Gå til innhold
Arkivverket

[#25810] Temaoverskrifter


Gjest Andreas Snildal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

En liten oppfordring til alle som legger inn nye tema - tenk nøye igjennom hva dere skriver i rubrikken for temaets tittel før dere poster det.Siden brukarforumet ikke er hierarkisk oppdelt, er det spesielt viktig med gode overskrifter. I etterlysninger bør man ha med navn, fødselsår (dersom man ikke har noe fødselsår bør man ha med dødsår - i hvertfall bør man skrive hvilket århundre det dreier seg om) og ikke minst sted. Gårdsnavn, kommune/sogn og fylke bør være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette er en oppfordring som jeg kan skrive under på.Aktiviteten her i forumet øker fra dag til dag. I løpet av en ettermiddag kan det nå være bevegelse i ca. 50 debatter på det meste. Da sier det seg selv at de fleste ikke åpner debatter med overskrifter som 'Peder Olsen' eller 'Etterlysning' (alle debatter her er jo i bunn og grunn nettopp etterlysninger). Jeg for min del åpner som regel kun debatter som (ut fra overskriften) handler om 'mitt' område, eller eventuelt debatter med mer generelle tema som måtte fange min interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Godt poeng, Otto! Stikkord er jo det eneste man kan søke på her utenom overskriftene, så derfor er det viktig at man bruker supplerende stikkord i forhold til overskriften (det er jo ikke noe poeng i å bruke stikkord fra overskriften).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er sikkert viktig med stikkord, men jeg må innrømme at jeg har store problemer med å finne på stikkord som passer uten å skrive omtrent det samme som i overskriften. Da faller visten med stikkord bort syns jeg, men det er nok bare jeg som har dårlig fantasi. Det kan jo hende at flere har det som meg, og at det er derfor en del er så lite flinke til å skrive stikkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Knut Willy;dersom du skaper en ny debatt, har du mulighet til å skrive inn stikkord for debatten i et eget stikkordsfelt. Disse stikkordene er søkbare i feltet 'Søk i tema/gå til nummer' som du finner øverst til høyre på siden med debatter.Fordi søket er felles for overskrift, debattstarter og stikkord, har det følgelig ingen hensikt å bruke ord fra overskriften som stikkord, men det går an å legge inn andre sentrale ord, som gjør det lettere å spore opp debatten i ettertid.En 'uskreven regel' er for øvrig at vi bruker fullt navn her i debattforumet.Håper mitt forsøk på forklaring var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Inger Marie Hanssen

