Gå til innhold
Arkivverket

[#25787] Skuespillererinnen Gerda Ring født 1891


Gjest Heidi Boysen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg tror ikke Gerda Ring er etterkommer av Hanna Winsnes, født Strøm (1789-1872).Gerda Ring ble født 11.5.1891 i Kristiansand. Hun var datter av forfatterinnen Barbra Ring, født 4.7.1870 i Drammen, gift 27.3.1889 med grosserer i Kristiansand, Thorvald August Kirsebom (1856-1911).Barbra var datter av overrettssakfører i Kristiansand, Ole Ring, og Thora Augusta Ravn.Thorvald var sønn av stadshauptmann, grosserer og skipsreder i Kristiansand, Hans Gabriel Kirsebom (1820-97) og Augusta Wilhelmine Büssing, født i Hamburg, død 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Kilde: Store Norske Leksikon: Gerda Ring, født 11.5.1891 i Kristiansand, datter av Barbra Ring. Barbra Mathilde Ring, 1870 - 1955, født i Drammen, oldebarn av Hanna Winsnes, dattersønns datter i følge samme leksikon. Det står ellers mer om Gerda Rings karriere sammesteds. Wenche Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Hanna Winsnes hadde bl.a datteren Barbra Winsnes, gift med Jens Ring, født 1814.Jeg har ikke etterkommere etter disse, men det stemmer jo at Gerda Ring er oldebarn av Hanna Winsnes hvis Ole Ring er sønn av Barbra Winsnes og Jens Ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Jo da, det stemmer helt at Gerda Ring er dattersønns datterdatter av Hanna Winsnes. Og forbindelsen er som beskrevet, via Hannas datter Barbra, hennes sønn Ole Ring og hans datter Barbra. Barbra og Gerda Ring er for øvrig begge portrettert i bind 7 av Norsk biografisk leksikon, mens Hanna Winsnes får sin artikkel i bind 9, som kommer i slutten av januar 2005.Mvh Jon Gunnar Arntzen hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!Ad (4):Jens Ring (f. 17 mai 1815 i Christiania) gift med Barbara Winsnes kjøpte i 1839 øvre Stabek i Bærum for 8200 spd (Bærum I, s 222). Han kjøpte videre Skallum-Stabek i 1850 fra P.øverlands dødsbo (samme kilde). Tror navnet Ring førte til navnet Ring-Stabek, nå Ringstabekk.I kirkebøkene for Asker (RHD & Digitalarkivet) kan du finne følgende barn:Hanna Gesine (5/6-1841), Ole (16/3-1842), Paul (11/10-1843), Sigurd (26/11-1845), Helga (5/4-1847), Inga (22/8-1848), Ragnhild (9/11-1851), Eystein (22/12-1853), Hanna Winsnes (9/6-1858) og Sigrid (1/9-1858). I tillegg skal de i følge Bærum I, s 222 ha en datter ved navn Lina.Du finner de fleste av dem på øvre Stabek i 1865.Ole Ring var i følge Bærum I, s 222 assessor så da er han nok den samme som Ole Ring i (2).Håper dette hjelper!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Boysen

Hei alle sammen. Tusen takk. Jeg har hørt rykter om at Gerda Ring skal være min oldemor, men jeg er ikke sikker ennå....Derfor er jeg veldig interesset i alt som har med den slekten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til nr. 8: Såvidt meg bekjent hadde Gerda Ring kun én datter (som er gift med en kjent skuespiller). Gerdas fullstendige (folkeregistrerte) navn var vel etter inngått ekteskap Gerda Ring Christensen.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gerda Ring Christensen hadde ein son, Pelle, som i mange år var skodespelar i Bergen. Han døydde for ein del år sidan. Den omtala dottera er òg kjend skodespelar. Det same var faren deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til nr. 10: Tusen takk for korreksjonen. Til nr. 11: Takk for informasjonen. Jeg lurer nå på om dette kanskje var vel privat for dette forumet, men det er vel ikke mitt bord.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Boysen

Beklager men jeg har nok lagt ut info som er for privat. Beklager så mye hvis jeg har fornærmet noen. Dere kan godt maile meg på heikarls@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inge Flatmoen

Gerda Ring (1891-1999) var Norges lengstlevende skuespiller gjennom tidene. Hun døde 12. januar 1999, 107 år gammel. Og i ekteskap med Halvdan Christensen (1873-1950) hadde hun sønnen Pelle (1923-95) og datteren Bab (1928-), gift med Lasse Kolstad (1922-), sønn av Andreas Kolstad (1883-1959).Hennes foreldre var Torvald Kirsebom (1856-1911) og Barbara Ring (1870-1955). Og denne Barbara var datter av Ole Ring (1842-1910) og Thora Ravn (1845-1906). Ole var eldste sønn av Jens Ring (1815-1874) og Barbara Winsnes (1819-1907).Og Barbara var da datter av Paul Winsnes (1794-1889) og kokebokforfatterinnen Hanna Strøm Winsnes (1789-1872).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.