Gå til innhold
Arkivverket

[#25759] Anna Olsdtr(Tomten?)Lorentzen- Korsnes+ Frosta


Gjest Johan Ole Kjelstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hos Eivind Julius Reitan- 'slektstavle Åtlo Vestre, Nordre, Frosta' s.63, fant jeg at kona til Olaf Enoksen Reitan f.1883 på Frosta het Anna Olsdtr(Tomten?)Lorentzen. Hun var født i 1888? De flyttet til Canada. Har fått kontakt med et oldebarn av henne fra Canada som mener hun het Anna Pauline Korsnes. Håper noen kan hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte dette. Hadde vært fint å sende noen oppl til hennes oldebarn som har begynt å lete etter slekten sin i Norge. Klarer ikke å finne henne i digitalarkivet(!) Med hilsen Johan Ole Kjelstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tror du bør få lånt de gamle Frostabøkene, for Korsnes er ikke med i 'Frostaboka' 5, 6 og 7 som jeg har.Den slektstavla du nevner var noe av det siste jeg leste litt i sist jeg var hjemme i Åsen. Pappa hadde fått låne den av en dame, og jeg har mye slekt i den boken.Olaf Enoksens far var jo Enok Karstensen. Han hadde mange søsken, og blant annet min tippolder Karen Karstensdatter født 27.11.1835. Jeg har noe mer på enkelte grener bakover enn det Eivind Reitan hadde, men det er kanskje ikke så interessant. Blant andre slektninger som er beskrevet i den boken er min oldefar oldefar Lorents Henriksen Hovdal, og min farfar Anton Julius som er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hjertelig takk for kjapp respons, Anne Lise.Nå har jeg det klart. Fant henne under Manneset i gamlere frostabok ja.Ellers,Enok Karstensen var min tippoldefar, far til Edward, Olaf`s bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Anne Lise, jeg ser at du sier at din tippoldemor Karen var født i 1835. I Frostaboka b.1. s 47 står det ei Karen som er f. 1852? gift med Joseas Lervik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da må vi vel bli femmenninger. Skulle ønske jeg hadde fått sett mer i den nevnte slektsboken. At pappa skulle få låne den skulle selvfølgelig skje kvelden før jeg reiste hit igjen. Jeg er jo fra Åsenfjord. Det er moro å finne nye slektninger.Jeg kan jo føye til noe som ikke er med i Eivind Reitans slektsbok, og mor til Karen og Enok var jo Ingeborg Anna Eriksdatter født 16.01.1808. Hennes foreldre var Erik Pedersen, og Berethe Povelsdatter Vanvik fra Leksvik.Erik Pedersen var tidligere gift med Kirsten Nilsdatter den 27.012.1782. Før det ble de trolovet 10.09.1782.Barn var-Malena født 1782 og gravlagt 06.121782-Nils døpt 4.søndag i advent 1784-Peder døpt 1788-Ingeborg født 04.10.1794, og gravlagt 21.10.1794.-Jonetta født 10.06.1797, og døpt1797Kirsten Nilsdatter døde 13.04.1804, og ble gravlagt 21.04.1804.Den 14.08.1807 ble Erik Pedersen gift med Berethe Povelsdatter. Har sett ett eller annet sted at hun skal være født ca 1774, men det nærmeste jeg kommer i kirkeboka for Leksvik(sett på Statsarkivet i Trondheim) er en Berethe Povelsdatter som ble døpt 07.01.1770, og hun var fra Vanvik i Leksvik. Foreldrene var Povel Isachsen og Ingeborg Joensdatter. Er dette vår Berethe ?Ingeborg Joensdatter og Povel Isachsen ble gift 11.04.1754, og fikk også sønnen Isach døpt 27.03.1755.Den 01.05.1804 fikk hun sønnen Paul, med gift mann Arent Pedersen Rykke.Har du noe mer på Erik Pedersen? Det kan være han som ble døpt sent i 1760 på Family Search. Han og familien flyttet mye, og i 1801 var han på Helland. Senere var han blant annet i Snytbakken med familien. Barn var-Ingeborg Anna født 