Gå til innhold
Arkivverket

[#25774] Gårdene Urvollan og Horstad Bindalen


Gjest Ragnar Moslet
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Moslet

Mine tipp-tippoldeforeldre Gunder Gundersen og Johanna Caroline Pedersdtr. Lohman døpte sin sønn Hans Johan i Bindalen 1820. Faddere var 1. Inger Ingebrigtsen, Urvollan 2. Hans Ingebrigtsen, Urvollan 3. Boletta Ingebrigtsen, Horstad 4. Mikel Hemingsen, Tunet 5. Christen Hemingsen, TunetGG var ifølge familiekrøniken desertør fra militætjeneste, gikk også under navnet Brynjulf Ingebrigtsen og var født 1773. Vet noen om han var i fra Urvollan eller Horstad, når de kom til Bindalen fra hvor og hvor de dro fra Bindalen i 1824. Hans oppgis i kirkeboken for dåpen å være gårdbruker på ''Gllmmen''. Alle opplysninger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei Ragnar Moslet.Jeg ser på fadderne til din tipp tipp oldefar at min tipp tipp tippoldefar er en av de. Hans Christian Ingebrigtsen. Han var født på Horstad i Åbygda i Bindal. Gården Urvollan ligger ikke langt unna Horstad. Jeg var på Horstad i høst, da jeg var hjemme på ferie. Jeg tok noen bilder derfra. Om du vil ha et bilde av gården, så gi meg din mail adresse så sender jeg det over. Bygdeboka som omtaler gårdene Hosrstad og Urvollan bl.a er ikke kommet ennå, men kirkebøker på bindal for Solstad og Vassås ligger på nettet.Prøv linken nedenfor, da vil du nok finne mye.http://www.bindal.kommune.no/bygdebok/Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Urvollan var en husmannsplass, men jeg har ikke vært der ennå. Jeg skal dit til sommeren når jeg reiser hjem.Horstad gård eies i dag av Fred Olsen( tror han er skipsreder eller noe sånt).Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har kirkeboka for Bindalen 1820 her hjemme paa mikrofilm. Ser ut som Gunder Gulbrandsen men er vanskelig aa lese det. GG eller BI er ikke fodt i Bindalen og er ikke i omraadet i 1801. Fadderne var som du har, men Mikel Hemingsen Vassaas og Christen Hemingsen Aasaunet. Giftermaalet for GG/BI og Johanna ikke funnet i Bindalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Moslet

