Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Morsom debatt. Navneskikker er veldig spennende. I 2003-utgaven av Fronsbygdin, utgitt av Fron Historielag, er det en artikkel om navnet Redvald, som jeg selv aldri har tenkt på som veldig uvanlig, selv om det ikke er mye brukt.. Men det er kanskje mange som ikke har hørt det navnet før. I følge artikkelen er det nesten bare på Sør-Fron det har vært brukt, med noen få unntak i Heidal, andre Redvalder rundt omkring i landet har som oftest hatt røtter på Sør-Fron. Navnet dukket opp først på 1860-tallet, og var populært på Sør-Fron frem til århundreskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Ad innlegg 301. Angående navneskikker kommer jeg på et tilfelle som vel må være ganske unikt! Det gjelder mannsnavnet Floen. Dette finnes vel bare i Beiarn i Nordland, kanskje med enkelte forgreininger til nabokommunen Gildeskål (tidligere én kommune) på 1700- og 1800-tallet. Siste gang jeg ser navnet brukt, er i FT 1875.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 300: For meg - og sikkert for Henning Andersen også - står det 'Anal Nielsen Öfvre (alt. Östre) Súndbÿe', men du har kanskje en annen tolkning?Klarte dog ikke å finne ham i ft 1801...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 302, 305 og 306: Men hva står mellom 'Enkemand' og 'Nils Andreas'? En eller annen yrkestittel, men jeg er litt usikker på skriften her. Skipsfører?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ølbert ja, jeg hører i blant på radioprogrammet 'Banden' og her er det en utegående reporter fra Nord-Norge, jeg skal ikke nevne navn her, men i et program for noen dager siden fortalte hun om sin oldemor som het Ølbertine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Meg er blitt fortalt om en innskriving av en konfirmant i eldre tider som het Rumpesnare. Da skal presten ha skjønt at dette kunne være et belastende navn for stakkaren og skal ha sagt følgende: 'Jeg tenker vi skriver Snare og lar rumpen fare.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Lurer på om nummer 46 her døpt 3.juli 1751 i Trondheim DOmkirke levde opp til navnet sitt:Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1751, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-129>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja, og så har den jo vart i over 5 år, og det samme er det ikke mange tråder en kan si om. Lurer på om den varer i 5 år til? Du har iallefall fått mange svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det har du jo rett i, og den Ole Sterk som kommer frem i mitt innlegg 321 her skal inn i slektsprogrammet mitt som barn av en søster av en av mine forfedre. Så jeg får vel et sterkt slektsprogram nå. Kanskje han hjelper til så det ikke blir problemer med slektsprogrammet for fremtiden? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.