Gå til innhold
Arkivverket

[#25826] Yrkesbetegnelse i FT 1801, Førde, Bruland Gård


Gjest E. Heindl
 Del

Recommended Posts

Hva er yrkes-/rangforskjellen mellom personene som blir betegnet som1)'manden' som er 'gaardbruker'2)'husmoder' som 'Bruker gaard'3)'Husbonde' som er 'Gaardmand'4)'Manden' som er Gaardmand'?Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg vil ikke tro det er noen forskjell. Så vidt jeg vet betyr husbonde og mand det samme. Husmoderen vil jeg tro er enke. Og gaardmand og gaardbruker (stod det virkelig med 'k') er så vidt jeg vet det samme. Om noen vet noe annet, får de korrigere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

For ordens skyld: Selv om det i 1801-tellinga ser ut som om alle beboerne på Bruland bor på samme gård, skjuler det seg jo flere gårder og kanskje noen husmannsplasser også i tellinga. Hver av Gårdmennene/gårdbrukerne har nok sitt eget gårdsbruk. Det er altså ikke snakk om noe kollektiv. I senere tellinger vil du trolig finne de forskjellige gårdene/plassene skilt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i denne retningen jeg tenkte; om man kanskje ved hjelp av betegnelsene kunne dra en slutning angående hvor den enkelte var plassert i samfunnets hierarki, eller om betegnelsen var en mer eller mindre tilfeldighet ut fra tellerens blikkvinkel og ordforråd. Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.