Gå til innhold
Arkivverket

[#25816] Knut Larsen Loen bygsler Svinset, Agerø, MR 4.4.1800. Hvor i FT1801?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Bygdebok Midsund I s 151: Knut Larsen Loen, far til neste bruker. Bygsla plassen (Svinnset) 4.4. 1800. Born: Lars f. 1765 i Nordfjord, neste brukar.Er det noen som kan fortelle meg noe mer om opphav til disse to? Jeg kan ikke finne dem i 1801 tellingen. Kanskje det er bygdebøker for Stryn, som jeg tror de kommer fra, som kan fortelle noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Har du sjekket denne far og sønn fra Oppstryn ut av saken: LenkeOppstryn var riktignok et annet sogn enn Loen på den tida, men avstanden er vel ikke mer enn en drøy mil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært innom dette 'paret', men det ser ut til at både far og sønn (Knut og Lars) på Glomnes er gravlagt i Innvik - jf døde i Innvik her på Digitalarkivet.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har foreløpig ikke sjekket noen ut av saken, men siden han bygslet plassen 4.4.1800 så hadde jeg håpet å finne ham i Aukra. Håpet derfor på at det fantes en bygdebok for området. Det står jo at sønnen var født i Nordfjord, og siden faren ble kalt Loen, så koblet jeg de to opplysningene. Loengårdene ligger jo i dagens Stryn, Invik den gang. Sønnen Lars Knutsen, 1765 er heller ikke i Aukra - så det er noe som ikke stemmer helt. Sønnen gifter seg forresten med en Marta Larsdatter, f ca 1775. Hun har jeg heller ikke opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her er ein Knut Bottolfsen i 1801 - alderen kan passe, og geografien er ikkje heilt i det blå Lenkemen du veit gjerne sikkert at det er ein Knut Larsen du leitar etter? Bygdeboka er ikkje sikker nok kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Må dessutan nemne at bygdeboka for Stryn berre unntaksvis nemner noko om bortflytta born på denne tida, og Lars Knutson Loen er ikkje blant desse unntaka - berre broren som overtok garden er nemnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takker for forslagene, men kan ikke se at jeg har kommet noe lenger. Jeg hadde håpet på at kanskje bygdebøker nevnte noe. Opplysningene jeg har er fra Midsund I, Johan Julnes 2001. Der er Knut Larsen kalt Loen og sønnen Lars ført som født i Nordfjord i 1765. Han gifter seg i 1806, derfor er det få kandidater i FT 1801. Han får bygselseddet på Svinnset i 1805 etter at faren har hatt den siden 1800. Det er en amerikaner jeg hjalp med noen opplysninger om Svinnset som er egentlig spørrer, jeg hjalp ham med litt, og så har det ballet på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mystisk. Lars Knutson Loen f.1765 er ein god kandidat, han er så vidt eg kan finne ikkje i Nordfjord i 1801, men problemet er at han ikkje har nokon far å ta med seg til nabofylket. Har du sett bygselsetelen, og kva er i så fall teksten der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Forresten - legg inn spørsmål på arkivforum om skiftet etter Knut Bottolfsen i 1791, det vil kanskje kunne seie noko kvar denne Lars Knutson gjorde av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Aase for hjelp. Jeg har ikke sett bygselseddelen, bare referert fra bygdeboka.Bottolfnavnet er forresten litt interessant. Knut Larsen Loen kommer inn som ny bruker på Svinnset, men forrige bruker som fikk bygselseddel i 1787 var Erik Jonsen, 1750-etter 1806, sønn til Jon Eriksen og Ingeborg Knutsdatter Ytrehorn i Hornindal, Nordfjord. Erik var gift med Marit Larsdatter, 1749-1804. Hun var datter av Lars Bottolfsen og Marit Olsdatter Solheim i Hornindal. Erik er farbror til en annen gårdbruker i nærheten Knut Abrahamsen på Heggdalsstølen. Dattera ders Ingeborg Marta gifter seg med brukeren som i 1837 kommer etter Lars Knutsen, f 1765 (Loen?) på Svinnset.Kanskje er det slektsforbindelse mellom denne Knut Larsen Loen og Marit Larsdatter ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Er Lars Knudsen (12.02.1761) med foreldre Knud Larsen og Lisbeth Andersd. heilt uaktuell? Dei bur på Rache, som er i Loen.På FamilySearch er der ein Lars Knudsen som gifter seg med Martha Larsdr. 03.11.1805 i Kleive. Det er ikkje så langt frå Aukra. I 1801 er ei Martha Larsdtr(32) tenestejente i Skjevika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Du lurer på evt. kontakt Solheim/Ytrehorn og Loen. Eg ser i Honndalsboka at ei eldre søster av Marte Larsdatter Solheim blir gift til Bødal i Loen i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jorun, det er nok riktig giftemål du har funnet og kanskje rette Marte Larsdatter også, skal se litt bedre på dette i morgen. Takk så langt, og Åse, fint at du sjekket ut denne Lars Knudsen i (16), han hadde jeg nok kommet til å bli svært interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Aase, som du ser har Y.N. slått opp i skiftet, men skiftet sier ikke noe om hvor Lars oppholdt seg.Skiftet er datert 9. mai 1791 og nevner enken Marie Salvesdatter og barna Ole Knudsen Loen, Lars K., 26, og Botolf K., 24, men uten at det står hvor de to yngste sønnene oppholdt seg.Har også forsøkt å finne ut mer Marte Larsdatter, men også der er det stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Synd at det ikkje vart klaff her, men uansett - det utelukkar han ikkje. Slik det står i skiftet, kan ein rekne med at han er ugift; det står oftast 'gift og boende på..' på¨denne tida. Bottolf gifta seg t.d. 1795.LenkeVi kan vidare slå fast at Lars Knutson Loen ikkje er nemnd verken som gift eller død i Innvik. Ein utveg kan t.d. vere at brukaren føre han på plassen (VISS det er han vi er ute etter) har heitt Knut Larsen og vore frå Innvik - og så har bygdebokforfattaren tenkt 'aha, sikkert faren' - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Bruker på plassen Svinnset i 1801 er Lenke , så Knut Larsen og sønnen Lars, f 1765 er ikke kommet ennå selv om altså bygselseddelen skal være skrevet 4.4.1800.Erik Jonsen er sønn av Jon Eriksen og Ingeborg Knutsdatter i Hornindal, Nordfjord. Se (13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.