Gå til innhold
Arkivverket

[#25822] Knud Jacobsen Bang, Glesnesholmen, FT 1801, f. Danm. 1732 ?


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Hei.Er det noen der ute som har bøkene over løste borgerskap i Bergen rundt 1800 eller litt før?I tilfelle lurer jeg på om Knud Jacobsen Bang som var 69 år i 1801 og bodde på Glesnesholmen hos sin sønn, har løst noe borgerbrev før 1800.Hans sønn løste borgerbrev i 1797, og flyttet etter 1801 til Borgund.Har bestillt kirkebøker for Sund i Hordaland og Borgund i Møre og Romsdal for å se om jeg kan finne noe under begravede.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Knud Bang døydde hos sonen Jacob på borgarsetet Nørveneset (Lutheneset, Bangneset, no Fredsberg) i Borgund 1812, 79 år gammal. Eg har ikkje notert datoar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Du finner også Knut Jakobsen og sønnen Jakob Knutsen i Undersøkelseskommisjonen 1804-05 i Bergen som nr 313 og 314. Jakob oppgis å være 36år og født i København, mens Knut 71år skulle være født Rugsund I Davik,osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen.Takker Bjørn og Svein for opplysningene. Knut som døde i 1812 er min 5-tipp.Det var jammen bra jeg la ut denne etterlysningen, for nå var jeg i tankene på vei til Danmark på jakt. Dit må jeg vel også siden Jacob er oppgitt å være født i København. Hadde alt plukket ut 5 personer i Danmark på FS som kunne være mulige. En av de er født i Holmens sogn i København, men i 1764.Jeg har visst om en del av etterslekten i Ålesund. Har fått info om den via papirer på Ålsund museum. Har selv kontakt med etterkommere i Syd-Afrika.Jeg har hengt meg opp i opplysningene i forbindelse med borgerbrevet om at han skulle være født i Odense. Fikk også klare meldinger om at veien videre bakover var å finne i boken om familien Bang fra Danmark av F. E. Hundrup. Den boken har jeg lest flere ganger uten resultat.Da får jeg konsentrere meg om norske kilder igjen.Takk for hjelpen så langt.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Bjørn. Hvis du er interessert i begravelsesdatoen til Knud Bang, så er den: '25 april 1812, Knud Bang død hos sønnen på Nørvenæs 79 år'. Ingen annen informasjon. Kilde: Film HF 1144, Borgund hovedsogn, bok 8, folio 273a.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hallo Paul.'Mine' Banger er noe tidligere i tid enn de du etterlyser. Her er det jeg fant lett tilgjengelig, og som jeg håper kan være til hjelp:Fra J. Aaland, Bygdebok for Davik:”Jørgen Larsson er mogeleg den same som den Jørgen Lauritsson Bang som fekk borgarskap i Bergen 8.8.1695, var skipper og var frå Assen på Fyen. Jørgen hadde sitt borgarsete på Rugsundøyna der han bygsla grunn av Eids prestebol som åtte garden Rugsund. Jørgen døde 1698; ervebytet etter honom vart halde 21.11.s.a. Ervingane var enkja Margethe Andersdotter og borna Lars og Maren; begge umyndige. Verja deira var Thomas A. Busch, Skien. Enkja Margrethe dreiv ymse ulogeleg handel, m.a. selde ho tobakk, brennevin, øl og anna. Ho vart difir etter klage av grannen, Abraham Knudson og på prov mellom andre av Eirik væver og Hans slakter, som hadde kjøpt øl av henne for 6 skilling kanna, dømd til å bøta 1 tunne øl til ”Fattighuset” i Bergen. Ho bygslag i 1716 ei hustuft på Hennøyna. Sonen Lars, bygsla 1728 tufta etter mori”Bryggja borgersete, som også tilhørte Rugsund sokn:”Hans Bang fekk skøte på staden 1706; s.