Gå til innhold
Arkivverket

[#25824] Oldefars pris for gårdene Gjølme i Orkdal og Øverlandet i Surnadal?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Min oldefar, Morten Rasmussen Bjørseth (1837-1916), kjøpte i 1880 gården Øverlandet i Surnadal for og flyttet dit med hele husholdningen. I 1894 kjøpte han storgården Gjølme, og ble orkdaling.Det har vært et lite ''mysterium'' i vår familie hvordan oldefar kunne ha råd til å kjøpe Gjølme. Historien forteller at han kjøpte gården på auksjon, og at han betalte kontant der og da. (Uvisst hvor sant dette er...)Hvordan kan jeg finne ut hva Morten betalte for Øverlandet, hva han fikk når han solgte den igjen, og hva han måtte betale for Gjølme? Jeg er usikker på hvilke kilder jeg må lete i...?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hei Rune! I Gards- og Ættesoge for Surnadal skriv H.H. dette: 'Bastian Nilsson (Nordvik) reiste til Amerika med heile huslyden sin, og i 1880 selde han garden med halvparten av Vassdalen (på Nordmarka) til Martin Rasmusson Bjørset, som betalte 14 000 kroner og fekk skjøte 14. april same året. Martin Rasmusson var f. 1837 på Bjørset i Orkdalen og var gift med Mette Arntsdotter Prestmo, f. 1841. Dei hadde tri born: 1. Guri, f. 1864, d. ugift, 2. Rasmus, f. 1868, g. 1891 med Ildri Sivertsdotter Glærum. 3. Arnt, f. 1879, død ugift. Rasmus og Ildri hadde fire born medan dei var på Øverlandet: Ragnhild og Mette, båe f. 1891, Morten, f. 1892 og Sofie, f. 1894. Martin selde garden i 1894 til Peder Olson Bergheim. 'Han betalte visstnok 10 100 kroner, men hadde ikkje skjøte på eigedommen' seier Hans H. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.