Jeg takker for respons. Jeg trodde jeg jeg var på et spor i og med Ingebrigts-navnet hos faddere i dåpen. Men jeg har saumfart kildene fra Bindal bygdebok uten å finne noen sammenheheng. Som siste forsøk på dette sporet har jeg spørsmål til Ørjan Larsen. Din 3-tipp oldefar Ingebrigt Olsen var bruker på Horstad i FT 1801, 56 år og gift 2ndre gang med Martha Jonsdtr.. 1. I kirkebokilden finner jeg ham gift med Ingeborg Hansdtr. uten årstall. Vet du om de hadde barn og når de ble gift ? 2. Var han fra Horstad eller innflytter ? Kan han og 1ste kone (Ingeborg) ha bodd et annet sted og fått barn der ?Jeg vet at dette kanskje er fåfengt, men det er verdt forsøket.Hilsen og takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo Ragnar.Jeg vet bare dette om denne familien som jeg skriver ned her. Ingebrigt Olsen, f.1745 d.24.02.1836, gift 2g med Martha Jonsdatter, f. 05.11.1836,kan være gift ca 1782, d.17.03.1842. Barn:1.Inger, f.1782 2.Jon, f. 1784 3.Hans Kristian, f. 1790, gift 1818 i Vassås med Beret Andersdatter Urvollan, f. ca1795,Urvollan. 4.Gjertrud Catrina, f. 1794 5.Boletta, f. 1800Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo Ragnar.Se her hva jeg fant.Døde i Vassås Bindal: Ingeborg Hansdatter, død 9 juli 1779, 25 år. gift med Ingebrigt Olsen, bosted Horstad.( det sto ikke noe annet om henne). Ingebrigt gift 2 gang med Marta Jonsdatter. Bosted Horstad. Barn: 1.Elen, dåp 1778 i Vassås. ( mor: Ingeborg Hansdatter). 2.Ingeborg,dåp 1781( dette barnet er oppkalt etter forrige kona). 3.Inger,f.1782,dåp 1783 i Vassås 4.Jon, dåp 1784,Vassås 5.Ole, dåp 1786, Vassås 6.Hans Kristian,dåp 1790 vassås 7.Gjertrud Catrina, dåp 1794, vassås 8.Ingeborg, dåp 1797, vassås 9.Boletta, f. 1800, dåp 1801, vassås.Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Jeg fant dette også på de nevnte over. Barn:1.Elen, fant jeg ikke som konfirmert, så hun døde trolig ung. 2.Ingeborg Maria,død 1797 av kopper,16 år. 3.Inger,kofirmert 1799 i Vassås 4.Jon,konfirmert 1799 i Vassås 5.Ole,konfirm.1803 i vassås, død 26.12.1877,bosted Holm, Bindal. 6.Hans Kristian, konfirm.1805, vassås 7.Gjertrud Catrina,konfirm.1809, død 08.05.1851, Aune i Bindal. 8.Ingeborg Maria,dåp 1797, død 1799, 2 år. 9.Boletta,konfirm.1815, vassås. Død 17.04.1870, bosted Terråk, Bindal.Ingeborg Hansdatter finner jeg ikke gift, men det må jo finnes et sted. Elen finner jeg ikke mere om. Men hun må også finnes et sted.Har kikket på kirkebøkene og funnet dette. Alt for i dag!Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei! Dette er hva jeg vet om Ingebrigt og hans to koner: Ingebrigt Olsen Haarstad f. ca. 1747 d. 1836, sonn av Ole Olsen og Bodel Ingebrigtsdtr. Haarstad, g. I 1777 Ingeborg Hansdtr. f. 1753 d. 1779 dtr. av Hans Svendsen og Elen Brynoldsdtr. Bangstad. g. II 1780 Martha Jonsdtr. f. 1758 d. 1797 dtr. av Jon Olsen og Inger Bentsdtr. Fuglestad, og enke etter Ole Haagensen Skarstad (g. 1777). Barna: 1778 Elen Kirstina d. 1778 6 mnd. 1881 Ingeborg Maria d. 1797 av barnekopper, f. 1783 Inger (g. 1806 Jon Haagensen Urvollen?), 1784 Jon g. 1809 Anne Jonsdtr., overtok Horstad, 1786 Ole, se Skjelsvik 6:2, 1790 Hans Chriatian d. ca. 1826 g. 1817 Berit Andersdtr. Bosted Urvollen, 1794 Gertrud Katrina g. 1817 Christian Hemmingsen Aunet Bi., 1797 Ingeborg Maria d. 1799, 1801 Boletta. Gode skifter: 1780 Ingeborg Hansdtr. Horstad, 1780 Ole Haagensen Skarstad, 1770 Elen Brynoldsdtr. Bangstad, 1771 Hans Svendsen Bangstad, 1777 Ragnhild Olsdtr. (Jonsdtr.) Tosdal, 1755 Bodil Ingebrigtsdtr. Horstad, 1757 Ole Olsen Haarstad, 1763 Ingeborg Olsdtr. Horstad,1779 Jon Olsen Fuglestad. Har bare arbeidet med Bindal opp til 1820 selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo og takk for dette Margareth. Dette hadde ikke jeg, så noe av det jeg hadde skrevet ned er litt feil, men jeg fant det på kirkebøker på internett.Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei igjen Margareth. Vet du noe om foreldre til Ingebrigt og Martha og deres barn, aner? Kan du sende meg en mail om du vet noe.?Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Siden vi er inne på temaet om Horstad folket, så våger jeg å spørre Margaret om en ting til,siden du har holdt på med Bindal. Vet hvem som er foreldre til Berit Andersdatter Urvollan, f. ca 1795, gift med Hans Kristian Ingebrigtsen Horstad,? Jeg vet veldig lite om disse folkene.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Moslet

Hei Hanne og tusen takk. Sporet du gir meg i den svenske etterlysningen var noe jeg hadde håpet på. Nå tar jeg kontakt med Hans Grøtting som jeg etter dette har felles tipp-oldemor med. Takk igjen til alle som har hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.