Gå til innhold
Arkivverket

[#25767] Rudolp Wahl fra Trondheim


Gjest Mona Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Falch

Søker etter ein Joacim Jacobsøn som var skomaker i Trondheim siste 1800-århundretallet, han fikk ein uækte sønn Rudolf med Marte Jonasdtr Verdalsøren ca 1860? Rudolf vokste opp i verdalen men flyttet til Trondheim og fikk mange barn som konene døde så han måtte sette vekk. Rudolp kalte seg WAHL til etternavn og er usikker på opprinnelsen da moren ikke hette det og da står igjen faren Joackim Jacobsøn som kunne hette det? selv om han ikke brukte det? håper noen kan hjelpe meg å finne Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bestemor mi var født 1872 på Frøya av mor fra Skogn og far fra Trondheim. Hun ble kalt Bye (farsnavnet) eller Krudvig (der de bodde på Frøya), men brødrene hennes kalte seg Wahl. De må ha hentet dette navnet fra Frøya. Kanskje skal du dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kanskje bare tilfeldig, men finner i Trondheim 1900 en skomagersvend f 1873 Hitteren (Frøya hørte til Hitra helt til 1877)som heter Oluf Vahl. Finner forresten ikke Joachim i noe folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rudolph f 11.03.1861, døpt 21.04.1861, far Joachim Jacobsen bosted Trondeim, men mor er ikke Marte, men Lovise Jonasdatter Øren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå gikk det opp for meg hva navnet Wahl på Frøya kanskje kommer av! Jeg finner en Reidar Wahl f 1886 i Trondheim som i 1900 er pleiesønn på FlatVAL på Frøya. En annen, Eliot Wahl f 1890 i Trondheim er pleiesønn hos en annen familie på Flatval i 1900 Lenke Wahl kommer kanskje av Val i FlatVal?!I ditt innlegg sier du at barna til Joakim ble satt bort. Det er kanskje to av disse du finner igjen på Flatval?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Nei, egentlig ikke.Jeg har tidligere bare hatt den samme teori som du var inne på i et tidligere innlegg, dvs. at navnet er avledet av stedsnavnet Flatval.Rudolf bodde forøvrig på Flatval når han ble konfirmert i 1876.mvh Jan Ove A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Falch

ja man kan man si så mangt, men han kalte seg for sjøholt i 1816 i dåpen til Anne ,men har sett i alle kirkebøker og bøker både på sjøholt og sykkylven da det var samme komune da. har lest alle herøybøkene og finn han ikke der, i herøyboka sto det anne martinusdtr men fra stats arkivet var det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei alle med kjennskap til Wahl-slekt. Datteren til min oldemors bror giftet seg i USA ca 1930 med en Haakon J Wahl. Tror han var sønn av en E. Wahl fra Trondheim. Kjenner noen til denne delen av Wahl, som emigrerte til Snohomish, WA +/- 1900? Jeg har forøvrig funnet nålevende Wahls 'over there'Mvh Morten Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Falch

Eine sønnen til Rudolp Wahl heite Haakon, han bodde ei tid i Ålesund, gift/ skilt, han fikk 2 sønner og den ene trur vi var skøyteløperen Henry Wahl, men eg er ikke sikker om det dreier seg om samme Haakon, har eg fått fødseltall med deg så skal vi sjekke om det kan vere samme mann,kan dreie seg om søskenbarn ågså, eg har bilde av Hååkon Wahl og barna hans, vi veit at han muligens dro tilbake til trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, nei jeg har desverre ikke fødselsdato, men hans kone Clara Sandberg Wahl var født 15.Juni 1910,og de giftet seg i 1930. De fikk 4 barn som alle bor i omtrent samme området ikke langt fra Seattle i staten WA. Han het forøvrig J. Haakon Wahl, og jeg tror han muligens var født i USA eller kom dit som liten. E i hans fars fornavn stod muligens for Edward/Edvardt. Familien hadde en farm i Silvana, WA hvor de også giftet seg. Disse opplysningene har jeg fra obit. etter Clara's død.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Morten Strøm

Hei Frank, er dette din slekt? Jeg har nå kontakt med barnebarnet til J.Haakon Wahl i Snohomish county, WA. Vi har utvekslet noen emails, det hadde kanskje vært artig for dem 'over there' hvis noen har noe å fortelle om forfedrene fra Norge. PS. Kom slekta opprinnelig fra Fosen? Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Wahl

hei morten, det var hyggelig å høre,men vi må ha klarhet i fødsel dato,og at han heter Haakon Joakim Wahl. det var ikke uvanlig at de som reiste til amerika forandret litt på navnet,så at han brukte Joakim Haakon er jo mulig men .er han født el døpt,29,03. 1887,det er det som gjelder for å finne rette pers, ellers så har jo han alle navn korekte, eg har bilde av han i tilfelle de vil sammenlikne. hilsen Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Morten Strøm

Hei, beklager at det har tatt lang tid å komme videre her, men har nå funnet ut at dette ikke kan være samme Haakon. Faren til 'min' Haakon het Edward Ludvig Wahl og var f. 21.7.1877 og kom ifra Nes i Fosen, og døde 16.2.1973 i Wa, USA. se også innlegg 28793.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.