Gå til innhold
Arkivverket

[#25779] Botner. Svindal Østfold


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Ole Johansen Frølandshagen f.1856, Svindal i Østfold var gift med Julie Olsdatter Botner. Foreldre var Thora og Ole Kristensen Botner. Er det nokon som veit noko om Thora og Ole Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Var Thora og Ole Kristensen gift (med hverandre)? Elles minner jo Botner-navnet om Aurskog-Høland. Men det behøver jo ikke være noen sammenheng. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei Torgeir Artig å få repons fra ein utflytta Torviking. Eg er jo postmannen din når du er på Villaen. Så var det slekta. Om Thora og Ole Kristensen var gift med kvarandre veit eg ikkje, men eg trur det. Mvh Gunnar S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, postmann! Verden er jammen liten. Artig at du skulle kalle meg torviking. Det er noe jeg selv aldri har gjort. I 'mi tid' var det til og med kommunegrense mellom oss på Kvalvåg og Torvika. Dessuten hadde vi jo eget postkontor - og dampskipsekspedisjon - på Kvalvåg.Har forsøkt i dette forumet å forklare grensene mellom gamle Tingvoll og Øre og nye Gjemnes. Vet ikke om jeg har klart det.Jeg fant ei Julie Olsdatter i Våler og Svindal sogn på denne lenken: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60137&gardpostnr=454&personpostnr=2479&merk=2479&tid=22:54:00#ovre>LenkeHun er altså pleiedatter på en gard i sognet mens du knytter Ole Johansen til en annen gard i samme sognet. Ved 1865-tellinga bor han imidlertid ikke på Frølandshagen. Kanskje han kom dit seinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En ting til, Gunnar: kan du legge inn epostadressa di - uten @ og . (skrives som de uttales), kan vi jo utveksle flere synspunkter og erfaringer fra felles hjemtrakter. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Ifølge folketellingen 1900 var Julie også født i Våler prestegjeld, se her: LenkeDa er det kanskje rimelig å tro faren kan ha hatt Botner-navnet fra gården Botner i Våler sokn, Våler prestegjeld? Det kan jo da godt hende at den personen Torgeir har funner kan være riktig! Men dette må undersøkes nærmere.Har du sett i gårdshistorien forresten? Dessverre er ikke alle bindene kommet ut ennå, så Botner er foreløpig ikke med. Frølandshagen er imidlertid beskrevet.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Først til Torgeir Det var jo nesten en majestetsfornermelse å kalle deg torviking. Eg veit jo kvar den gamle sørlandsgrensa går på Litj-Ranheim.E-post:ka-soed online.no Så Marius. Ja det er litt dumt med den gardshistoria som ikkje er ferdig, og derfor fann eg ikkje Botner: Takk for hjelpa.Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.