Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Det ser ut til at Norges befolkning har bestått av en stor samling mer eller mindre merkelige navn. Og værre blir det ...hva med Espen Thoresen Versaagod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Mine forfedrar og deira søsken har heilt for det meste heilt vanlege namn, slike som også er i bruk i dag. Heime på Skålnesgarden var det Ola og Aslak i fleire hundre år. Bestefar og søskena (dei var 12 som vaks opp og sjølve fekk born) syntes Aslak var så stygt, at berre eit av borna kalla han opp. Dei andre fann andre variantar på A, t.d. Adolf...Elles var det ofte fleire søsken med same namn. Bestefar hadde 2 brødre som heitte Ola og 2 søstre som heitte Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjarne Birkrem

Når vi er inne på dette med uvanlige navn og oppkalling etter kjente personer, kan vi jo også sveipe innom FT1865 for Arendal, hvor postmesteren het Carl Napoleon Bernadotte Heyerdahl, født i Christiania. LenkeHan var jo ikke helt alene om å hete Napoleon - det er en håndfull til i FT1865 - men oppkallingen etter Bernadotte er litt mer bemerkelsesverdig enn man først skulle tro. Mannen var nemlig 59 år i 1865 (forutsatt at det ikke står feil i folketellingen), dvs. at han ble født ca. 1806, altså flere år før Bernadotte hadde noe med Skandinavia å gjøre. Herr og fru heyerdahl, foreldrene til lille Carl, har altså i tillegg kalt ham opp etter den forholdsvis nykronede franske keiseren, samt etter en av Napoleons fremste generaler - uten at de kunne vite at samme general noen år senere skulle bli konge av Sverige og Norge. Det får man kalle framsynt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg kunne ikke dy meg for å følge opp innlegg nr. 47 (fra Lars E. Øyane)Han skrev: 'No tek dette temaet til å minna meg om den gongen me hadde ein fiskeriminister som heitte Bolle. Var ikkje Treholt landbruksminister på same tid?'Joda, det stemmer - og deretter ble Treholt etterfulgt av Øksnes - så dermed skulle jo hogsten være i gang...(Men nå beveger vi oss vel inn på forbudt område (dvs. omtale av nålevende personer), når det gjelder Bolle og Øksnes...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Beklager at jeg lager flere innlegg etter hverandre her nå, men jeg hadde lyst til å nevne et eksempel til på et uvanlig navn - denne gangen et navn som tydeligvis hadde en svært begrenset lokal utbredelse. Det dreier seg om navnet Cleofas (eller Cleophas), som i FT1801 bæres av bare 3 personer i hele Norge - og alle tre bodde i Nes i Hallingdal. Den ene av dem, Cleofas Halvorsen, som i 1801 var 62 år og jordløs husmann på gården Smeds Myre (Lenke) var min 4x-tippoldefar. En av de andre var hans sønnesønn, broren til min tipp-tippoldefar Erik Halvorsen.Ved søk på etternavn er det også bare i Nes i Hallingdal at Cleofassen/Cleofasdatter (med diverse stavemåter) forekommer, med ett eneste unntak, ungjenta Sigrid Cleofasdatter på gården Mo i Jevnaker. Hun står oppført som søsterdatter til kona i den familien hun bodde hos, og det er jo ikke umulig at også hun opprinnelig var nesbygg (det har jeg ikke rukket å undersøke).Selve navnet Cleofas/Cleophas er nok en variant av det bibelske navnet som i dagens bibeloversettelse skrives Kleopas (se Luk. 24.18). Er det noen som kjenner til andre eksempler på navn som ser ut til å ha vært brukt bare på ett eneste sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Funderer over mange kvinnenavn vi finner, ofte på 1800-tallet. Synes som mange av disse opprinnelig var et mannsnavn. Kan forklaringen være at foreldrene hadde bestemt seg for å oppkalle og hedre en bestemt mannlig person, og så måtte vri på barnets navn, sjøl om resultetet iblandt ble noe uvanlig.Ikke alltid like enkelt. Minnes nabokjærringas katt, Siri. Matmora oppdaget altfor sent at dette var en hannkatt. Stakker, siden vart den all sin tid gående i bygda uner navnet ' Siri Hankatt '.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Ellef, den historien din om 'Siri Hankatt' minner meg om noe Viggo Sandvik (fra Vazelina Bilopphøggers) sa i et TV-program en gang. Han fortalte om en hund de hadde hatt på slutten av 50-tallet. Det var rett etter at russerne hadde skutt opp Sputnik 2 med hunden Laika ombord, så i likhet med en god del andre hunder rundt omkring fikk også denne hunden navnet Laika. Men så viste det seg at det var en hanhund - og da måtte jo navnet gjøres om til 'Balla-laika'... