Gå til innhold
Arkivverket
Gjest per helge seglsten

[#25771] norsk dame på rosinpakkene - men hvem?

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Jeg mener å ha lest at damen på Sun Maid-rosinpakkene var norsk (utvandret, så vidt jeg husker). Er det noen som kjenner til den historien, og kan fortelle litt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge et innlegg på rootsweb er hun fra West Virginia:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alexander Lange

Hun het Lorraine Collett Petersen, og det oppgis at hun kom fra Fresno eller West-Virginia. Jeg finner ingenting om at hun er norsk eller har norske foreldre, men navnet kan jo antyde skandinaviske aner?Hun døde 90 år gammel i 1983.Se også denne diskusjonen: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Iflg. 'Døde i California 1940-1997' døde Lorraine Collett Petersen i Fresno 30.3.1983. Samme kilde oppgir at hun var født i Missouri 9.12.1892.Kanskje er hun å finne der i folketellinga 1900?Hilsen Kjell Hamberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest per helge seglsten

Takk for interessen! Her ser det jo ut til at det må være foreldrene som var norske. Er det noen døde colletter i California, som kunne vært Lorraines foreldre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

Lorraine Collett Petersen døde i Fresno 30. mars 1983. Hun var født 9. desember 1892 i Missouri og farens etternavn var Collett. (http://vitals.rootsweb.com/ca/death/search.cgi)Hun burde jo være mulig å finne i 1900 og 1910 census (Missouri eller W. Virginia).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Like etter at hun døde i 1983 stod det i norske aviser at 'rosinpiken' var av dansk slekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Jarl Runde

Eg har lest ein plass at ho var av tysk slekt og at den spesielle kysa ho har på hovudet var ein kopi av kysene frå heimtraktene i Tyskland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alexander Lange

På ancestry finner jeg en Lorraine Collett som skal være født i Kansas City, Missouri ca 1897, av foreldrene George Dexter Collett og Martha Falkenstein. Det oppgis at dette skal være rosin-Lorraine.Falkensteinfamilien er amerikansk, men foreldrene til George Dexter Collett oppgis ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.