Gå til innhold
Arkivverket

[#25760] Folketelling i Kristiansund


Gjest Siw Agnalt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Agnalt

Takk Morten!Kristiansund er litt ukjent område for meg, men jeg ser nå at det står Christiansund Prestegjeld på Qværnes, så nå kan jeg begynne å lete.Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei, Kristiansund er litt spesielt ved at kirkebøkene brente i 1950. Bøkene fram til 1842 ble innlevert til statsarkivet på 1930-tallet, så de er bevart, men resten av århundret er det store lakuner. Men til hjelp for oss i Kristiansund har vi Einar Thurn-Christensens samlinger Lenke Han var lokalhistoriker og genealog og samlet bl.a. 40 000 navn på familier og slekter med tilknytning til byen. Biblioteket har også folketellingene fra 1870 og 1885.Hvis du leter etter slekt i Kristiansundsområdet, kan du legge ut en etterlysning på Brukarforum, så kan vi prøve å hjelpe. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Agnalt

Hei Tore og Tor!Tusen takk for opplysningene om Kristiansund! Det var kjekt å få vite hvordan ting er på det området.Men det viste seg at det ikke var direkte ane som kom fra Kristiansund, kun en kone nr 1, mens jeg er etterkommer av kone nr 2... Men kone nr 1 har et spesielt etternavn, så kanskje det er en grei slekt å forske i, hvis det blir ønskelig... Hun het Anne Martine Stur, født 1826. Giftet seg med Ole Pedersen Eide (fra Meldal), i 1851. Vet dere noe om slekten Stur så tar jeg imot info med takk! mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det eneste om Stur i ETC er om Skipskaptein Carl Herman Stuhr, f. 4/7 1834 Alta og døde i Kristiansund 24/12 1919. Han var gift med Bolette Walther. Men hvis vi kommer over Anne Martine, skal vi gi tegn fra oss. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.