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 56. Jeg har registrert en Cleophas som iallefall er skrevet mye om i bygdeboka for Gol. Det er presten Cleophas Jenson Roschild som levde fra ca 1600 til 1663. Han kan godt være født i Nes i Hallingdal, og Gol er jo heller ikke langt unna. Han bygslet i Nørdre Ton ser jeg, og han var gift med Margit Ivarsdatter Dengerud som er søster av min ane Levord Ivarson Dengerud. Så det er derfor jeg har denne Cleophas registrert.Ellers er vel navnet Lukrids hovedsaklig å finne i Hallingdal eller områdene omkring Hallingdal? Jeg har en ane som heter Lukrids Knutsdatter født i Ål i 1780. Jeg har etterhvert lest ganske mange av landets kirkebøker, og navnet Lukrids har jeg ikke sett andre steder. Forøvrig syns jeg både Lukrids og Cleophas er fine navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det spørres etter navn knyttet til kun ett bestemt sted her, og mannsnavnet Fordel har iallefall jeg kun sett i Rana i Helgeland. I de tilfellene det har vært noen Fordel på andre steder, har de hatt aner i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Av dei 62 som har namnet Lukris/Lokris i ulike variantar i 1801, er 29 heimehøyrande i Sogn og Fjordane, som då vel må reknast som eit tyngdepunkt for namnet.I 1865 er det totalt 131, og av dei heile 98 i Sogn og Fjordane.I 1900 er talet redusert til 80, med 52 i Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kan dessutan også nemne fjøskatten vår, Peder, som fekk 4 ungar midt under fyrste månelandinga. Namnet vart aldri skifta ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Viss du går til folketellingane og søkjer på førenamn børjar på l[ou][c][k]r skulle du få opp dei fleste variantane av namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ved hjelp av folketellingene kan man jo også finne hvor utbredt et navn var.Et spesiellt navn som på min anesirkel finnes noen ganger er Tønni. Dette var et navn som både i 1801 og 1900 kun ble brukt i Buskerud. Med et par unntak, finner vi Tønni nærmere bestemt i Numedal, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Navnet (skriveformen) Cari er forholdsvis sjelden i FT 1801 : 218 personer i hele landetDvs. sjeldent BORTSETT fra i Hougs i Hordaland. Intet mindre enn 196 av prestegjeldets 1698 kvinner het Cari i 1801Til sammenligning : 1 i resten av Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Først til Anne Lise Hovdal (innlegg 59): Takk for opplysningen, det befester jo inntrykket jeg hadde av at Cleophas/Cleofas er et navn som i hovedsak har vært brukt i Hallingdal.Ellers har jeg et annet eksempel på et navn med svært lokal tilknytning, og i dette tilfellet er jeg blank når det gjelder opprinnelsen til navnet.Det dreier seg om navnet Sjønne, som med svært få unntak ser ut til å ha vært begrenset til den sørligste delen av Hedmark, tilsvarende de nåværende kommunene Sør-Odal, Nord-Odal og Kongsvinger (muligens også Eidskog).I FT1801 er navnet (med ulike stavemåter) kun registrert i prestegjeldene Strøm og Vinger, med ett eneste unntak - en person (stavet 'Skiøne') i Nes på Romerike, som er nabokommunen til Sør-Odal.I FT 1865 er det, utenom det vi kan kalle 'kjerneområdet' (Odalen og Vinger-området), registrert 2 i Nes på Romerike, 3 i Nannestad, 1 i Christiania, 1 i Østre Aker og 1 på Tynset. Av disse er den ene i Nes, han i Christiania og han på Tynset født i Odalen, mens han i Østre Aker står oppført med Solør som fødested.I FT1875 er det mistenkelig få med dette navnet - faktisk bare én, så vidt jeg har klart å finne ut (kan dette være feil?). Vedkommende bodde i Christiania, men var født i Odalen.I FT1900 er navnet noe mer utbredt geografisk, men fortsatt bare på Østlandet. Utenom 'kjerneområdet' er det 1 på Eidsvoll, 1 på Furnes, 9 i Kristiania, 3 i Aker, 1 i Fredrikstad, 1 i Tune og 1 i Norderhov. Med unntak av han i Fredrikstad og en av de ni fra Kristiania er det en klar slektstilknytning til Odalen eller nærliggende steder (hhv. Brandval og Eidskog for to av de i Aker), ved at enten vedkommende person selv eller faren er født der.For noen år siden hadde jeg en kollega som het Sjønnesen til etternavn. Da jeg spurte ham, viste det seg ganske riktig at farsslekta hans opprinnelig var fra Odalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