16.01.1808-Erik døpt 21.07.1811Foreldrene til Karsten Arntsen Markhus var Karen Jonsdatter og Arnt Pedersen. På Arnt Pedersen har jeg at han ble født i 1767, men har det kun fra Frostaboka. Foreldre var Peder Andersen Aatloe og Karen Jonsdatter. Som far til Peder har jeg Anders Larsen Aatlo.Karen Jonsdatter som skal være født ca 1767 har jeg ikke noe på, og må nok til med kirkebøkene for Frosta igjen før eller senere. Har du noe der?Når det gjelder den nevnte slektsboken så har det blitt noen feil der inne, og min farfars halvsøster Klara ble født 1906(ikke før 1904 da broren Karl ble født).Mener at det også skal være noen flere jeg har mer på, men husker ikke på hvilke personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg sendte nok litt for raskt her, og det er fullstendig feil at Karen ble født i 1852. Hun ble konfirmert før den tid også, og det skjedde 06.10.1850. Det er også praktisk umulig at hun kunne være født i 1852, siden hun alt 15.06.1866 fikk sønnen Gunerius. Den 06.02.1865 ble hun gift med Jossias Halvorsen Selbovald fra Ekne, og han var født på Ekne 24.10.1838. Hans foreldre var opprinnelig fra Åsen. Jeg har sett dette i kirkeboka. De fikk også barna Kasper født 09.09.1869, Ingeborg Anne født 08.02.1874(min farmors mor), Kristine født 06.10.1877(har også sett 03.10.1877), Johanna født 26.08.1881. Familien bodde først på en husmannsplass under Aatlo på Frosta, men flyttet ca 1880 til Grennereinin i Åsen. Karen døde 10.08.1889, og ble gravlagt 20.08.1889.Det stemmer heller ikke at Ingeborg Anna Eriksdatter døde i 1843 som jeg vet står der, og det ser man jo ganske raskt at var umulig. Hun døde 21.12.1882, og ble gravlagt 05.01.1883. Kilder er kirkebøker for Frosta og Åsen for flere år siden. Hun var født på Hovaldet på Frosta ser jeg, og hun ble gift på Forsta 06.06.1831 med Karsten Arntsen. Det stemmer heller ikke at han ble født i Ålen i 1808, og han ble døpt på Ekne i 1806. Ved giftermålet i 1831 er Ekne oppgitt som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå husker jeg litt mer om hva som var feil i boka til Eivind Reitan, og han skrev blant annet at Malena Olsdatter g.m. Lars Pedersen Viktil var fra Naavik. Tilfeldigvis fant jeg et skifte etter Malenas far Ole Jonsen Orsand, da jeg så etter dennes sannsynlige bror Guttorm Joensen som også er min ane. Det står klart og tydelig i skiftet etter Ole Jonsen Orsand i 1781 at hans datter Malena Olsdatter da var gift med Lars Pedersen Viktil. Hans kone var da Guru Olsdatter som jeg ikke vet noe mer om. De hadde barna Malena født ca 1752, Anne, Marti(?), Martha, Guru født ca 1761 som er min ane på en annen gren, Jon og Gunhild. Jeg mener at jeg prøvde å finne disse som døpt senere, men jeg burde vel se en gang til.Foreldrene til Ole Jonsen Orsand og sannsynligvis Guttorm Joensen Orsand var Jon Olsen som levde fra ca 1693 til 1773, og Martha Guttormsdatter som levde fra ca 1688 til 1773. Far til Jon Olsen var Ole Jonsen Valberg. Her vet jeg at det er mulig å finne mer i bygdeboka, men har ikke gjort mer foreløbig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei Anne LiseJeg prøver å holde tunga rett i munnen når jeg leser disse utlegningene fra Frosta, for jeg har et par spørsmålstegn ved notater jeg har gjort ang. denne slekta. I mitt kart har jeg en Karsten Arntsen, som skal være sønn av Arnt Olsen og Bergitte Rasmusdatter på Loktusvean. Denne Karsten skal være født 27.7.1807. Har du oversikt over om dette kan være gubben til Ingeborg Anna Eriksdatter? Er de i tilfelle foreldre