Gå til innhold
Arkivverket

[#25793] Søker Anne Margrete Andersdatter, f. i Skiptvedt ca. +/- 1800 ?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Det eneste jeg vet om Anne Margrete Andersdatter er følgende, som er innført i original i forb. m. ektemannens neste ekteskap i Tune, Østfold i 1857:Husmand på Kolstad Ole Aschersen,:/enkemand etter Anne Margrethe Andersdtr. som døde 12.02.1854, se Folio 31-/ i Dagbogen/:65 år, f. i Skibtved Gift 2. gang 14.08.1857 med pige Lovise Nicolaisdatter, 25 år, født i Skjeberg, værende hos Fæstemanden (Brudens far ikke oppgitt) Forlovere: Gmnd. Peder Andersen, Kolstad Gmnd. Jens Sandersen, Gjelsnæs NB! Attest fra Skifterettens side Intet hinderligt. Attesten fra Sorenskriver Rorupstoi (?) m.t. af 02.07.1857.Ved Ole Aschersens forutgående Trolovelse (KB Tune 1857) til neste hustru, Lovise, står følgende:'Enkemand efter Anne Margrethe Andersdtr. som døde 12te Februar 1854, ./.egentlig Anne Marie Andersdtr., født i Skibtved, cirka ... Aar'./., søn af afdøde Askjer Olsen. Enkemand 12.02.1854 Husmand på Kolstad Ole Aschersen, osv.Er det noen som har opplysninger om Anne Margrete (Anne Marie) Andersdtr. og hennes ekteskap m/ Ole Askjersen? (Hans etternavn forekommer stavet som både Aschersen, Askjærsen, Asgierson, Askersen, Asgoutsen osv., - uttallige varianter, og han er defor ikke helt enkel å søke opp via etternavn!) Finner selv ingenting sikkert om 1. ekteskap, evt. mulige dåpsinnførsler, hverken i digitale tilgjengelige kilder i Norge, eller ved søk i aktuelle KB via 'Batch No.' på 'Family Search'.Hvor giftet de seg, og er det evt. noen barn i 1. ekteskap? Hva var Anne Marias alder da hun døde? Og hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Margrete !Fant dette i Tune Gårdshistorie :Kolstadhytta,Ole Askjærsen brukte plassen fra midten av 1820-åra til slutten av 1860-åra.Ole var tidligere innerst på Kallasten.Han var født 1817(dette årstallet må være feil,da det første barnet hans er født i 1820!!) på Huset i Skiptvet og døde som legslem på Massten i 1875.Ole var g.m. a)Olaug Eilertsdatter,Kallasten født 1796 død 1828. b)Lovise Nikolaisdatter født 1830 død 1869.Barn:1)Berte f.1820 2)Inger Marie f.1822 3)Oline f.1825 4)Anne Marie f.1857 5)Anette f.1858 6)Anne f.1860 d.1863 7)Helene f.1862 8)Olava f.1869Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Rita. Pussig, -nettopp idag fant jeg selv ut at det fantes gårdshistorie fra Tune, og noterte det ned for evt. videre undersøkelse ved anledning. Og så kom du samme kveld med masse nyttige opplysninger fra samme kilde!Som du riktig bemerker, inneholder imidlertid Gårdshistorien feil. Ole Askjersen er (tilstrekkelig dokumentert, mener jeg,) født i 1792 i Skiptvedt av foreldre Ascher Olsen og Beerte Tostensdtr., og er oppvokst bl.a. på Skaar i Skiptvedt (ref. KB 1801). Jeg har også i original kirkebok fra Skiptvedt, Afgangslister 1817, funnet at samme Ole Aschersen, 25 år (= f,1792), tjener, flyttet til Thune i 1817.Østfold har på Digitalarkivet stadig nesten ingen Kirkebokinnførsler, og i Family Search (via 'IGI Batch form' + fylke =avskrift angivelig fra norske kirkebøker) er det ingen Dåps- eller Vielses-innførsler fra Tune mellom 1796 og 1831. Jeg finner derfor heller ikke Oles evt. 1. kone Olaug Eilertsdtr. døpt i 1796 (foreldre?), eller Ole og evt. Olaugs vielse (ant. før 1820), og ei heller noen av deres felles oppgitte barn, hhv. Berte i 1820 (antagelig oppkalt etter farmor?), Inger Marie i 1822 (oppkalt etter mormor??) eller Oline i 1825.Undrer meg imidlertid hvorfor Ole i KB Tune 1857 er oppført som enkemann etter Anne Margrete Andersdtr. (evt. Anne Marie Andersdtr), f. i Skiptvedt, antagelig død i Tune! Kan det være at Anne Margrete (Marie) er kone nr. 2, og Lovise er kone nr. 3??Er det noen som via originalkilder kan hjelpe meg med historikken om Ole Askjersen mellom hans utflytting fra Skiptvedt til Tune i 1817 og inntil trolovelsen med Lovise, kone nr. 2 (evt. 3?) i Tune i 1857?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Britt,har du undersøkt om det finnes skifte etter Ole Askjersen?Dersom han fikk barn i samtlige ekteskap og disse stadig lever på tidspunktet hvor skiftet finner sted, vil kanskje dette bli utdypet videre.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Hei Magne.Takk for engasjement vedr. 'min' Ole Askjersen f. i Skiptvedt, gift m Lovise Nicolaisdtr. i Tune i 14.08.1857, da enkemann etter evt. Anne Marie Andersdatter, f. ?/død 1854, og/eller Olaug Eilertsdatter, f.1796, død 1828 ifølge 'Tune Gårdshistorie'.Jeg har ikke rukket å undersøke evt. skifte etter Ole Askjersen enda. Skifter (hvis de eksisterer på mikrofilm) må vel bestilles på biblioteket, og mitt nærmeste bibliotek er nettopp nyåpnet etter lengre tid i midlertidige lokaler med ganske reduserte muligheter. Skal sjekke dette så snart jeg får anledning, - tusen takk for tipset.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Tune har skifter tilbake til 1772, men hvor langt frem vet jeg ikke. Usikkerhetsmomentet kan jo da være om han faktisk døde i Tune og selvfølgelig spørsmålet om det kom et offentlig skifte etter ham.Kopier av skiftene kan bestilles fra Arkivverket i Statsarkivet i Oslo for Østfolds del. Om de tar på seg å gjøre oppslag etter skifter vet jeg ikke, men vet du hvor de finnes så er det ikke noe problem.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.