Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Jeg hadde kirkebøkene for Buksnes på fjernlån fra biblioteket for en stund siden, og der fant jeg mange Analius....Ikke et navn man ville valgt i dag kanskje.Det var også mange prangende navn der, eller navn knyttet til kjente personer. Hieronimus Heyerdahl eller Martin Luther f. eks, og selvfølgelig med et etternavn som Hansen eller Nielsen.Og jeg kom akkurat over jentenavnet Grine Christine i 1865-tellinga. Lett å tenke seg hvordan hun var som baby ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

'Analene' [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=fornavn&pgj=108&teljing=ft1801&filnamn=f10726.wc2&amt=7&funnenr=269>Lenke i 1801 var ikke stort bedre, bindestreken var kanskje ikke 'oppfunnet'??Tenk at de måtte dra på navnet gjennom hele livet, det kunne ikke være greit å gå rundt og hete Graasten heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Og her har vi brødrene Benjamin Franklin og George Washington fra Kristiansand Lenke . Det satte sikkert søsteren deres pris på for hun het Glæde ......... Det fantes ingen 'Graasten''er der i gården!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Liknande trådar har gått før - og har ein tendens til å ende i at ein eller annan føler seg støtt av at folk har moro av namn som dei sjølve oppfattar som heilt vanlege eller ekstra flotte - berre så de er åtvara..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette er vel for det meste navn som ligger lengre tilbake i tid. Jeg vil tro at navneloven satte en sperre for 'Grine Christine' m.fl. Men det er jo interesasnt å gjøre seg noen betraktninger når noen kan hete Grine ....og andre George Washington.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

