Gå til innhold
Arkivverket

[#25823] Hjelp til oppslag i kirkeboken for Sørum, Akershus


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Mine aner Gulbrand Knudsen og Mari Olsdatter bodde på Ausen i Sørum i 1801 Lenke. Jeg skulle gjerne ha visst når Gulbrand og Mari døde.Er det noen som har mikrokort fra kirkeboken for døde i Sørum tilgjenglig? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Gulbrand Knudsen Autzen dør 3.9. 1822, og blir begravet 12.9. samme år. Han ble 60 år.Men - dette er bare fra en avskrift, skal dobbeltsjekke når jeg komemr hjem... Mari finner jeg ikke i 1823 i denne avskriften.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha for oppslag, Laila!Har du kanskje også anledning til å se på dåpte i Sørum? Jeg er etterkommer av Gulbrands datter Eli, 10 år i 1801. Jeg finner hennes søsken hos Familysearch ( f. eks. Ole Gulbrandsen: Christening: 20. juni 1795, Sørum Akershus). Er Eli glemt ut i kirkeboken? (Fornavnet hennes er oppgitt som 'Elen' da hun giftet seg 17.10.1815 i Sørum med Arve Amundsen fra Holla i Telemark (dato hentet fra Familysearch).Hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Knut Mjønerud, hva er kilden din for at Mari dør i 1823? Fant henne ikke? (heller ikke i de næreste årene)Kilde for Gulbrands død er: Sørum Mini I 3, 1814-1829, kort 4/7 (ikke sidetall), 1822Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jet har sett gjennom 1787-1793 ingen Eli/e/n Men - det kan godt være at hun er der, det er en griseprest av dimensjoner vi snakker om :(Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk igjen for din innsats, Laila.Mari Olsdatters død:Elis foreldre er opprinnelig fra Fet / Akershus: Gulbrand Knutsen fra Ånnerud, Mari Olsdatter fra Falla (Info fra Knut Mjønerud, tema 14809, innlegg 2. Her må jeg føye til at identiteten til Elis mann Arve Amundsen er avklart i tema 14710). Det er jo mulig at Mari Olsdatter flyttet til noen slektninger i Fet etter at Gulbrand var død (eller f. eks. til Eli og Arve, som bodde i Bragernes/Drammen ved 1820-tallet).Hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Mjønerud

Min kilde for dødsfallene til Gulbrand er tatt fra noen hefter Per Otto Asak skrev om gårdshistorier i Frogner sokn i Sørum. Der har jeg tatt årstallene fra. Kirkeboka har jeg ikke sjekket.Jeg skrev av kirkeboka fra mikrokort 1710-1814 i forb. med bygdebokarbeidet i Sørum. Klarte heller ikke å fange opp Eli i 1791, men det er riktig som Laila skriver, skrifta var i peroder uleselig i det aktuelle tidsrommet. De andre barna fant jeg. Forøvrig var presten veldig rotete. Folk døde blant annet i flere tilfeller 2 ganger med opptil et års mellomrom!!! Konfirmanter er ført opp som konfirmerte 2 år etter hverandre. Så det forundrer meg ikke om han også glemte/unnlot å føre inn alle også. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.