å. fekk han privilegium på verksemdi. Han var forstandar for godset som låg til St. Jørgens Hospital i Bergen. Størsteparten av godset låg i Vanylven, Selje og Rugsund sokn. Det kunde difor vera høveleg for honom å ha bustad og verksemd her. Men alt i 1709 selde han staden til ettermannen (Hans Larson Glad), og flytta til Selje der han særleg la seg etter laksefiske”Jeg kan ikke umiddelbart se noen forbindelse mellom Hans og Jørgen, men at det fantes en Jørgen Lauritsen Bang er vel sikkert siden han fikk borgerbrev. Om det er den samme som bodde på Rugsundøya er vel ikke bevist, selv om det er sannsynlig. Borgersetet eksisterer den dag i dag og er fredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Innlegget er overført fra Arkivforumet(26648, derfor endel gjentagelser) siden det hører bedre hjemme her.Det har også vært sagt at blandt Bang-papirene på Ålesund museum ligger det en bok som skulle vise vei. Jeg kopierte den boken i sommer, og har lest den 3 - 4 ganger uten å finne noen tråd.FT 1801 for Sund prestegjeld, Sund sogn, plasserer Jacob Knudsen med kone, barn og faren Knud som er enkemann på Glesnesholmen på Sotra(ytterst ute på spissen i sør, en av mine brødre bor der i dag).Jacob tok jo borgerskap i Bergen i 1797, og jeg lurte på om faren kanskje også var borger og la ut et spørsmål om noen kunne titte i 'Borgerbok for Bergen'. Svaret som kom, var at jeg kunne finne han under 'undersøkelseskommisjonen for Bergen 1804 - 1805'.Der var både Knud og Jacob.nr 313 Knud Jacobsen, f. Rogsund i Davig skibrede, 71 år, bor Bergen, fisker, 'har avskjedspas fra Holmen i København af 1768, gamel og svag, saa ikke kunne møde'nr 314 Jacob Knudsen, f. Kjøbenhavn, 36 år, søn, bor Glesvær, Kjøbsvend hos H. Kroghn, og borger i Bergen, som fraværende ikke mødt. (han var borger og trengte ikke møte)I Holmen sogn, Kjøbenhavn, finner jeg i KB en Knud Jacobsen, g. m. Karen Regine Friderichsdtr som 1764.01.23 får en sønn Jacob Knudsen som jeg ikke finner mer om, og 1765.08.27 får en datter Ellen Cathrine som blir gift i Holmen menighet.Ellen og hennes familie(etterkommere) kan jeg følge flere generasjoner i Danmark.Knud, Karen og Jacob forsvinner.Det er riktignok en Jacob Bang i Odense litt senere, og alderen hans kan passe. Jeg venter på en CD fra Danmark, og er veldig spent på om jeg også vil finne Knud og Karen på samme sted.På statsarkivet i Kjøbenhavn finnes ruller over de som var på Holmen. Arkivverket selv mener at de kan være vanskelig og lese, og at de eventuellt bare vil gi henvisning til Norge. Får se utpå sommeren.Det var riktignok noen i DIS Danmark som mente at jeg kunne legge ut en forespørsel om noen kunne gå og sjekke for meg, men det synes jeg er litt drøyt.Så gifter altså Jacob og Berthe seg i Bergen, Nykirken, 1793.12.08. Dette var interessant. Kan det være noen flere skifter i Rugsund montro?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant følgende under 'Døde i Bergen':49428 Else Marie Bang* k 00 3u Jacob Knudsen Bang gesels pigebarn 4-40, p. N.k.g. kl. 12 Des 24 1795 NKDet er mange med etternavn som 'inneheld' Bang i Bergen, så kanskje du skulle bruke litt tid der? I borgerrullene som ligger tilgjengelige på DA er nevnt 11, men ikke Knud eller Jacob. Jacob er som du ser benevnt som 'gesell'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Jacob Knudsen Bang fikk borgerskap i Bergen 1797.04.27, og oppgir da at han var fra(født?) i Odense. I forbindelse med sin sønn Knud Jacobsen Bangs dåp 1798.09.20 i Nykirken står det at han er borger.Jeg er klar over Else Marie Bang.Jeg mener jeg har gått gjennom alle 'Bangene' uten å kunne påvise noen forbindelse.Men, to ganger har han andre Bang som faddere for sine barn:Knud, døbt 1798.09.28 Else BangogBerthe Severine, døbt 1797.06.11 Anne Cathrine Bang.Men når en ser på de andre fadderene så er det lite sansynlig at dette er slekt. Eller?Knud var ikke borger.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Paul Thode

