Gå til innhold
Arkivverket

[#25764] Hjelp til kirkebokoppslag, Christiania. Hans Heides vielse, ca. 1801 og barn


Gjest Leif Kåre Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

I boken om 'Slekten Heide' (som vi ikke helt må stole på), står det at Andreas Benjamin Heide hadde hele 11 barn. Aas skriver at ”navnet Franklin som undertiden tillegges ham finnes ikke i kirkebok ved dåp”.Om hans yrkeskarriere og ekteskap står følgende i boka:Kadett i 1805, løytnant 1810 ved Akershus skarpskytterkompani, deltok ifølge familietradisjonen i slaget ved Prestebakke ved Halden 10.6.1808 ( Liv: det stemmer nok, han fikk etter dette slaget utmerkelsen Ridder af Dannebrogs-ordenen 4.klasse = Fredrikshalds Krigshistorie av H.P.S. Krag 1893), tok avskjed 1815, døde på Kongsvinger 18.12.1842.Gift 1.) Karen Andrine Ulriksen. Kalles i andre kilder Karen Arnesdtr. Kongsrud ( noe for deg Finn, noen av barna er da kanskje døpt i Grue), og født på Kongshaug - Kongsrud i Grue 1789, som datter av Arne Ulriksen Kongshaug. Hun brakte med sitt giftermål gårdene Kongshaug og Opaker i sin manns besittelse. Det sies under dette i boka at dette kan være en grunn til han tar avskjed fra militærtjenesten. Karen døde 6.5.1822 på Opaker, hvor de da bodde.Som jeg har tatt med i et tidligere innlegg, ble han annen gang gift med Olea Olsdtr. Brøter i 1823.Disse 11 barna var (det står ikke fødested på alle, men jeg tror Grue er naturlig her ):1) Kristian 17.10.1814, farver, først bosatt i Son, men flyttet nordover til Bodø eller Vardø. To ganger gift og 5 barn.2) Mathilde f 1817, bodde hos pastor Hansteen i Løten, døde på Hamar 1912, 95 år3) Anna f 1819-14.4.18204) Arne f 1821 død i Grue5) Oluf f 11.11.1823, gift 1857, får i hvert fall ett barn, Hans f. 1858 som får mange barn. Ingen av disse er med i boken.6) Kaja eller Karine f 1825 d. 1909. Gift med Gudbrand Thoner i Sør Odal. Mange barn.7) John f 1827 d 1879. Skomakermester, bosatt i Moss. Gift 1852 med Caroline Pedersen død 1907. 5 barn. Disse er tatt med i boken.8) Kirsten gift med Harald Pedersen i Vang.9) Alette 1831-1858 i Oslo, etterslekt med i boka10) Ole Theodor Thommelstad Heide (1834-1928). Han fikk i 1855 borgerskap som malermester i Kongsvinger. Han var født i Leiren – Kongsvinger før den ble kjøpstad. Han drev malerforretning på Kongsvinger i mange år. Senere overtok han malerarbeide ved Kongsvingerbanen og Rørosbanen, og fulgte denne banes bygning helt opp til Tynset, hvor han også drev hotell. Sine siste leveår tilbrakte han hos sine barnebarn, og døde i Oslo 94 år gammel. Han var gift med Julie…….., som populært gikk under navnet ”tante Julie” i den nærmeste slekt. 4 barn, tar med de : 10a) Thomas Benjamin Heide f 1858. Dro til sjøs og jobbet seg opp til kaptein. Gift i Uruguay, døde der som stasjonsmester i 1932. Hustru het Louise…, og var av norsk og tysk avstamning. 3 barn 10b) Aksel Marius Heide f 22.6.1860 i Kra. Han begynte i jernbanens tjeneste 14 år gml., jobbet seg opp til telegrafist på Tynset, og ble i 1893 stasjonsmester på Arneberg, og senere det samme på flere andre stasjoner. Døde i Tønsberg 1924. Han var høy frimurer. Gift 5.6.1888 med Marie Louise Christoffersen f 4.4.1858. 4 barn. Beskrevet i boka 10c) Haakon Adelstein Heide, død som malermester i Chicago 10d) Ragnhild Heide, død som barn i Odalen11) Andreas Benjamin Franklin Heide, døde på Kongsvinger. ( Det var altså det siste barnet som fikk dette Franklinnavnet, som faren brukte i kirkebøkene når han giftet seg)Alt dette er fra den nå så kjente boken ”Slekten Heide i 350 år” av Ole Heide Aas. Som kilde er den nok ikke brukelig, men…Som haldenser har også jeg opplysninger om flere Heider fra den første tiden i Fredrikshald til opp i nåtiden. Ikke så rart med alle soldater og offiserer som var innom byen, og som senere ble gift der. Om jeg ikke husker feil het byens første borgermester Christian Heide. (?) Det må jo ha vært sist 1600 eller tidlig 1700. Spennende slekt dette her.