Gå til innhold
Arkivverket

[#25841] BRUKARFORUM - hvordan bruker vi dette forum?? Dessuten: HØFLIGHET


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Det er på en måte vi brukere som 'eier' dette forum - lagt til rette for oss gjennom DA. Hva skal vi så med dette forum - til vårt eget og andres beste??Når vi legger inn TEMA: (jeg hopper over dette med temaoverskrift - det lærer de fleste.) MEN jeg mener alle som legger inn et tema, skylder andre brukere å gjøre rede for hva de vet om den person eller hva annet de etterlyser. Hvorfra vet du det du mener å vite - det være seg folketellinger, kirkebøker, internet, bygdebøker etc. Det bør - etter min mening - gjøres klart rede for.En annen ting: Får du svar på en forespørsel, og det er VIKTIG, bør du vise i en tilbakemelding at du har lest svaret, og meddele senderen om du er enig/ikke enig. Man bør uansett - mener jeg - sette pris på at noen gir en respons og sende et par ord tilbake. Er ikke dette vanlig HØFLIGHET eller tar jeg feil??Andre utfordres herved til å si hva de mener, eller kanskje blir det taushet??Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Astrid :)Jeg er så hjertens enig med deg.Håper mange leser ditt innlegg, og legger seg det på minnet.Ha en riktig god dag!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er og enig med Astrid-:)En annen ting jeg har ofte tenkt paa er at noen ikke er flinke nok til aa si i hvilket fylke de forskjellige steder hörer hjemme. Alle kjenner ikke norgeskartet like godt!Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Slutter meg til det som er sagt her.Har noen ganger irritert meg over folk som holder tilbake opplysninger når de spør for å sjekke om du kommer til det samme som de selv har funnet ut.Vil påstå at jeg er lite opptatt av dette med å få takk, men har nok et behov for belønning i form av tilbakemelding, at folk gir beskjed om de har mottatt det en har sendt. Og skulle det en ha sendt ligge litt på sida, er det artigste av alt å få en dialog for å løse et problem i fellesskap.Uten tilbakemelding føler en seg litt tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Arntzen

Jeg er også veldig enig i de foregående innlegg. Derfor sjekket jeg mine to tidligere innlegg!Skal nye debattanter tørre å komme på banen må en se med en viss overbærenhet med nybegynnertabber. Gi gjerne råd i den forbindelse.En ting som har ergret litt er at saker som hører naturlig hjemme i brukerforumet kommer i arkivforumet. Vi må derfor sjekke i begge fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei dere. Jeg er enig med dere her.Det er viktig å gi tilbakemeld om man har fått hjelp. Har noe på hjertet jeg siden dere diskuterer her. Har jeg gjort noe som er feil er det fint med tilbakemeld på det. Så lærer jeg jeg og da. Jeg er ikke flink med data, men prøver meg frem jeg.Men jeg har lagt inn en del innlegg flere ganger med samme emne, men ikke med vilje. Da viste jeg ikke at om du lager et tema så kan du bruke det samme hele tiden om det og det paret o.l. Jeg trodde at man måtte lage en ny side om jeg ville spørre om hjelp for hver gang. Håper at dette er forståelig skrevet. Jeg beklager om dette skaper irritasjon hos mange. Men jeg ville bare si fra jeg og beklage nok en gang. MVH Ø.Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er fint at dette blir belyst; men vi skal ikke glemme det Arve påpeker i (6) Alle har vi vært 'nye' en gang........Jeg synes også at særlig i den senere tid er 'nybegynnere' blitt vennlig rettledet og hjulpet av mange erfarne brukere.Forøvrig så fungerer vel dette i det store og hele helt utmerket; og nesten uten unntak oppfatter jeg 'oss' som en stor venneflokk som hjelper hverandre, og som også viser takknemmlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg er såpass uerfaren ennå, at det er bare så vidt jeg tør svare på dette.Jeg synes jeg har blitt møtt vennlig og imøtekommende her helt fra begynnelsen. Har fått vennlige svar og gode råd. Jeg har prøvd å være veldig nøye på å ikke gjøre feil. Har sikkert ikke lykkes helt med det, men har heldigvis sluppet å bli 'kjeftet' på. Så jeg har følt meg forholdvis trygg. Men når jeg ser sånne innlegg som dette, så merker jeg at prestasjonsangsten stiger igjen ...Samtidig skjønner jeg godt at folk blir irritert når noen lager rot eller ikke svarer. Kanskje man kunne hatt et eget 'nybegynnerforum' der de (vi) ikke trengte å være redd for å gjøre feil. Så kunne de 'proffe' kunne kikke innom hvis de ville?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Signe Marie.Jeg synes ikke du skal være redd for å 'dumme' deg ut. Det gjør vi alle fra tid til annen, selv de mest drevne kan gjøre feil. Ikke glem at de fleste i forumet bare er dagligdagse amatører de også, men med litt lengere fartstid innen slektsforskning.De fleste av de som har fått 'kjeft' har vel kanskje noe av skylden for det selv. Noen er veldig kravstore og forventer et svar uansett hva.Så stå på og bare spør, og er det noen som kan hjelpe så får du svar. Husk bare å oppgi alle opplysninger om den personen du søker etter. Det gjør det så mye enklere. Snart er du også en av de såkalte drevne som de andre nybegynnerne er litt redd for.Lykke til videre, og stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut Kvalvågnæs

