Gå til innhold
Arkivverket

[#25815] Peder Chr Hersleb Kjerskow biskop født 1786


Gjest Kari Nerbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Nerbu

foreldrene er ved dåpen titulert som hr og madame. Vet noen hva navnene var og hvor de kom fra? Evt hvorfor de var i Rødøy på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Peder Christian Hersleb Kjerschow, (f. 29.07 1786, Rødøy, Helgeland).Faren: Rasmus Sundt Christensen Kierschow, f. 1739, Hjørring, Danmark. d. 12.02 1789 Brønnøy, Helgeland. Pers. kapellan i Fosnes, Namdalen, Nord-Trøndelag fra 1776. Res. kapellan i Rødøy fra 1780. Sogneprest i Brønnøy fra 1787.Moren: Benedicte Maria Bugge Pedersdatter Hersleb, f. 1744, Fosnes, Namdalen, Nord-Trøndelag. (Ho var datter til Peder Christian Hersleb, f. 1702, Folla, Namdalen. Sogneprest og prost i Fosnes. Og Maren Petronelle Sverdrup, f. 1713 på Nord Herøy, Herøy, Helgeland).Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Tusen takk for disse opplysningene. Jeg begynner å nærme meg. I min slekt er en skipper Oluf M Jacobsen uekte født i Nærøy (som ligger svært nær Fosnæs)i 1853. Det sies at hans mor var datter av biskopens bror. Jeg har lett lenge, men nå når jeg har disse opplysningene kan jeg kanskje nøste fra den andre enden en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Hvor har du foresten Rasmus f 1739d 1789 sitt dødsfall fra? Jeg gikk inn på folketellinga for Brønnøy 1801. Han står jo der! 63 år gammel. Riktignok er han benevnt som Erasmus g.m Benthe Marie Bugge Kjerschow. De omtales som Kjerschor men det må da være dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Rasmus Sundt Kierschow f.1739 i Kjærskov, Danmark, død 1806, ifølge Gyldendals store leksikon. I 1801 må sønnen, senere biskop Peder Kjerschow være i Danmark? Student, sannsynligvis, og om han hadde en bror, så må vel også han være på skole et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

For bygdebok for Bronnoy, kan du si oss om Peder Chr. Hersleb Kjerskow? Naar dode han, hvor og hvem gift, og bosted? Erasmus Kirschow d. 12 feb. 1806 i Bronnoy av 'langvarig taerende sygdom'. Skiftet 1835 etter Benedichte Maria Kirchou Nordvig Heroy: Peder Christian Kiershou, sonn, biskop over Nordland og Finnmark/ Maren Pettronelle Klaeboe Kirchou, dtr. gift med Ole Klaebo Saura Nesna/ Christina Maria Kiershou, dtr. i Christiana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg prøver en gang til! De er borte!!!! Jeg har funnet ut at Oluf ble konfirmert i Værnes kirke Agdenes, men i folketellingene finner jeg ingen av dem. Hverken de for 1865 eller 75. Historien i vår famile går ut på at en sjømann (som jeg går ut ifra er Jacob) deltok på et ball e.l i Kristiania og at en pige av fornem slekt ble forelsket i ham og ble med ham til hjemtraktene. Det blir sagt at Oluf er i slekt med Chr.Mikkelsen. Hvilket jeg skal finne ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Peder Christian Hersleb Kierschow ble viet 27.oktober 1820 i Aker, (Vestre Aker) til Johanne Benedicte Collett, f.14.januar 1802 i Solum, Telemark. Hun var datter av Christian Anker Collett og Cathrine Bie (Anne Karine Bie var også nevnt). Dette fant jeg på FamilySearch, kilde: VRI, Den Norske Kirke.På en Ancestral File var det listet opp 7 barn. Biskopen og hans kone døde begge i Bergen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Gå til FamilySearch Lenke Søk på First name: Johanne Surname: Collett. Når sida med navn kommer opp, klikker du på Johanne Benedicte Collett, og videre på Family. Opplysningene er fra en Ancestral File gitt av G. og S. Collett, Billings,MT, USA. Opplysningene virker ganske troverdige, er fra Kirkebok fra Aker. (Alle syv barna er døpt i Aker), og Kirkebøker, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.