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg må krype til korset nok en gang, til tross for mine påstander om noe annet i (21), ble Ole Theodor Tommelstad Heide født i 1834, døpt 8 måneder gammel 24. mai 1835 i Vinger kirke. Det er en kunst å lese nøyaktig.Men står det noen dødsdato i 1928 i Oslo for Ole T. T. Heide, jeg fant ham ikke i registeret til skifteretten, men stoler ikke helt på mine leseevner lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Følger opp Liv Hansens oppfordring. I Grueboka Svinøre-Fuglerud utgitt i 2000 (Solør Slektshistorielag) av Hans Marius Trøseid side 232 Oppåker i Grue. Her er det nyttig lesestoff/ informasjon når det gjelder Andreas Benjamin Franklin Heide. Dattera Alette Hedevig f. 1831 fikk en sønn Johan Albert våren 1849 (skomaker og felespiller. På side 339 i samme bok kan vi lese at løytnanten og gårdbrukeren på Oppåker også 'pådro' seg et utenom ekteskapelig forhold,en sønn i mellom to ekteskap. Det var Ole Andreassen f. 16. juli 1823. Mora var Olea Arnesd. f. 1802 Tenåsen under Oppåker. Kan sende deg ei tekstfil med fødsel og dåpsdatoer på de barna som ble f. i Grue (utdrag fra k.bok avskriftene for Grue og Brandval)Har de for hånden. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Liv har selvsagt rett i at vi bør kunne bruke ”Slekten Heide i 350 år”, men det må gjøres med en viss forsiktighet,. Når det gjelder Ole Theodor Thommelstad Heide som er den sentrale person for meg, fremstiller familieboken det som om han bodde og virket som maler på Kongsvinger hele livet. DA (Borgerskap i Kongsvinger 1855-1879) viser: lærebrev 1854 i Christiania, borgerbrev som malemester Kongsvinger 1856, (offisielt) utflyttet til Christiania 1860. Protokollen i Revierhavnens Baatforening dokumenterer at han var styremedl. 1854-63. I FT 65 og 75 er han bosatt i Kristiania. Hans angivelige virke på Kongsvinger og Tynset må eventuelt ha foregått etter 1875. før han dør i Oslo i 1928. – hva sier Olaf Brynn i Kongsvingerboka? Selv om han bodde hos sine barnebarn i Oslo de siste årene frem til 1928, kan han vel ha hatt en annen offisiell bopel. - Hva tror du Geir, kan et eventuelt skifte ha skjedd på Kongsvinger, eller på bygdene rundt? Jeg merker meg også Gruebokas opplysninger om halvbroren Ole Andreassen f. 16. juli 1823. Om du ikke ønsker å legge ut mer av Gruebokas informasjon om Heidefamilien i dette Forum, ville jeg sette pris på å bli satt på mailing-listen hvis du likevel sender ut en tekstfil Grue-grenen, jfr. (13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da Ole T. T. Heide ikke står i Oslo Adressebok 1925 eller i tilsvarende for Aker (1924/25), skulle jeg gjerne vite navnet på barnebarnet som han bodde hos. Om du er snill og opplyser om dette Liv eller - om dette ikke er oppgitt - gir meg navnene til barna til sønnen Aksel Marius (etter det du skriver tyder alt på at det er et av hans barn Ole Heide tilbringer sine siste år hos.)Finner det lite sannsynlig at hans dødsfall ikke er meldt til skifterettens register som enkemann og med arvinger i utlandet selv om han 'eide intet'. Men om han bare var på besøk, vil jeg gjerne se om jeg har så flaks at det var i en menighet som er filmet ( det finnes enkelte slike i Oslo som går så sent ).Etter tidligere 'blemmer' holder jeg fra nå av i Christiania/Oslo. ( i det minste var dato'ene på FS mht. Ole T.T. Heides fødselsdato og dåpsdato også feil - en liten, men mager trøst )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dessverre står det ikke i boka hvilket barnebarn Ole bodde hos.Men Axel Marius Heides barn var disse:Erling Theodor Heide f. 5.12.1889, sjøoffiser, kaptein i marinen. Frimurer. Senere avdelingssjef i passasjeravd. hos Fred. Olsen & co., Oslo. Gift med Alfa May Simonsen f. 1.5.1890, 2 barnKarsten Kristoffer Heide f. 11.8.1891. Utdannet forstmann, senere kasserer i Vestfold Privatbaner. Frimurer. Gift Martha Marthinsen f 4.2.1887, Larkollen i Østfold. Ingen barnArne Toralf Heide, f. 7.11.1894. Han var apotekbestyrer i Haugesund. Gift Charlotte Sørensen, TromsøThorbjørg Mathilde Heide f 19.3.1897. Utdannet Røde Korssøster. Gift med privatpraktiserende lege i Grue, Solør, R. R. Jørgensen død 1928. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk for opplysningene.Dessverre ingen bestefar hos Erling Theodor Heide ved folketellingen 01.12.1923. De bodde i Jonas Reins gate 3 med en sønn på dette tidspunkt, hit hadde de flyttet 21.11.1921 fra Villa Slottet på Nordstrand. Adresseboken 1929 gir samme adresse for Erling Theodor Heide.Dette er den eneste av A.M.Heides's barn som bodde i Kristiania/Oslo på denne tiden.Altså er det en mulighet for at Ole kun midlertidig bodde i Oslo, men nysgjerrigheten er pirret, så jeg skal ta en kikk på 1927 og 1929 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.