Gå til innhold
Arkivverket

[#25773] Kristiansund i 1892


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har funnet et gammelt fotografi i min mormors gjemmer. Det er tatt hos fotografen Johanne Westad i Kristianssund (med to s'er).På baksida er skrevet: 'Til Far og Mor fra Børnene i Kristiansund. En Glædelig Jul og et godt Nytaar ønskes Dere. Edevard og Gjertine. Juleaften 24/12-92.' Jeg har prøvd å søke etter Edevard og Gjertine, men har ikke kommet over noe som ser sannsynlig ut. Kanskje noen kjenner til navna i Kristiansund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

De som er avbildet er tre damer, sammen med to katter og en puddel. De er avbildet ved noen søyler, tydeligvis i fotografens studio. Det er vanskelig å bestemme alderen på de tre, men de er ikke barn. Hun som ser yngst ut kan kanskje være i slutten av tenåra?Min bestemor (1888-1971) bodde i Namdalseid, Nord-Trøndelag, og dette bildet lå sammen med andre bilder som var etter hennes mor (min oldemor som døde i 1943). Min oldemor kan ha fått det fra andre igjen - men bildet er sikkert av noen hun har kjent til.Jeg skal gjøre nye forsøk på å finne noen med disse navna, f.eks. i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hei! Ja, jeg fant også disse to i ettermiddag. Det gjenstår å finne ut om det er noen tilknytning til Trøndelag. Jeg tror ikke det er slekt, men ble nysgjerrig da jeg kom over dette bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Eldbjørg Lyngstad! Dette må være Edvard Jakobsen, f. 1835 i Hunnvika i Sveggen, og kona Gjertine, f. 1830 på Nyland, Bremsnes, som bodde i Langvassmyra i Øksenvågen. Avsender er da trulig deres datter Karen Gurine f. 1879, som bodde i Kristiansund og var gift med Hans Edvard Martinussen Vevang. De hadde dattera Borghild, f. 1907, De flytta til Kristiansund i 1913. Sjå Averøy Bb. III, s. 348. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Unnskyld - jeg var visst litt for snar! Det er mer sannsynlig at det er deres tre eldste døtre, Ingeborg Anna, Tea Jonetta og Elen Gjertine som har oppholdt seg i Kristiansund og har sendt fotografiet. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg prøver å finne disse tre døtrene i 1900, men det er mange muligheter - de kan ha ulike etternavn og bosted. Går det fram av bygdebøker hvor det ble av disse tre eldste døtrene? Sier bygdeboka noe om foreldrene til Edvard og Gjertine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Foreldra til Edvard var Jakob Johannessen Hundvik,Sveggen, f. 1810 og kona Tørri (Turid) Eriksdtr. Stene, Knutstua, f. 1808 Gjertine: Erik Larsen Vorpbukt,Bremsnes, f. 1801 og kone Ingeborg Anna kristoffersdtr. Ekkilsøykleiven, f. 1801. Døtrene til Edvard og Gjertine var foruten Karen Gurine: Ingeborg Anna, f. 1866, g.m. Martin Eriksen Bjørshol. Sjå Ødegård, br.nr. 24 i bind II. Tea Jonetta, f. 1872. Elen Gjertine,f. 1876, g.1906 m. Peder Torgersen Folland. Utv. til USA.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.