til en Kristoffer f. 1832??Hilsen Rune Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du ser i kirkeboka på giftermålet på Karsten Arntsen og Ingeborg Anna Eriksdatter 06.06.1831 på Frosta, så vil du se at det står at Karsten Arntsen ble født på Ekne. Jeg mener at det også står at han var fra Markhus på Ekne, og jeg tror på det som står i kirkeboka. Fant jo også en som passet som var fra Markhus på Ekne. Så Karsten fra Logtusvean må være feil. Hvor har du disse opplysningene fra?Jeg har mine opplysninger fra Ministralbok for Frosta/Åsen 1827-1839, på mikrofilm HF-1256 ser jeg.Han er døpt på Ekne 22.søndag etter trinit. 1806 ifølge kirkeboka for Ekne. Foreldrene var Arnt Pedersen Markhus og Karen Jonsdatter. Arnt Pedersen var som jeg skriver et annet sted født på Frosta i ca 1767 ifølge ny Frostabok, men her har jeg ikke sjekket kirkebøkene. Arnt Pedersen døde i Markhus i 1810, og 05.02.1810 er entent dødsdato eller begravelsesdato. Jeg har disse barna på dem1)Peder Arntsen født ca 1796. Han kan være døpt på Frosta siden iallefall faren er derfra, og han er ikke døpt på Ekne.2)Jonas Arntsen født 03.02.1799, og døpt i 1799 på Ekne.3)Karen Arntsdatter født 18.06.1801, og døpt i 1801 på Ekne.4)Andreas Arntsen født 03.03.1804, og døpt i 1804 på Ekne. Konfirmert på Ekne i 1820, og bodde da i Gevig på Ekne.5)Karsten Arntsen døpt 22.p.trinit. 1806 på Ekne. Dessverre manglet fødselsdato i kirkeboka på han. Han ble konfirmert på Frosta i 1821, og fikk taaelig i kunnskap og god i oppførsel.Karen Jonsdatter ble gift 2 den 22.11.1811 på Ekne, med Torger Jonsen Selboe.Da Karen og 2 av hennes sønner flyttet til Frosta i 1816 var hun gift for 3 gang med en som var ca 24 år ynge enn seg. Det var Jørgen Jonsen Markhus som var født ca 1791. Vår ane Karsen flyttet også sammen med sin mor og nye stefar, og er da oppgitt å være 10 år. Jeg har glemt å skrive i slektsprogrammet mitt at også en av Kartstens eldre brødre flyttet med til Frosta.Karen Jonsdatter og Arnt Pedersen ble kanskje gift på Frosta og fikk sitt første barn der, men da jeg hadde kirkebøkene for Frosta på fjernlån på mikrofilm visste jeg ikke om at disse kunne være fra Frosta. Det så jeg først da de nye Frostabøkene kom.Jeg har ingen Kristoffer som barn av Karsten Arntsen og Ingeborg Anna Eriksdatter, men ifølge gamle Frostaboka skal de ha hatt 18 barn og jeg har kun 12. Her er dem jeg har1)Andreas Karstensen født 14.11.1829, og døpt 20.12.1829. Han ble konfirmert på Frosta 06.10.1844, og gift 01.03.1855 med Johanna Halvorsdatter fra Selbovald på Ekne(søster av Jossias Halvorsen som var gift med min Karen Karstensdatter).2)Enok Karstensen født 25.06.1832, og døpt 22.07.1831. Han ble konfirmert på Frosta 27.09. 1846, og gift 19.03.1868 med Ellen Jørgine Olsdatter. Han døde i 1906.3)Karsten Karstensen født 18.01.1834 eller 1835, og døpt 19.01.1834. Han døde 20.01.1834, og ble gravlagt 25.01.1834. Her hadde jeg egentlig skrevet 1835, men siden søsteren Karen ble født i 1835 så må det være 1834 som er riktig( si gjerne i fra hvis jeg har feil år her).4)Karen Karstensdatter født 27.11.1835 som er min tippoldemor og beskrevet annet sted her.5)Boye Karstensen født 19.04.1838, og døpt 03.06.1838.Han ble konfirmert 05.10.1853, og senere gift med Elen Anna Bøiesdatter Jonasplass.6)Johan Arnt Karsensen født 1840 og død 1842, og dette har jeg kun fra ny Frostabok bind 5, som jeg har kjøpt.7)Johan Arnt Karstensen født 20.11.1843, og døpt 25.12.1843. Har notert at han var 5 uker gammel da han døde, og har dette