Hei.Da er iallefall mysteriet med Knud Jakobsen Bang som muligens var født i Danmark løst så langt.Etter en rettledende finger her(Svein, innlegg 4) fant jeg familien i kirkebøkene på Holmen i København på 'arkivalieronline.dk'. Som tidligere nevnt fant jeg også en kone(Karen Regine Friderichsdtr) og en datter.Har nå via skifte (og ånden som går i DA) i Rugsund funnet hans far og mor. I skifte står det at han i 1768 var i København. Det stemmer. Knud får sitt avskjedspass fra Holmen i 1768.Knud Jakobsen, Bortne/Borkne er altså døbt i Davik 27.12.1733.Hans far er Jakob Knudsen, Bortne/Borkne som er født ca 1700, og dør i 1775. Moren er Anne Pedersdtr, f. ca 1698, og død 1768. Skifte er etter henne(Nordfjord, prot. 15a, s-294b, 1766-1770).Jakobs far er Knud Jakobsen, og mor er Mari Steffensdtr. En sønn Steffen er det skifte etter(Nordfjord, prot. nr 10, side 464b, 1747-1750), og her nevnes Jacob Knudsen.Hvis man vil dra dette litt lenger, så kan bygdeboken: 'Nordfjord frå gamle dagar til no' nr 4, 'Davik', s- 249, Borkne være en mulighet. Den nevner tre mulige ledd til bakover. Dette må jo da sjekkes nærmere.Noe som nå gjenstår er å finne Knuds kone som muligens døde i Danmark, eller selvfølgelig i Bergensområdet mellom 1794 og FT 1801. Har ikke funnet henne forløbig.Dessuten må jeg nå få fatt i skiftene for å få litt mere kjøtt på beina til denne familien.mvhPaul (thodekrøllalfaonlinepunktumnorge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgit  E.

HeiMin oldemor, Josefine Jansen f.1.5.1862 i Trondheim, var datter av Morthina Haugan f.ca. 1838 på Frøya, og Jacob Jansen. Jacob skulle etter 'familiehistorien' vært født den 17.6.1841 og død som hotelleier i Bergen i 1897. Jeg kan ikke finne noen opplysninger om denne Jacob, og ville blitt svært glad om noen kunne hjelpe!Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Knut Jakobsen Bortne skal i følge Aaland være fra Blålid, og da sønn til en Jakob Mogensen, død og skiftet etter på Blålien i 1698. Av barn i 1698 er følgende nevnt: Knut, Mogens, Jacob (i Bergen), Jørgen, Maritte og Brite. Følgende skifte kan være interessant:44 Jacob Mogensen Blaalien Davik 34b 1a 1698-1699Det gis ingen hentydninger til hvor Jakob Mogensen kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Kan ovennevnte Knut Bang tatt konas slektsnavn, og tilhører nedenstående den samme Bang familie som er nevnt ovenfor?Sitat fra [url="http://www.salbu.co.za/debora/BangFamily.html>http://www.salbu.co.za/debora/BangFamily.html'Knud Olai Bang was born at Fritzberg farm in Borgund parish, near Alesund on Sep. 16, 1831. He was the son of Knud Bang and Andrine Olsdatter. His first marriage was to Christine Johanne Hansen and they had six children: Karolina Larsine born 1856 Borgund, Petra born 1858 Borgund, Christian born 1860 (5 June) Borgund, Hermanda Bergitte born 24 Feb. 1863, Severin Andreas born 13 Dec. 1865 Bergen, Knud Olai born 7 Dec. 1866 Bergen. As a widower Knud Bang, on his return from Madagascar married Hansine Martine Ingebrigtsen (nee Monsen), a widow, in Bergen on Oct. 16, 1875. Hansine Martine