Gå til innhold
Arkivverket

[#25819] Sunndal: Foreldre til Ole Larsen f. 1875


Gjest Kirsti Lyng Huse
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Lyng Huse

Ifølge kirkeboka for Vardø landsogn 1889 er Ole Larsen f. 1875 i Sunndal utenfor ekteskap. Hans far er oppgitt å være ungkar Lars Pedersen Sundlibak. Jeg er interessert i navn, bosted og fødselsår på Ole's foreldre.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Takker for opplysningen om folketellinga 1900.Dersom en av dere kunne foreta et kirkebokoppslag for Sunndal ville det vært fint, for da kan det tenkes jeg kommer et skritt videre på 'ferden' og vel så det.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Kirkeboka for Sunndal: Ole ble født 11. januar og døpt 14. mars 1875. Foreldre var 'Pige Tjener Marit Olsdatter paa Hjelmoen og Ungk. Arbeider Lars Pedersen Sundlibakken. Hans 2det Lejermaal, Hendes 1ste.' Fødselen ble meldt av barnets mor. Ole ble for øvrig hjemmedøpt først av Endre Gundersen Nisja.Fadrene til Ole var: Ole Pedersen Gravem, John Gundersen Nisja, Ole Halvorsen Gjøra, Marit Evensdatter Gravem, Rannei Pedersdatter Gjøra, Kristi Olsdatter Gravem.Alle gårdsnavna (Hjelmoen, Nisja, Gravem, Gjøra) finnes i Sunndal, bortsett fra Sundli/Sundlibakken.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Takker hjerteligst for opplysningene.Dette var kjempefint for nå kommer jeg et langt skritt videre.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Takker hjerteligst.Det blir nok noen spennende timer på biblioteket med kirkebøker om ikke så lenge.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

I FT 1900 for Sunndal er det flere å 'velge' mellom som er født nogenlunde på samme tidspunkt. I tillegg til Marit Olsdtr. Hafsaas, er det en som er ugift og arbeider som gårdarbeiderske på Grødalsørene (jeg antar at dette muligens kan være den riktige). Videre er det en som er kårkone på gården Furu. På den annen side kan hun jo være utflyttet av distriktet eller avgått ved døden. Her er nok kirkebøker den beste kilden, og selv da kan det jo være vanskelig nok.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det er ikke samsvar mellom (4) og opplysningene i bygdebok for Sunndal I s 303. Der står det bl. a. at husmann Lars Pedersen, f 1835, sønn av husmann Peder Larsen Gravem, nedsatte seg på Hjellemotrøen ca 1865, ble gift 1862 med Marit Olsdatter, f 1834, datter av grdbr. Ole Sivertsen, Lilledalen. Barn: Ingrid f 1858 ble husmannskone på Hjelltrøen, Marit f 1864 døde ugift, Peder 1869, Brit 1871, Ole og Maria 1878. Ole gift til Oppdal og Maria døde ugift.Lars Pedersen var skredder ved siden av å være husmann og døde 2.juledag 1919, Marit om sommeren samme året. Sønnen Ole, g m Elen Jonsdatter Sliper fra Oppdal overtar plassen ca 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Jeg er oppmerksom på det ekteparet som er nevnt i innlegg nr. 10, og har for lengst registrert at de finnes også i folketellingene for 1865 og 1900 - i tillegg til i bygdeboka.Men kirkeboka sine formuleringer om 'Pige', 'Ungkar', 'Hans 2det Lejermaal, hendes 1ste', Lars sitt etternavn 'Sundlibakken' og opplysninga om at fødselen ble meldt av barnets mor, er likevel klare indikasjoner på at det er snakk om to forskjellige Marit/Lars-par i Sunndalen på denne tida.Vennlig hilsen Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Sæther

Hei!Har med interesse lest innlegga i denne saka. Her kjem nokre opplysningar som eg trur får bitane til å falle på plass.Den første bokstaven i etternamnet til Lars Pedersson er nok skrive feil i kyrkjeboka, eller bokstaven er ikkje tyda korrekt. Lars var nemleg son til Peder Olsson og Marit Endresdotter på husmannsplassen Lundlibakkan på Lundlia i Sunndalen (sjå Sunndalsboka bind 1 s. 230). Lars, som var f. 1846, hadde også ein son Lars f. 1865 som vart husmann på plassen Hafsåslykkja (i Sunndalen) (sjå Sunndalsboka bind 1 s. 271). Dette var altså det første leiermålet til Lars Pedersson som det blir vist til i eit tidlegare innlegg. Kven Marit Olsdotter var (altså mor til Ole f. 1875) er uklart, iallfall for meg.Viser elles til boka 'Meir om befolkninga i Sunndal på 1800-talet' som eg gav ut i vår. (ISBN 82-303-0587-0.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Hei,Takker hjerteligst for opplysningene. Jeg får se etter en gang til om det er jeg eller presten som har tatt feil. Om ikke annet blir det jo mer å ta fatt i.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.