Gå til innhold
Arkivverket

[#25775] Husmann på Vik, Gimsøy


Gjest Inger Melbøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Melbøe

Jeg søker opplysninger om disse. Vet at alle var bortsett av ungene bortsett fra den eldste i 1865-tellingen. Hvor ble de av? Hva skjedde med deres foreldre og har de besteforeldre eller annen slekt? Ole Johan Olsen f.ca.1829 Gimsøy i Lofoten Husmann på Vik Gimsøy Ane Marie Andreasdatter f.ca.1824 Gimsøy Barn som jeg har funnet: Johan Fredrik Olsen f. 1852 Caspora Jonetta Fredikka Olsdatter f.1854 Elias Cornelius Olsen f.1856 Henreitte Olea Olsdatter f.1859 d.1859 Peder Andreas Olai Olsen f. 1860 Tror det er en bror som heter Edvard her også men finner ikke han. Finner mye slekt fra Lofoten men ikke disse. Har noen peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ole Olsen f. ca 1770 Sunnmøre, d. 3/2 1857 Vik. Gift 1. gang med Elen Johannesdatter, d. 16/6 1821, Vik Gift 2. gang 30/12 1821 med Karen Marie Thomasdatter, f. 1799 Skorpa, Bø i Vesterålen, d. 4/12 1854, Vik, 60 år gml.Barn med Karen:1. Oline f ca 1829 Vik2. Ole Johan f ca 1830 Vik, d 23/2 1867, Vik3. Ane Elisabeth f ca 1832 Vik4. Serine Kristine f. ca 1835 VikmvhMichael Moum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Takk for hurtig svar. Hadde ikke regnet med svar fordi dette er en slekt som jeg ikke har funnet ut av. Min oldefar Elias var fosterbarn og hadde annen fødselsdata enn det som er her. Han hadde også anne mellomnavn. Har du noen kilder for opplysningene du kom med eller er du av samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg er etterkommer etter Ane Elisabeth Olsdatter. Kilder er kirkebøker, prestens døds- og vielsesliste, lenmannenes dødslister, folketelling.Noe mer om Ole Olsen har jeg ikke. Karen vet jeg bare foreldra til så stopper der oxo.Se oxo [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=22029>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I skoleprotokoll for Gimsøy 1842 står det at Ole Johan var 11 år, og at foreldre var Ole Olsen og hustru Maria. Det kan tyde på at hun ikke brukte navnet Karen, men bare mellomnavnet Maria (Marie). mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei Håkon!Står det noen om Ane Elisabeth og de andre barna til Ole Olsen i denne skoleprotokollen? Går denne skoleprotokollen for Gimsøy langt tilbake? Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Tusen takk til dere begge for nyttige opplysninger. Trodde at all slekt der var borte. Finner så lett slektene til mine andre oldeforeldre men ikke dette. Ser i en av dine lenker Michael muligheten for at Tomas Monsen var fra Åndstad, Hadsel. Min oldefar ble satt bort til Ongstad, Hadsel. Ser jo mulighet for at han var hos slekt siden han bare var 6 år. Hans søster ble satt boret til Kabelvåg, og hans bror Edvard ble satt bort til Bø. Mulig at det er slekt på alle disse plasser. Så til deg Håkon. Vet du om noen linker hvor noen forsker på Gimsøyfamilier. Hvis ikke, vet du vel noen som er god på slekter der siden du er så aktiv i Historielaget. mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det fins noen få kopier av skoleprotokollene, såkalte Extract, som skolemesterne sendte inn til prosten. De fleste av disse er nydelig håndskrevne. For Gimsøy fins det extract for årene 1841, 1842 og 1843. Det er mangeårig lærer i Gimsøy, P.I. Præsteng som har skrevet dem. For 1841 nevnes Oline Olsdatter fra Vik, datter av Ole Olsen, 17 år. Dette skulle da bety at hun var født rundt 1824. Det nevnes også en Elias Olsen fra Vik, sønn av Ole Olsen, 14 år. I 1842 er som nevnt Ole Johan i protokollen. han er også med i 1841, nå 10 år gammel. I protokollen for 1843 er ingen fra gården Vik nevnt. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Det skal kanskje bety at de hadde en sønn mer enn det jeg ha fått vite til nå. Kanskje han min Oldefar er oppkalt etter. Ser jo ut til å være veldig mulig fordi slik som jeg har det nå blir det stort sprang mellom 1. og 2. barn. Ole Johan ble spedalsk i følge FT 1865. De bor ikke på gården i 1875 og er da mest sannsynlig død. Merkelig at ikke ungene deres som ble bortsatt var på 1965-tellingen. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk Håkon!Ole Olsen og Karen hadde da følgende barn:1. Oline f. omkr. 18242. Elias f. omkr. 18273. Ole Johan f. omkr 1830, konfirmert 23/8 1846 16 år gml., d. 23/2 1867. Nevnes i FT-1865 som spedalsk. