Gå til innhold
Arkivverket

[#25837] Claus Clausen Putzar f. 1721, knyttet til Kvernes og Øre prestegjeld, Nordmøre


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Hos familien Tønder på Nåstadøren i Øre prestegjeld på Nordmøre bodde Cathrine Clausdtr. Nåstadøren som ble konfirmert i 1769, etter dette født ca. 1755. Hun kan ha vært en slektning av Tønderfamilien. Det blir fortalt at hun skal ha vært datter til Claus Claussen Putzar f. 1721 i Sverige, visstnok død på garden Astad i Øre, men også knyttet til Averøyas historie, daværende Kvernes prestegjeld. Jeg er takknemlig for eventuelle opplysninger om denne Putzar.I 1789 ble Cathrine Clausdtr. Nåstadøren gift med Torstein Larsen Reierli. Torstein var f. 1756 og kjøpte 8/2 1790 halve garden Nåstadøren av Marta Susanna Tønder, enke etter sal. Anders Dall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Steinar! Om Claus Putzar og hans etterslekt finner du opplysning i Averøy Bygdebok, bind 3, side 64-66. Om Torstein Larsen Reierli, se Eideboka, b. 1, side 295. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Takk skal du ha, Endre! Det er riktig at forfatteren av Averøy-boka omtaler Claus Putzar, men den gir vel ikke noe svar på opprinnelsen hans? Det ville være flott hvis noen hadde kommet over dette sjeldne slektsnavnet i en annen sammenheng.Også i slekten på Nåstadøren er det overlevert muntlig tradisjonsstoff som kopler Cathrine Clausdtr. til Sverige, men Putzar høres ikke spesielt svensk ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Putzar er en liten landsby med litt under 300 innbyggere i Tysklands nordøstlige hjørne ikke langt fra den (nå polske) byen Stettin. Har en gammel landbykirke og et slott. Knyttet til Sverige ved at denne delen av Pommern en gang lå under Sverige. Informasjon hentet ut fra nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Takk igjen for informasjonen! Tilknytningen til Sverige var ny for meg. Jeg har alltid koplet Putzar (som er en av mine forfedre) til soldatyrket. De fleste dramatiske fortellinger som det er muntlig tradisjon på, er lite pålitelig, men en spore av sannhet synes det ofte å være. Hvis vi kopler fødselsåret (1721) opp mot sjuårskrigen 1756-63, så kan det kanskje ligge en historie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sverige var jo en stormakt fra tredveårskrigen (Gustav Adolph) og til og med Karl XII. Hadde besittelser i Pommern - av de siste besittelser der er såkalt svensk Pommern som lå i det nåværende nordøstlige Tyskland. Sitter med et historisk kart fra Aschehougs verdenshistorie, som viser status i 1721 - ville tro at Putzar kunne ligge i det tidligere Svensk Pommern.Med forbehold - jeg er ingen historiker. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Det forbeholdet trenger du ikke ta. Hjertelig takk, Astrid!Du har pekt på en svært interessant mulighet som var helt ny for oss. Ifølge den muntlige tradisjonen ble Cathrine Clausdtr. brakt fra slagmarken på hest da hun var i 8-10-års-alderen. Vi kan med andre ord danne oss den teorien at hun kom til Norge og Nåstadøren rundt de tider da sjuårskrigen sluttet i 1763.Hvilke kilder tror du kan finnes når det gjelder å søke dokumentasjon for at far og datter kom fra Sverige på dette tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Løsninga på denne gåta lå så nær uten at noen hadde tenkt på å slå opp i Sverige. Det ranst inn i meg i går: Hvorfor ikke slå opp under Anbytarforum? Så gjort, og der dukka alt sammen opp bare ved å skrive ”pussar” inn som søkeord. Anbytarforum ligger