Gå til innhold
Arkivverket

[#25783] Peder Brandt, emigrasjon til USA 1902


Gjest Ragnhild Brandt Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Min morfars eldste bror reiste til New York 24.04.1902 med Oscar II fra Kristiania, ifølge emigrasjonsdokumentet. Han er her oppført som Peter Sigvart, 21 år. Mellomnavnet er sikkert riktig, da faren også hadde dette mellomnavnet. Alderen er også sannsynlig.Jeg finner videre èn Petter Brandt registrert på Ellis Island, norsk, siste bosted Dvammen (Drammen?), ankommet 6.05.1902 fra Christiania, alder 21 år. Det er sannsynlig at familien bodde i Drammen før han reiste.Men hvor bar veien videre fra NY? Har han etterkommere? Ved ankomst USA var han enslig. Familien mistet etterhvert kontakten med ham. Er det noen som kan slå opp i folketellinger for meg?Finner èn Peter Brandt i SSDI, født 21.03.1881, død 08.1972, Social Security Number 397- 05-7177, bodsted ved død: Merton, Waukesha, Wisconsin. Ikke usannsynlig at dette er min grandonkel Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1902 står det på Ellis Island at han hadde New York som endelig bestemmelsested. Man han hadde jo for alt vi vet 50-60-70 år til å ombestemme seg. Du bør finne fødselsdatoen. Når hans foreldre dør. (Dersom de dør etter 1902) Hva står da i dødsfallsmeldingene? Er hans oppholdssted nevnt i disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Ragnhild! Du må (som jeg alltid maser om) finne fødselsdato til Peter her i Norge - slik at vi kan bekrefte/avkrefte om den du har funnet i SSDI er den riktige.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Ja, jeg må nok ut på kirkeboksøk! Det kan ta litt tid. Foreldrene Karl Sigvart Brandt, f. ca. 1858 (muligens fra Drammen) og Petronelle Marie Ingebretsdatter (fra Drammen eller Oslo), som jeg begge fortsatt har et stykke arbeid å finne ut av (finner dem ikke i folketellingene bl.a.), var selv i Amerika, før eller rundt 1880. Har bilder av dem som er tatt i Chicago. Peter kan være født 'over there'. Siden fikk familien tre gutter til, og et familiebilde fra ca. 1900 er fra fotograf i Kristiania, og jeg har dessuten en koppervaksineattest fra Kristiania 1897 på yngstemann, som var min morfar. Så fra slutten av 1890-årene er de i alle fall tilbake i gamlelandet.Mht. foreldrenes død, levde faren lengst. Har en dødsannonse hvor det står at han døde 22.febr. 1925. Sønnen Peter er ikke oppført under de etterlatte barna. Har forstått at familien mistet kontakten med ham etterhvert, derfor har jeg antatt at han ikke er med i dødsannonsen. Men en antagelse er ikke godt nok i denne sammenheng. Skiftepapirer kan kanskje også gi svar på om Peder er i livet ved farens død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild. Om du er litt mer spandabel med informasjon, ser jeg ikke bort i fra at vi kan finne dem i folketellinga 1900. Hva het barna? Når ble de født? Hva het faren til Karl Sigvart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Hei! Takk for velvillighet! Jeg har jobbet ganske lenge med denne familien uten å komme noe særlig ivei utfra de opplysningene jeg har, så jeg er takknemlig for hjelp! Fant imidlertid navnet på oldefar Karl Sigvards far igår, ifølge FS, da jeg søkte på hans søsters bryllup (Fredrikke Kristine). Faren skal hete Rudolf Brandt, se lenke Lenke Det er også sannsynlig, siden datteren Fredrikke ga sin eldste sønn Rudolf som mellomnavn.Familien besto ved FT 1900 av mor og far, altså Karl Sigvart og Petronelle Marie (f. Ingebretsdtr./Ingebretsen) Brandt, med sønnene Peder (sannsynlig Petter Sigvard i ifølge utvandringsprotokollen), f. på begynnelsen av 1880-tallet, Arthur og Fredrik, og til sist Johannes Rafael, f. 28.02.1894. Ifølge en utskrift fra kirkebok for Ullern menighet, Oslo, før morfar Johannes giftet seg i 1919, står det at han ble konfirmert i Ullern kirke 26.04.1908. Faren er ifølge den samme utskrift platearbeider.Sannsynligvis bodde familien i Kristiania i 1900, èn annen mulighet er Drammens - distriktet. Fra en seinere avisreportasje jeg har, er det skrevet at Johannes var fra Vestre Aker.Moren Petronelle Marie døde etterhvert (etter at Peder var reist, sannsynligvis), og faren giftet seg med Johanne f. Narvesen.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner de heller ikke i 1900. Jeg ville råde deg til å ta en tur på Oslo Byarkiv. (OBS - Pass deg, det er sterkt vanedannende.) Her vil du høyst sannsynligvis finne dine folk dersom de var innom Oslo - og det var de vel. En mulighet er jo at de bodde i Bærum i 1900. Gjorde de det, er de ikke med i folketellinga 1900. http://digitalarkivet.no/1900/mangler1900.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Fant dette ved familiesøk på Familysearch foreldre til alle:Father: Rudolph M. Brandt Family Mother: Anne Karine SyvertsdrM betyr Margido !!! 26. Christopher Martinus - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 26 DEC 1865 Stromso, Buskerud, Norway27. Carl Sigvard - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 30 MAY 1858 Stromso, Buskerud, Norway28. Anne Mathilde - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 06 APR 1863 Stromso, Buskerud, Norway29. Anna Mathilde - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 26 DEC 1866 Stromso, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Hei Laila! Dette var jo fantastisk! Har faktisk et notat fra min mor der hun har skrevet at hennes oldemor, altså Karl Sigvards mor, het Anne Karine! Imidlertid har hun brukt etternavnet Hansedtr. på henne og ikke Syvertsdtr.Ellers har jeg bare hørt om to søsken, søsteren Fredrikke Kristine foruten Karl S. Se Lenke Hva kan det komme av at hun ikke er med? Videre antar jeg at Anne Mathilde, nr. 28, døde som liten, og en ny søster ble oppkalt etter henne i 1866.Dette blir spennende å jobbe videre med!Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Hei! Nå har jeg funnet mer om denne familien! I FT 1865 for Drammen, Lenke, finner jeg Rudolf under navnet Christophersen, sjømann fra Trondheim, med kone Karine fra Drammen og barna Karl, Fredrikke, Anna og en yngre Christoffer. Så er det enda mer spennende å ta tak i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.