En liten kommentar til min egen bemerkning om FT1875 - jeg var ikke klar over at Hedmark var så dårlig dekket i den delen av FT1875 som er lagt ut på nettet. Jeg visste jo at den ikke var fullstendig, men at det stod så dårlig til, visste jeg ikke... Det viser seg at verken Sør-Odal, Nord-Odal eller Vinger/Kongsvinger er lagt ut ennå. Det forklarer en hel del, for når jeg går gjennom papirene mine fra Sør-Odal, har jeg en god del personer registrert der med navnet Sjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest nico WP

Lars skrev: 'Men ogso her i Tyskland finn me ''pussige'' namn. Presidenten i det lokale fylkestinget for Baden-Württemberg, som kjem frå det kristleg-demokratiske partiet CDU, heiter Erwin Teufel!'Å kalle Baden-Württemberg et fylke blir litt feil. Baden-Württemberg er (på linje med f.eks. California eller Texas i USA) en delstat med eget parlament og egen regjering, som styrer seg selv på mange viktige områder og består av to tidligere suverene stater, storhertugdømmet Baden og kongeriket Württemberg. Erwin Teufel er statsminister (Ministerpräsident) i Baden-Württemberg, ikke president for landdagen.De enhetene som tilsvarer norske fylker er Regierungsbezirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Jeg er i ferd med å kartlegge slekta til min samboer. Der kom jeg over en gutt som fikk det litt uheldige mellomnavnet Mensen. Jaja, det hadde vel neppe gått i dag...Ellers må jeg si jeg er stolt over å ha oldemødre som het Teoline og Nikoline. For ikke å glemme en av mine tipp-oldemødre som het Indiana Finnvollen. Flotte navn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Til (69): Nå var det vel etternavnet Teufel for en kristendemkorat som var poenget er. Meg bekjent så er vel 'Teufel' tysk for 'djevel.'Til (70): Navnet Mensen er slett ikke uvanlig. Det er ofte skrevet Mentzen, og er opprinnelig et patronym - sønn av Mentz.Av mine forfedre kan jeg nevne Gedion Michelsen. (Gedion skal visstnok være samme navn som Per, men jeg vet ikke helt hvordan formen er oppstått...)Dessuten Bryngel Israelsson i Säffle-området i Sverige.Og til slutt en guttunge på garden Lier i Vinger som ved dåpen fikk navnet 'Owen' på 1700-tallet.mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

'Navnet skjemmer ingen', sa mannen, da han ble kalt for Tyv. I mange tilfeller så visste sikkert ikke folk i gamle dager hva et navn kunne komme til å bety, eller for den del bli sammenlignet med. Jeg har forrsten to barnebarn: Windir og Yrja. Gamle urnorske navn.mvhTerje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lars Øyane i innlegg 14 nevner det pussige slektsnavnet til CDU-politikeren Erwin Teufel!. Bidragsyteren i innlegg 69, nico WP (navnet skjemmer ingen forresten, men er det slike navn vårt nye high-tech-samfunn gir oss ??) påpeker at Hr. TEUFEL er statsminister (ministerpresident i delstaten).TEUFEL er da ikke noe vakkert navn for verken kristlig-demokrater eller sosial-demokrater, synes vi i Norge. – Men antakelig har navnet utgangspunkt i GOTTLIEB !!En periode med latinisering kan ha brakt navnet GOTTLIEB til THEOPHILIUS. Termene har jo samme betydning !Pendelen svinger så tilbake mot noe skikkelig nasjonalt. Nå skal man få til en TYSK skrivemåte, med THEOPHILIUS som plattform. Og hva blir det ?? TEUFEL. !!!IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Du er inne på noe der, Iver, det er vel egentlig et krav om at man skal opptre under fullt navn her i dette forumet. Kanskje 'nico WP' husker det til neste gang?Men ellers kunne jeg ha lyst til å kommentere Torill Aaseggs innlegg (nr. 70) om det noe uheldige navnet Mensen. Det fikk meg til å tenke på Mensen Ernst, som var en legendarisk løper på 1800-tallet, lenge før maratonløpet hadde blitt egen idrettsgren. Han løp bl.a. fra Paris til Moskva på 15 dager. Ganske imponerende - en slags forLØPER for Forrest Gump...? :-)Men i hans tilfelle var dette ikke det opprinnelige navnet; egentlig het han Mons Monsen Øyri og var fra Fresvik i det nåværende Sogn og Fjordane fylke (den gang Nordre Bergenhus Amt). Det er en del informasjon om ham på nettet, bl.a. denne linken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.