Det hadde vært kjekt om du hadde kommet med noen flere opplysninger. Jeg har en Ole Pettersen Brun, en datter av ham er min tippoldemor Johanne Olsdatter Brun. Kan disse passe inn i ditt bilde. Du bør skrive noe mer om din Ole Brun og hans etterkommere om du har. Har mere selv, men må se om det passer inn. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Iversen

Hei Arne Robertsen!Magnus Olsen Brun er broren til din tippoldemor Johanne.Magnus er min tipp-tipp oldefar,altså er du femmenning til min mor.. Magnus og Johanne er barn av Ole Pettersen Egervold Brun og Anne Kirstine Carlsdotter.De hadde flere søsken:Karen'karoline-finske',Marte,Petter,Elen Maria,Olaus og Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Du glemte visst en av søsknene til Magnus og Johanne. Min farfars oldemor Anne Henrikke Olsdatter Brun hører også med... Hun ble født i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Carina. Du har jo en god del du. Kanskje vi kunne utveksle kildene til de navna vi har. Kilder er viktige å kunne referere til for å sikre riktigheten av det vi har funne fram til. Jeg legger ved min e-mail adr. arrober@online.no mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.