på mail fra noen i Frosta Historielag.8)Johan Arnt Karstensen født 28.10.1844, og konfirmert 30.09.1860 på Frosta. Han døde i 1867. Han fant jeg kun som konfirmant i kirkeboka, og dødsår har jeg fra en i Frosta Historielag.9)Oline Karstensdatter som var født og døde i 1847, ifølge mail fra noen i Frosta Historielag.10)Johannes Karstensen født 27.01.1849, og døpt 27.05.1849. Han ble konfirmert 02.10.1864, og drev med frakting på jekt. Johannes døde i 1930.11)Anna Karstensdatter født 30.09.1851, og døpt 09.11.1851. En eller annen gang ble hun gift med Anton Olausen Skogen.12)Kasper Karstensen født 14.12.1854, og døpt 21.01.1855. Han ble konfirmert på Frosta 02.10.1869, og var gift med Bergitte Amalie Benjaminsdatter Grinde. Han døde i 1939.Karsten Arntsen Reitan døde 22.06.1887 Jeg har ikke notert noen begravelsesdato på han, men kanskje noen andre har det? Hvis noen har flere barn til denne familien eller flere opplysninger enn dem jeg har skrevet opp, så håper jeg de lar høre fra seg. Har barn til noen av barna her, men det ville føre for langt å ta med her.Blant kildene jeg har brukt foruten de som er nevnt, er ministralbok for Frosta/Åsen 1838-1851, på mikrofilm NT-58. Flere av kirkebøkene her er jo lagt ut på internett nå, men jeg holdt på med mye av det som skrives om her før jeg kjøpte pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Arnt Olsen Ryggabukt (1768-1832)og kona Bergitta Rasmusdtr (Banlien)(1770-1840) var plassfolk i Svean på Vikaleiret, Frosta i 1801. De hadde en sønn som het Karsten, født i 1807. Dette er vel en annen Karsten enn den Anne Lise nevner som født på Ekne.J. A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tok en kikk på Family Search angående vielsen til Karsten Arntsen og Ingeborg Anna i 1831, men her står det jo ikke noe om at Karsten var fra Ekne. Jeg syns det er dumt at slike opplysninger utelates på Family Search.Ellers må jeg rette litt på meg selv her, og Enok Karstensen ble selvføgleig født 25.06.1831 og ikke i 1832. Han ble døpt 22.07.1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hei Anne Lise. Takker for mange supplerende opplysninger.Ville gjerne hatt direkte etterkommere etter Karen Karstensdtr og ned til deg. Femmeninng Johan Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da må vi 5-menninger vel gå over til privat mail, min mailadresse er anlih@online.no. Nå har jeg ikke alle etterkommere her, men noe har jeg jo.Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Anne LiseTakk for meget fyldig svar.I gamle notater jeg har arvet, og som jeg prøver å oppdatere / bygge videre på, står det at Karsten Arntsen fikk sønnen Kristoffer før/utenfor ekteskap 19.02.1832. Barnets mor står ikke nevnt. Jeg har ikke funnet Kristoffer som født på Frosta.Jeg har i utgangspunktet tynt med opplysninger, og famler en del i forsøkene på å finne ut mer om Karsten. Bl.a. er jeg usikker på om jeg har funnet riktig Kristoffer i Kristoffer Karstensen som var på Kjelstad og Alstadvald (gift med Albertine Andreasdatter). Jeg vet heller ikke om min Karsten ble gift og/eller fikk flere barn. Det du anfører om 'din' Karsten, ser jo gjennomarbeidet ut, så jeg må nok lete videre etter 'min'. Jeg har også lurt litt på om Karsten Arntsen Reitan, som dør i 1887, er rette vedkommende for min del, men nå skjønner jeg at jeg kan legge ham til side.Jeg kommer derimot inn i slektstreet ditt gjennom Elen Anna Bøyesdatter Jonasplass, som har felles stamfar med Karsten ovenfor. Der har jeg noe bedre oversikt over etterkommere.