En i min familie ble kalt Decima Secunda. Hun var nummer 12 i søskenflokken, og jeg mistenker at foreldrene var lei av å finne passende navn...Hmmm, ser nå at det var flere av de, selv om denne trolig ikke var nummer 12 i flokken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Nina:,,, Datteren min heter Eldri og aldri på dialekt er 'eilder'... Hva er galt med Eldri ? ....Godseier Thomas Stang ville gjerne bli oppatkalt. Da det ble en jente og han ikke ble det, utbrøt han; 'Hva er galt med Thomasine ?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enkelte fornavnt kan sikkert virke morsomme. Men-, nå som to (eller dobbelte) etternavn begynner bli vanlig. Hva kan da skje?Her er det bare å bruke fantasien. Vil ikke støte noen og nevner ikke navn. Her kan det med tiden dukke opp både komiske, tragikomiske o.s.v. sammensatte etternavn.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var en artig lenke Nina-:) Mange av disse navna er mer enn merkelige, men noen er tydelig fransk inspirerte : Blancheflor (som jeg har i min data), Blondine, Brunette, Flora, Perline...Minner meg om en vits! Onkelen som var tilstede ved sin sösters födsel. Hun fikk tvillinger, ei jente og en gutt. For jenta var det ingen problem, hun fikk navnet Denise - men den stakkars gutten ble hetene 'Thenephew'!Min egen niese har kalt sin datter Sosin - maa si jeg var litt sjokkert!Det eneste merkelige navn jeg har funnet blant mine egne aner er Euphemie. Ellers heter alle Anna, Brita, Peder og Mons-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Stakkars Gurine (innlegg 2). Det hendte før og det hender nå at noen utelater en bokstav. Bl.a. de som skriver av kirkebøker, folketellinger o.a. kan komme i skade for nettopp det. Uvante navn kan synes 'rare', men nå er de gamle navna på full fart inn og det er da bare hyggelig :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jau, det er mykje å undra seg over når det gjeld namn. I Luster har dei ogso hatt fantasi når barnet ikkje hadde ''rett'' kjøn: Torgerstina, Idevarstina, Tøgermina og Osella.Men i Amerika finn me ogso mange ''underlege'' namn mellom emigrantane, og då tenkjer eg på ættenamn: Ole Berge vart Ole Poast i Wisconsin, for han var postmann heime! Christopher Skaar vart Christopher Benton i Minnesota, for i Noreg vart han kalla ''Benta-Kristaffor''! Thomas Marifjæren vart i Wisconsin kalla Thomas Huset, utan at eg kan forklara kvifor; derimot veit me at Peder Rønnei i Iowa kjøpte farmen til ein Suby og sidan kalla seg for Peter Suby!Men det kanskje mest spesielle ''amerikanske'' namnet fann eg i Juneau Co., Wisconsin der Einar Moseng endra namnet sitt til Inard Mause, og når han i tillegg gifte seg med tyskfødde Wilhelmina Meyer, som i Amerika vart kalla Minnie, då... Eg har sjølv sett dødsattesten til Minnie Mause frå 1949!Men ogso her i Tyskland finn me ''pussige'' namn. Presidenten i det lokale fylkestinget for Baden-Württemberg, som kjem frå det kristleg-demokratiske partiet CDU, heiter Erwin Teufel!Mit vielen Grüßen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Berre ein tilleggsmerknad: Vitsen til Kjellaug minte meg om den sanne soga frå Fortunskyrkja frå over 80 år attende der det vart døypt ein gut med førenamnet Sverre Hess. Etter folk kom ut av kyrkja vart det lagt merke til ein kommentar frå ein eldre mann som høyrde dårleg og som sa noko slikt som: ''Det var no fælt at nokon kan kalla son sin ein svære (=stor) hest!''Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Ser dere diskuterer gamle navn. Jeg synes at disse gamle navne burde bli tatt vare på, man kan jo skrive de ned i en bok.Noen av dem er underlige det er sikkert, men de hadde vel en mening.Hvorfor kalle barnet med fargenavn slik som Anna Brun, Karen Grøn med Hansdatter bak.Kanskje fikk de brev fra Amerika, eller andre steder eller noen kjente noen som var høyt verdsatt, eller de likte farven o.l så kalte de barnet opp etter det de hørte, som for dem var nytt!Det er også mange skrivefeil ute og går når det gjelder navnene. Prestene skrev vel navnene slik de ble utalt slik som Ingbår (Ingeborg),Gulåv (Gullaug). Noen fornorsket navnene om de kom fra for eks Sverige, slik Per ble til Peder o.l. Jeg syns også gamle navn er morsomme, men de er også verdt å ta vare på syns jeg.Jeg føler meg ikke støtt av dette, det syns jeg egentlig ingen trenger å være heller, siden dette her ikke er personlig ment.Men det må jo selfølgelig være opp til hver enkelt å reagere på hver sin måte.I min familie heter noen kvinner dette: Brytteva,Gudve,Dønåt,Boletta,Beda, Penetta,Peternella,Øyel,Hav,Halkatla,Emfreda, Gullov,Vivike,Gollov,Gølin,Gjøa,Gjøde,Lava,Golla,Orsill,Alitz,Lavina,Joran,Jøran.Fine ikke sant? Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her var det mye artig! Min tippoldemor het Nitana fordi hun var den niende i barneflokken. Riktignok var hun svensk, men dog. Hennes bror het faktisk Hilde Theodor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Selv om disse navnene enkeltvis ikke er speielle, synes jeg denne totalpakka fortjener litt oppmerksomhet. Søkenflokken kom enkeltvis til verden tett som haggel i Oslo i åra etter 1900.Etter nr.6 slo telleapparatet inn:Syver,Otto,Nimann,Timann,Ellef og Tollef.For mange år siden hadde jeg sjøl en prat med Ellef!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Har kommet over navn som Sigvardine, Vendel, Tengel, Trampe, Kato Elise, Simonette, Paselius. Kulmann, Skule, Fangine, Tjodjei og Adelstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er enda noen eksempler på rariteter på navnefronten i folketellingene:Familien Dundas Dass i Molde 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fornavn&pgj=302&teljing=ft1865&filnamn=f61502.wc2&amt=15&funnenr=326>LenkeLille Fimbul Adriansen, 7 år, Egersund, 1865: LenkeZyprian Pukerud, Trøgstad, 1900: LenkeMulig at dette kan være en registreringsfeil, men hvis ikke, har herr Felgen i Flåklypa to navnebrødre i 1900: Reodor Vardenær, Øvre Rendal Lenke og Reodor Kraabøl i Vestre-Gaustal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Dundas og Dass er samme navn; så ettersom der står en stjerne bak Dass, tror jeg ikke dette navnet stod i folketellingslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo.Mange spesielle navn ja. Mannsnavn i min familie: Steffa,Fredjer,Kjel,Embrett,Tollef,Tørris, Lundgren,Rafel,Kollbein,Torberg,Anfind,Størker,Roland,Elof,Dønåt,Øyel,Martinius,Dønnes,Brønnold,Jøns,tamis,Tarald,Jorits,Jores,Gulle,Jockum,Hemming. Men de var da fine disse, ikke sant. Her er jo mange navneforslag til nyfødte i dag.Min farmor het Oliv til mellomnavn. Så har jeg de vanlige navn som Anna, Anne, Erik, Peder osv som alle har men innimellom så dukker det opp en Dønåt og en Penetta. Artig med navn syns jeg. Jeg skriver de ned i en bok slik at jeg har dem. For det er interessant det med navn...Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

I min familie var det et stakkars pikebarn som ble døpt: Efrait Haslepone Syntyke. Ja, ja - de var ikke i beit for navn i allefall. Med tanke på skrivefeil i kirkebøkene - i mitt eget tilfelle var hele navnerekken feil - på dåpsattesten og i kirkebøkene. Kathe var skrevet med tøddel over a på tysk vis - Tove var blitt til Tore(brukes jo også som jentenavn) Og pikenavnet mitt Jenssen, var skrevet med en s. Men det lot seg ordne. Verre med navnfeil som har bestått i hundre år eller mer. Er det rart det kan være vanskelig å finne fram i slekta!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan jo bidra med noen litt uvanlige navn i min slekt jeg også, og blant annet var det en Lavran på 1400-tallet. I Rana på Helgeland har jeg en Fordel Jonsen, og noen av mine aner i Bergen hadde et spesielt etternavn. De het Thoravest til etternavn, og i 1712 fikk min ane Fredrik Thoravest borgerskap i Bergen. Hans etterkommere skrev seg som Trofast. Fredrik kom fra Tyskland, og etternavnet hadde sikkert en annen betydning der enn her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.