Ingen dum påminnelse dette, det er ikke alle som klarer å skjønne dette så kjapt, jeg foreksempel, det gikk flere år før jeg fatta at det var mulig å legge inn hvilket fylke spørsmålet gjaldt!!!!!! Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Særlig for dem som er borte fra Pc og internett i lengre perioder er det en fordel at det som skrives legges under hvert enkelt fylke. Da slipper en å bla seg igjennom flere ukers postinger for å se om det er noe av interesse. Det er også en fordel å legge inn stikkord hvis en ikke får med alle viktige opplysninger i overskriften, men der har jeg selv ikke vært flink nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Det kunne kanskje være på tide med en påminnelse om at en temaoverskrift bør inneholde et navn på den person du leter etter og et stedsnavn om mulig.Intetsigende temaoverskrifter:Hvem kan knekke denne nøtten?En hard nøtt o. l.Hvor ble hun/han/de av?Tippoldemor med varianter.Temaoverskrifter er søkbare! Informasjon i et tema kan komme andre til gode om overskriften inneholder informasjon om person og sted. Og de som spør, kan få svar fra en eller annen i ettertid nettopp fordi de har en relevant overskrift.Alle gjør naturligvis som de vil, ønsker og lyster. En overskrift som 'hvem var min tippoldemor' får mange lesere, men på sikt vil ingen som helst komme tilbake til et tema med en slik overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Synes denne bør opp igjen med alle sine gode innlegg.Av prinsipp åpner jeg ikke temaer av typen 'hvem var min oldemor'. 'Hjelp', 'Et Problem', Et Mysterium'.Det har med respekt overfor de en ber om hjelp mener jeg.Ja kanskje er der en der ute som vil ha hjelp om slekt fra en av 'mine' ættegarder som jeg sitter inne med en god del viten om.Ja og uten meningsfyllt overskrift så får han altså ingen hjelp herifra.Person med navn, sted og helst tidsperiode bør være med i en god tittel.Og som nevnt ovenfor: Søkbarhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Dette kan man terpe på om og om igjen, men det kommer stadig til nye brukere som ikke er oppmerksomme på dette og som derfor lager innlegg med temmelig intetsigende overskrifter. Synd, fordi de på den måten går glipp av lokalkjente lesere som kunne ha bidratt med opplysninger.Den eneste måten å løse dette på, tror jeg, er at Digitalarkivet endrer på måten å lage overskrifter, f.eks. med obligatoriske felt der man MÅ angi geografiske navn, presise problemstillinger, slektsnavn e.l. Dette foreslo jeg i brukerundersøkelsen sist vår - så får vi se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Temaoverskrifter er kjempeviktig ja. Jeg tilhører også dem som i allefall noen ganger åpner innlegg ut fra mine interesser/kunnskaper. Så klar og informativ overskrift er viktig for å få den hjelp man søker.Kan jeg få lov til å slå et slag også for noe annet som jeg synes er viktig i den sammenheng ?Gjør gjerne en etterlysning klar og lettfattelig. Lenker til flere debatter om akkurat samme spørsmål er ofte vrient å sette seg inn i. Mye lik lesing for å finne kjernen i spørsmålet. Da kan det være bedre å fortsette på den debatt man først har opprettet, og heller oppdatere den med 'siste nytt' i stedet for da å opprette en ny.Få med alt man selv vet er også viktig, så slipper andre å bruke masse tid på å lete etter noe spørsmålstilleren allerede vet. Samt å legge ved lenker til hvor funn er gjort f.eks kirkebøker, tellinger osv. Da blir det så mye lettere å orientere seg.Da blir det også lettere å finne de svar som søkes. Det er moro å få svar på sine spørsmål, men det er minst like moro å finne svar som søkes.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ser ut til at flere innlegget etter at dette tema er frisket opp mange ganger fortsatt er like mangelfulle.En annen ting som også kan brukes litt oftere er Stikkord. Dette er et meget forsømt faktaopplysning.Etter som jeg har forstått det, bør det være andre ord enn det som står i overskriften. Jeg har forstått at søkebegrepet går på overskrift/tema og stikkord og da bør dette være forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge R. Naess

Klarere TEMAOVERSKRIFTER ?Dette er et stadig tilbakekommende problem. - For en god stund siden skrev jeg et (altfor) langt brev til Digitalarkivet med noen konkrete forslag, som mye var basert på de velkjente instrukser i DIS-Norge. Dette ble det takket pent for, men så er det visst ikke skjedd noe som jeg har sett. Jeg tror at situasjonen kunne forbedres ved noen enkle 'grep': La dette skjemaet for innlegg begynne med noen enkle kvadrater / eller kall det 'bokser' - (innrammet - så folk ser dem). Forslag: Rutene kunne ha disse titlene, f.eks.:FYLKE - PERIODE - NAVN - (flere forslag ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Det jeg mener er veldig viktig her er at trådstarteren bør være mye flinkere til å legge innlegget under det fylket det gjelder. Hvis det er vanskelig å definere hvilke fylke innlegget bør komme under så ta det under generelt og skriv gjerne inn fylket eller de fylkene det gjelder i stikkordfeltet. Sjansen for å få hjelp øker da.Noe av det første jeg gjør når jeg er her på debattforumet er å trykke på fylkefeltet når jeg går gjennom trådene, deretter stikkordfeltet.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Geir Thorud

Når man legger inn et nytt tema kommer det opp en lang liste over ting man må tenke på når man lager et innlegg.Problematikken med Temaoverskriftene bør tas inn i denne lista, da det er et mye større probleme enn flere av de tingene som allerede er med i lista.Så spørs det om noen gidder å lese lista .... den kan med fordel gjennomgås av noen med journalistiske evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Generelt er det vel spørsmål om holdning.Man har et begrep som heter fylke. Hvem bruker det?Muligheten til stikk ord er også til stede. Hvem bruker det?Så har vi søkemotoren i DA. Hva søker den på?Et godt samspill her vil MULIGENS forbedre og skjerpe brukernes innlegginger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.