Gå til innhold
Arkivverket

[#25778] Gruvearbeid i Idaho


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har funnet et gammelt bilde som er sendt fra Amerika til Norge, og regner derfor med at personene på bildet er noen som var kjent.Det er et par med et barn foran en lastebil. På døra på lastebilen står det: HANSY COPPER & GOLD MINES AVERY IDAHOBildet kan være tatt en gang i 30-åra, kanskje. Bak på bildet er skrevet: Sam Petersen og hans frue.På en oversikt over døde i Idaho, fant jeg en Samuel S. Peterson, med bosted Mackay. Født 1864 og død 1944. Jeg har funnet en Samuel S. Peterson ved folketellinga i 1930, og han holdt til i Custer. Det ligger et Custer i Idaho, ser jeg.Er det noen som har mulighet til å se nærmere på denne Sam, og se hva som finnes av opplysninger om han, og ev. familie, på folketellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I følge Idaho mines listing lå 'Hansey Mines' i Shoshone county.Location: Secs. 20 and 21./T.46N/R7 E (har sikket noe med sektor/township å gjøre)Som du ser av Idaho-kartet midt på denne siden ligger Custer et stykke fra Shoshone Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor gamle er tror du at de er? Hvor i Norge bor adressaten? Er adressaten familie?Jeg fant også denne karen som døde i Shoshone county-----Name: ALMOS, SAMUEL PETERSONYear: 1926Certificate Number: 053305County of Death: ShoshoneCity: CLARKIADate of Death: 04/19/1926Date of Birth: 99/99/9999-----KAnksje du kan scanne inn bildet og legge det ut på Brukerforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Census 1930. Den Samuel du nevner er dansk. Fremdeles aktuell?-----Samuel S PetersonAge: 65Estimated birth year: abt 1865Birthplace: DenmarkRelation to head-of-house: HeadRace: WhiteHome in 1930: Mackay, Custer, Idaho-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for svara. Jeg tror ikke at det kan være denne personen, siden han er dansk. Det er min mormor eller oldemor i Nord-Trøndelag som har mottatt bildet, og skrifta på baksida ligner på skrifta til min oldemors bror som bodde i Spokane i staten Washington. (Han var i Amerika fra 1903 til han døde i 1953.) Jeg antar at personen(e) på bildet var kjent for min oldemor/mormor, og de var da trolig av trøndersk opprinnelse. Jeg skal se om jeg får lagt ut bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.