under Sveriges Släktforskarförbund og her kom dette opp [url="http://genealogi.aland.net/discus/messages/576/14180.html?1097140458>Lenke \l 'POST287222. Samt at Jörgen Blästa har lagt ut slekta Pousar på si hjemmeside, Jorgen.B.Blasta@telia.se eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Hei, Jonny!Her har du virkelig gjort en kjempejobb!! Hjertelig takk. Dette var langt mer enn jeg noen gang hadde tort å håpe på. Jeg har selv søkt i Sverige, men skrivemåten på navnet har spilt meg utover sidelinjen. Nå skal jeg gå igjennom detaljene i det du har samlet. Gleder meg til det. Dette var sannelig flott!Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Så har jeg fått sett etter i kirkebøkene for Veøy i Romsdal 1759-1793, og der fant jeg en del.s. 40 – Fest ascension Xsti (Kristi himmelfartsdag d. 20. mai) 1762 ved Kleive kirke: Døbt et barn N: (navn) Ole F: (far) Iver Nilsen Lønsæt M: (mor) Siri. Blant fadderne er Claus Pusser.s. 40b – Fer: 1. Nat: xst (1. juledag) 1762: Døbt et barn N: (navn) Anders P: (far) Clas Pusser M: (mor) Maria. Fad: (faddere) Ole Finne, Jonas Hedeman, Lars Wallin, Martha Bing, Agnes Hedeman, Kirsti Myren.s. 87 – introdusert Dom sexages: (d. 6. februar) 1763: Clas Pussers hustru.s. 111b: Dom sexages: (d. 6. februar) 1763 på Kleive: kastet jord paa Anders ClasenDette betyr at Maria og Claus fikk en sønn Anders etter at de kom til Romsdalen. Denne gutten, Anders, døde som spebarn.s. 41b – d. 19. juni 1763: Døbt et barn N: (navn) Ole F: (far) Nils Finne M: (mor) Dorthea. Blant fadderne er Claus Pudser.s. 41b – Dom 3 p. Fest: Epiph (d. 22. januar) 1764 ved Kleive kirke: D: (døbt) et barn N: (navn) Lena P: (far) Lars Wallin M: (mor) Marith. Fad: Claus Pusser, Peder Mayloss, Jonas Hedeman. Maria Pusser, Cathrina Mayløss, Anna Hedeman.s. 163 – Dom sexages: (d. 14. februar) 1762: ”Prædik: ved Cleve, hvorda de Svendske arbeidere ved Hr. Cammeraad Alsings verk, efter Biscopens skriftlige tilladelse, endskiønt De i 3 aar ey havde communiceret, og ingen Præsteattest vare forsynede med, bleve efter foregaaende Samtale af Mig antagne til Alt: Sacr:”Blant konfirmerte fra Molde den xx p. Trin (d. 15. august) 1762 på Molde: Guri ClasDatter – 18 aar.Dette skulle tyde på at Maria og Claus Pusser bodde i Molde eller i nærheten av Osen fra 1762 og kanskje et par år deretter. Det er blitt sagt at denne familien skal finnes i Ekstraskatten for Molde i 1762. Dette har jeg ikke hatt muligheter for å sjekke. Er det noen som har denne og kan slå opp i den?Kirkebok for Kvernes 1753 –1780: s. 189 – Konfirmerte 25. mai 1777: nr. 3: Johan Clausen tjenende p. Høgset – 19 aar Høgset er en gard i nåværende Gjemnes kommune.Jeg har imidlertid ikke funnet Jens og Jonas konfirmert her etter nøye leting i kirkebøkene i vårt distrikt. De finnes nok, bare vi ser etter i de rette kirkebøkene.Kirkebok for Grip 1754 – 1814:s. 240: Her blir Johan Clausen og Mildri Arntsdtr. gift den 3. februar 1788 på Grip.s. 242: Deres sønn Johannes var født den 20. mai 1788 og døpt 8. juni 1788 i Grip kirke. Ei av fadderne var ”Afgn. Peder Larsen Løwoldens Enke Marit Arntsdtr.” I Gjemnes b. 2, s. 507 står det at Peder Larsen var gift med Marit Thoresdtr. Kirkeboka for Øre er her noe misvisende. Da Peder Larsen gifta seg i 1759 står det riktignok Marit Toresdtr., men da deres første barn døpes i 1760 står det Marit Arntsdtr. Ved neste barn Marit Thorsdtr., og ved tredje barnet, sønnen Arnt, Marit Arntsdtr. Marit og Mildri var søstre fra Kariset i Gjemnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.