Ingebrigtsen was born in 1837 in Bergen, the daughter of Hans H. Monsen and Caroline Rosenburg.On July 19, 1879 Knud Olai Bang, his wife Hansine Martine Ingebrigtsen, and three children, Hermanna (Amanda), Severin and Knut, left Bergen on the small vessel 'Debora', to emigrate to Madagascar. His son Christian Bang had remained there. Larsine Caroline Bang had married Carl Johan Bjorseth Dec. 26, 1876, and Petra Andrine had married Lars Jensen Hvidsten Dec. 13, 1878, and they stayed in Norway.' Se også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Ja, det er den samme familien. Knud O. Bang, f. 1831, Borgund, er olderbarn til Knud Jacobsen, f. 1733 i Rugsund.Navnet Bang nevnes første gangen i forbindelse med giftermål mellom Jacob Knudsen Bang(sønn av Knud over), ungkarl og daglønner, og pige Berthe Pedersdtr Wiichers(datter av Peder Pedersen Wichier) i Nykirken i Bergen 08.12.1793.I forbindelse med barnedåpene på Holmen i København nevnes navnet Bang ikke.Navnet kan selvfølgelig være plukket opp i Danmark. Det er jo en periode mellom 1768(avskjed fra Holmen) og 1793(giftermål i Bergen) hvor jeg ikke finner noen opplysninger. Han (jacob) nevner jo selv at han kommer fra Odense i forbindelse med borgerbrevet. I Odense var det mange Bang'er.Og så er det det at 2 blad Bang er faddere i familien i 1797 og 1798(innlegg 10).Finner ikke faren(Knut, f. Rugsund 1733) med Bang-navnet før ved FT 1801.Så Bl. var Blålid. Da spørs det hvor Aaland har det fra.Det betyr at rekken på s-249 blir brudt. Jeg syntes det var litt stor aldersforskjell ja, men samtidig var det veldig besnærende å koble resten sammen.Hva med VS/Verson. Hva er det?Den godeste Aaland har en del kryptiske forkortelser(kanskje ikke hvis man er lokalkjent).Etter Jacob Mogenson(Blålid)s-240, står det + og erveb. 1698. Hva betyr erveb. ???Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

VS står for 'Værson' som igjen betyr svigersønn. Min personlige interesse i dette er at jeg har disse menneskene på Bortne som mine aner i to forskjellige linjer, og at også to av de andre familiene som dro med Debora, Ellingsen/Eriksen og Gorven/Gjørven er fjerne slektninger av meg. Jeg har bidratt på David Larsens side med et lite sammendrag av Eriksen/Ellingsens opphav/slekt. Etterkommerne av disse har jeg også direkte kontakt med. At også Knud Bang skulle ha røtter i Nordfjord er derfor overraskende.Du finner min epost på http://itbase.no/kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei, og takk for svarene.Jeg har vel glemt å opplyse om min forbindelse inn i dette.Knut, f. 1733 er min 4-tipp, og Knud Olaus Bang som reiste til S-A er min 2-tipp. Hans datter Caroline ble igjen i Norge og er således en av mine oldemødre.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har prøvd å se på forbindelsen mellom Blålid og Borthne i Davik bygdebok.Lurer på om Jacob Mogensen kommer fra Borthne( bruk 2) Mogens (Mikkelsen) er bruker på Borthne i 1640. I 1666 har han sønner Mikkel 17 år og Jacob 12 år. Kone Bergitte nevnt i 1646. Ved skifte etter Jacob Mogensen i 1698 er Michell Mogensen verge for kona Ragnhild.Går vi en generasjon videre bakover er Mikkel Hågensen/ Håkonsen bruker både av bruk 2 og bruk 4 på Borthne i 1609. Jacob Mikkelsen tar over bruk 4 og Mogens(Mikkelsen) bruk 2. Deler faren bruket mellom to brødre?Knut Jacobsen (sønn til Jacob Mogensen) overtar bruk 4 Kalles Borthne i skiftet etter mor i 1731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.