Til Astrid Ryen!Takk for innlegget, som jeg leste i dag, da jeg gikk gjennom det som var for å se om jeg kanskje kunne hjelpe noen. Jeg føler for det, etter å ha fått så god hjelp selv, gjennom dette forumet.Av og til er det nødvendig å påpeke selvfølgeligheter. De er dessverre ikke like selvfølgelige for alle. Får man hjelp, bør man takke, helst også gi en litt fyldigere tilbakemelding dersom den hjelpen man får bringer en nærmere målet.Det var ikke før i november i år at jeg fattet interesse for å skaffe meg en mest mulig komplett oversikt over fire besteforeldre, åtte oldeforeldre, helst også 16 tippoldeforeldre. Men så begynner det å bli vanskelig.Jeg tror overskriften er viktig. Den bør være så presis som mulig. Skjønt, den beste hjelpen fikk jeg til en overskrift som ikke var det....Vennlig hilsen fra Knut Kvalvågnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

I denne førjulstid passer det med en liten solskinnshistorie:For et par dager siden dumpet det ned et hyggelig julekort fra Magne Larsen med ønske om God Jul og en takk for bidrag til tema 24548.Jeg er enig i temaet om at vi skal vise høflighet, men det vesle kortet er langt mer enn hva som skal forventes; særlig i vår kjappe og enkle epost-tid.Det varmet. TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Det er et synspunkt som jeg ikke tror er kommet frem: Det hender at to personer har felles interesse om et emne, de utveksler derfor e-post-adresser og forlater digitalarkivet. Ikke noe gqalt med det, men det hender jo at den saken også var interessant for mange andre lesere som gjerne ville ha hört litt mere om den saken.Nei, fortell oss litt om det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Jeg er enig med deg Astrid, men dette er nytt for meg og jeg gjør mange feil ennå. Håper det retter seg.MVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Når en spør om hjelp, er det en selvfølge å takke for den hjelpen en får. ellers vil jeg kalle det for uhøflighet. Dette forumet har gitt meg mange gleder, og en stor krets av navn som ofte gir meg svar på mine innlegg. I tillegg har det sannelig også dukket opp ukjent familie både her i landet og i Amerika.Siden vi går julehøytiden i møte, ønsker jeg alle,både kjente og ukjente En virkelig GOD JUL. Samtidig en takk til Astrid for et våkent innlegg. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg er helt enig med deg, Astrid. Det er godt at du tar opp dette! Dessuten slutter jeg meg til det du skriver,Helge, - det er fint om vi kan få med mere om en slekt vi kanskje er flere om å ha en viss forbindelse til. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Siv Eidevik

Nå er det noen måneder siden denne debatten var oppe, men jeg er så absolutt enig med det som har kommet fram her.Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg trekker fram denne en gang til, fordi den bør være en rettesnor. Små eller store bokstaver, ???, !!!, .... er av undreordnet betydning for meg iflg. en annen debatt.*Smil* fra en oppgitt Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Aner ikke hva ditt o;} betyr Knut, men mener du virkelig at man ikke bør reagere om man bruker tid på å svare andre, kunne få en tilbakemelding på at svaret er lest ?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det står sjølvsagt Rigmor fritt til å meina at små og store bokstavar med meir ikkje betyr noko. Eg meiner noko anna. Grunnen er at eg trur me alle står oss på å halda oppe seriøsiteten i foraa. Det gjer ein sjølvsagt først og fremst ved at innhaldet er seriøst. Men form smittar ofte på innhald. Seriøs form meiner eg me lettast oppnår når ein uttrykkjer oss på nokolunde korrekt norsk. Men feil kan me alle gjera. Fingrar går i kryss på tastaturet og av og til veit me rett og slett ikkje rett skiveform. Det bør ingen korkje bry seg om eller kommentera. Forma blir ikkje mindre seriøs av det. Men når folk heilt bevisst og med meining bryt reglane for godt norsk, ved å byta om på små og store bokstavar, dryssa ut teikn eller kva dei no måtte finna på for å merkja seg ut, bryt det ned seriøsiteten, slik eg ser det. Dette korkje er eller skal vera ein pratekanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Jan :)Jeg reagerer også på små bokstaver, STORE BOKSTAVER, ???? ... !!!!, men vil likevel aldri legge meg inn i den andre debatten angående dette.Dette handler om høflighet og tilbakemeldinger, ikke skrivefeil/leif. Bruker man av sin tid på å hjelpe andre, så mener jeg at det også er normalt å gi en tilbakemelding når man får et svar. For meg er dette ingen pratekanal.*Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut FASTING

Jeg mener naturligvis at å bruke RØDBLYENATEN på andres innlegg er et utidig overgrep, derfor forsøket på å få litt humor inn i debatten. Altå en spøk, men kanskje ikke en GOD en ?; o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Når det gjelder K.Fasting's forskjellige tegn før blyanten osv. så har man sett ulike varianter opp gjennom tidene. Samtidig hvorvidt Grimstad er under blåst, solvind osv.Slike anførsler, gjerne med en stor og liten bokstav osv. er jo ingenting å notere til videre oppfølgning - da selve innlegget da synes å være relevant og dermed ivaretar temaets innhold i fremskrittets tegn. Dette er vel som musikk hos en slektsgransker.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja,ja Knut. Husk at du må ha `Blyfanten din spisset til en ny dag.Uansett så støtter jeg Astrids hjertesukk. En tilbakemelding er så greit.Denne debatten handler om høflighet.*Smil* og god natt fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.