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Rune. Jeg tror du bør starte med det du vet om din Kristoffer, og kanskje prøve å finne han som gift på Frosta eller andre aktuelle steder. Da må du til med kirkebøkene på mikrofilm, og det kan fjernlånes gjennom ditt lokale bibliotek. Kanskje har de apparat for å lese mikrofilm der også. Kirkeboka for Frosta er jo lagt ut på internett 1817-1838, men det er ikke sikkert de har fått med alt i denne perioden. Det har jeg sett for andre steder iallefall. Selv har jeg ikke hatt bruk for kirkeboka 1817-38 på internett, fordi jeg forlengst var kommet ned til 1700-tallet via kirkebøker på mikrofilm før jeg kjøpte pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Anne LiseJeg har allerede både kortleser og en del kirkebøker fra Frosta hjemme (nesten hele 1800-tallet), men har ikke gått igjennom dem med tanke på denne greina. Etterslektskartet jeg oppdaterer er såpass omfattende (bl.a. noe Hovdal!) at jeg må ta grein for grein.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da beklager jeg forslaget mitt Rune. Du får sende meg en mail hvis du lurer på noe i slekten Hovdal. Jeg har ikke gått så mye inn for å finne etterslekt på søsken av mine aner, men noe har jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hei Rune. Kristoffer Karstensen som var på Kjelstad og Alstadvald (gift med Albertine Andreasdatter) var min tippoldefar. Se gjerne digitalarkivet Under 79 1 Alstadvald for 1900. Der ser vi at han var født i Leksvik. Mener hans far var Karsten Olsen Neveråsplassen.Mener jeg tolket det ut fra noe jeg fant hos Kvernhusvik over døpte i Leksvik. Mvh Johan Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei Johan OleJeg hadde følelsen av at noe var feil mellom Kristoffer Karstensen og Karsten Arntsen! Da viser du vel til denne: LenkeI 1865 står denne Kristoffer oppført som født i Frosta, men det kan jo godt være feil. Jeg får prøve å nøste opp sønnen til Karsten Arntsen på nytt via dåp og konfirmasjon osv.Takk til Johan Ole og Anne Lise for informasjon (og at jeg fikk bruke plass i denne debatten - som egentlig dreide seg om noe annet...)Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hei Rune. Tror kansje du har oversett innlegget fra Janne Anita Aasvik, Sperrebotn, 16.11.2004 . - Ellers, er det slik at du har Reitanslekt fra Frosta du også? MVH Johan Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei igjenInnlegget fra Janne Anita har jeg sett - beklager at jeg ikke har kvittert på det. Opphavet til Karsten Arntsen var jeg nemlig klar over, så jeg plundrer mest med hvor det ble av ham. Det er etterkommerne av søskenflokken til Karstens far Arnt Olsen jeg jobber med (hvor min kone er ætlig to-tre steder).Her inngår også en del Reitan-slekt, ja. Bøye Karstensen Reitan (1838-1910) ble gift inn i denne slekta og det kommer inn Reitan-folk også på 1900-tallet. Jeg er blitt fortalt at Rema-Reitan også skal høre hjemme blant etterkommerne, men har ikke funnet ut av sammenhengen.Når jeg går igjennom dette registeret i dag, finner jeg jammen deg der også, Johan Ole. Hadde ikke tenkt på den muligheten tidligere. Linjen går - som du da kanskje har funnet ut - gjennom slekta på Frøstad via Bernt Enoksen Solberg. Kanskje du kan bidra inn i mitt møysommelige puslespill? Dette hører til min kones slekt (- hun er en Hernes), og hennes farfar var født på Frosta, så jeg har fått et forhold til halvøya i Trondheimsfjorden uten knapt nok å ha vært der.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.