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61865&gardpostnr=182&personpostnr=1295>Lenke Gift 1/1 1854 med Anne Marie Andreasdatter, f. omkr. 1824 (41 år 1865)3a. Johan Fredrik dpt. 4/7 1852 Lenke3b. Caspara Jonetta Fredikka dpt. 10/9 18543c. Elias Cornelius dpt. 26/4 18573d. Henreitte Olea dpt. 6/11 1659 d.18593e. Peder Andreas Ingvald, dpt. 2/6 18614. Ane Elisabeth, f. omkr 1832, konfirmert 13/8 1848 16 år gml., d. etter 1900 i Borge. Gift med Hans Hansen Lenke5. Serine Kristine, f. omkr. 1835, konfirmert 10/8 1851 15 år gml. Gift med Ole Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Så flink du har vært til å lete fram folk her. Blir spennende å se hva Håkon sier til det med spriket i alder fra skoleprotokollen. Min oldefar trodde jo at han het Elias Gunelius men det var Elias Conelius. Ellers trodde han at han var født over 2 år tidligere og i feil måned og dag. Forekommer vel feil her og der. Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det er jo ofte unøyaktige aldershenvisninger i gamle dokumenter. For å være sikker bør en gå til kirkebøkerne, men i dette tilfelle er det jo umulig. Jeg tror ikke Oline kan være født i 1829. Den godeste Præsteng hadde neppe bommet på 5 år når han skrev skoleprotokollen. I følge Michael giftet Ole og Karen Marie seg i 1821. Det er lite sannsynlig at det gikk 6 år før de fikk barn (Elias ca. 1827). Jeg heller derfor til den oppfatning at Oline ble født ca. 1824. Men det kunne vært interessant å vite hvor Michael har fått hennes fødselsår til å være 1829 fra. Jeg tror Oline var datter til Ole. Riktignok bodde det en til Ole på Vik i 1840-årene, men han het Ole Nilsen Værdahl, og kan altså ikke være far til Oline. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg har gått utfra folketellingene når det gjelder fødselsår på Oline.Den Ole Nielsen (d. 22/10 1841 66 år gml.) du nevner er født på Vik og er sønn av Niels Johansen (d. 1788) og 2. hustru Olava Olsdatter (d. 3/5 1825). Hvor har du Wærdahl fra? Har ikke sett han med det slektsnavnet.lensmannen skrev i 1821 Gårdmand Ole Olsen Wold af Wiig skone Elen Johannesdtr. Boet ble registrert 12. sept. s.å.Et skifte etter Ole Olsen eller Karen Marie Thomasdatter kan si hvilke barn som overlevde foreldra. Har ikke fått sjekka skiftene etter Elen, Karen eller Ole ennå. mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det kan tyde på at det var tre som het Ole på gården Vik i 1840-årene. Vi har den Ole Olsen som er bakgrunn for denne debatten. Så har vi Ole Nilsen som var gift med Ane Katrine. I protokollen for 1841 er Ole ført opp som foreldre til Johanne Jensdatter, i 1842 er enke Ane Katrine ført opp som mor til Johanne. Det at hun het Jensdatter kan tyde på at Ane Katrine hadde Johanne med en Jens før hun giftet seg med Ole Nilsen. Den tredje Ole var Ole Værdahl. I 1842 står det under gården Vik: Johan Olsen, 14, Ole Værdahl, Ane Værdahl. Jeg trakk litt forhastet slutning om at Ole Nilsen og Ole Værdahl var samme person i og med begge hadde en kone som het Ane. Men tydeligvis er det to personer, siden begge Ane er notert i 1842. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ole Olsen kom til Vik mellom 1813 og 1814, han overtok den øde gårdparten som hadde blitt ledig etter at den forrige brukeren Peder Jacobsen som ble gravlagt 1/5 1813 sammen med sin kone Sophia Ringkjøb og sønnen Jacob. Han har en Christen Olsen som er 13 år i 1814. Vet ikke om han er en sønn eller bare en tjenestegutt. Han er ikke nevnt senere.I 1831 nevnes Ole Olsen 54 år f. Sundmøre Gift, fostersønn Niels Johannesen 17 år (s. av Johan Michelsen (1793-1825) og Hanna Edrikka Johnsdatter), sønn Elias Olsen 4 år, sønn Ole Johan Olsen 2 år. kilde: Militære mannskapsruller 1813, 1814 og 1831.Ole Johan Olsen, 40 år, d. 23/2 1867, begravet 9/6 1867.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Moro å få vite så mye av dere. Casbora (Caspara) som var datter av Ole Johan vokste opp i Kabelvåg men finner henne ikke på telling før 1900. Hun døde i 1923 og har etterslekt i Kabelvåg. Skulle vært spennende å vite om hun vokste opp hos slekt ford små unger var jo ingen arbeidskraft. Venter på svar fra hennes familie der angående dette. mvh.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.