Gå til innhold
Arkivverket

[#25835] Norske etterlysnings-/slektsdiskusjonsfora på internett


Gjest Andreas Snildal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Jeg prøver å lage en oversikt over alle mulige etterlysningssider og diskusjonsfora for slektsforskning i Norge. I første omgang har jeg inndelt foraene fylkesvis, men dersom man kjenner til et slektsdiskusjonsforum på internett som ikke dekker et spesielt geografisk område (som f. eks. brukarforumet her på DA), er dette også interessant å få med.Oversikten ligger på http://home.no/snildal/web/etterlysningssider.htmMvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har for så vidt lagt ut en del etterlysninger på mine sider for Hedrum i Vestfold: http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/ - men jeg har på sidene gjort oppmerksom på at jeg ikke kommer til å legge ut flere etterlysninger der.Det skyldes, foruten at den tekniske løsningen var lite praktisk, at jeg i prinsippet synes det blir uoversiktlig å følge med, når det florerer av etterlysningssider. Ideelt sett burde antallet slike sider vært begrenset til en håndfull.Digitalarkivets debattforum er for uoversiktlig til at alt kan foregå her. Jeg skjønner dem som ønsker seg noe som likner det svenske Anbytarforum.Når det er sagt, så er tiltaket ditt prisverdig, Andreas, og det gjør det enklere å ha oversikt. Jeg lager meg herved et bokmerke til sida di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Takk for tilskuddene! Jeg skal oppdatere siden.Dette er ikke noe forsøk på å underminere DAs forum, men mange er vel enige om at dagens løsning for norske slektsfora er for dårlig. Dette er selvsagt ikke DAs skyld, som etter beste evne opptrer som en god vert for alle oss kravstore slektsforskere.Min 'drøm' er _ett_ forum som drives av de to store slektsforskerorganisasjonene i Norge, dvs. DIS og NSF, og som er oppdelt etter regioner og emner - noe som det svenske Anbytarforum (men ant. i mindre omfang).Men dette vil vel fortsatt en stund være en drøm. I mellomtiden kan vi prøve å kartlegge de eksisterende foraene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er enig med Andreas i hans siste innlegg. Men utviklingen er i ferd med å ta en ny retning, noe jeg kan informere Andreas om, hvis han kommer på NSFs høstmøte i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Jeg synes ikke DIS Norges opplegg er godt nok. Bruker det derfor ikke selv om jeg er medlem.Det er mulig jeg ikke har forstått anbytarforum på DIS Sverige, men jeg synes den måte DIS Danmark og DA er bygd opp på er den beste. Her vil en hele tiden se hva som er nytt uten å måtte scanne gjennom en masse underavdelinger. Emnet er klart.På DA kan du i tillegg se om noen har vært inne og lest innlegget. Det vil jo gi en indikasjon på at emnet er lest, men at kanskje ingen har info. Det kan jo være greitt å vite. Det er det eneste jeg savner på DIS Danmark.Hvis en da er innom hver dag så har en jo oversikten. Søkemuligheten for å finne spesielle familier osv. er også fin.Oppdeling i fylker har en jo.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Tore: det var jo gledelig nytt. Jeg kommer ganske sikkert i morgen.Paul: Anbytarforum har en svært oversiktlig struktur, og alle nye innlegg kan du se på samme side under 'Nytt senaste dygn' på http://genealogi.aland.net/discus/ . Jeg mener at Anbytarforums oversikt er bedre enn oversikten på Brukarforumet, hvor ubesvarte innlegg ofte forsvinner langt ned på siden, slik at sjansen for svar blir enda mindre. Videre har Anbytarforum en redaktør (for tiden er stillingen vakant), samt en 'Anbytarvärd' - en slags moderator som passer på at regler blir fulgt. Dessverre har det i høst vært en del utglidning i Anbytarforum, men jeg tror roen har lagt seg over forumet nå.Det danske forumet kjenner jeg ikke så godt til, men jeg ser at det i alle fall er delt inn i flere grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Når det gjelder slike oversikter, så er jo DIS sin oversikt over kilder veldig bra. Men det er med den som med alle andre oversikter viktig at den alltid holdes ajour og her er det medlemmene og andre kommer inn ved å melde tilbake til DIS om nye kilder og også om døde linker.I tillegg til DIS sin oversikt finnes jo også en rekke relevante nyhetsgrupper som er av meget stor betydning og som jo er på verdensbasis og som ikke bare inneholder slekt, men også mange andre ting. Men vel så viktig er også tilbakemelding til de som står for dette arbeidet om forslag og kommentarer til arbeidet, gjerne også med løsninger. Det er ikke mulig uten tilbakemeldinger å forbedre noe som helst. DIS lokallag har en rekke lokale oversikter over lokale forhold og etterlysninger.Samlet gir dette unik oversikt, og jeg tror nok at det vil komme enda mer koordinert og samlede oversikter, som for mange vil gi de fleste brukere kun en adresse å huske på.Dette ligger i tiden og mulighetene som ligger i ny teknikk.Men alle slik ting krever ressurser i form av penger og mange flittige hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Du bør nok oppdatere den fine linkesiden siden din nå, Andreas, veldig mange av de etterlysningssidene er overført til DIS-Slektsforum.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.