Gå til innhold
Arkivverket

[#25845] Aasmundrød i Øymark 1711 bor Ener Jørgensen her.


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

I 1711 på Aasmundrød bor Even Jørgensen qvinde og 2 børn og Ener Jørgensen qvinde og 2 tjenestefolch. -Er de brødre og hvor kommer de fra? Finner ingen Jørgen i Øymark som de kan være sønner av.Navnet Jørgen er ikke vanlig i Øymark. Ener Jørgensens var gift med Kari Pedersdatter ? Ingen av deres barn kan sees å ha bodd på denne gård. Deres sønn Jørgen Enersen var gift med Ingeborg Michelsdatter Kolstad og de bodde på Søby.Aasmundrød ble i 1706 i Lensmann Mogens Svendsen Dringleberg, Lie/Aarnes eie etter et makeskifte med Peder Thorbjørnsen Knold.Etter Mogens Svendsens død i 1727,ble hans daværende kone Karen Franzdatter,Hornæs i Skjeberg eier av denne gård og bor der.I 1792 bor Ener Jørgensens sønnesønn,Even Jørgensen på Aasmundrød,gift med Dorthe Jensdatter,Ledeng/Krosbye.Er det noen som har kjennskap til Jørgensene som bor her i 1711?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei igjen Rita.Det ser logisk ut at vi må utenfor Øymark for å finne opprinnelsen Jørgen-faderen. – Men da kan det bli mye å forholde seg til med alle de Jørgen-kandidatene som da eventuelt kan komme.Da jeg selv er dobbelt etterkommer av lensmann Mogens Svendsen (Dringelberg) (1635-1727), og jeg vet at denne Mogens har en bror som heter Jørgen (Svendsen), kan jeg ikke dy meg for å lansere denne broren som kandidat. (Uten at jeg vet noe særlig om han !)Mogens og Jørgens foreldre var Svend Engebretsen og Aase Mogensdatter. Disse holdt i utgangspunktet til i Høland. (Fra slekt som var rik på gods og strategiske giftemål i flere steder i regionen). Denne Jørgen hadde minst to ekteskap, med Sissel Sparre og med Ingeborg Jensdatter. I tid (1600-tallet) er vi såpass langt tilbake at eier-partsforhold til bl.a. Lie/(Aarnes)-godset i Øymark (og med Østby-ætten fra Skjeberg sitt gods flere steder i området) kan være av interesse i denne sammenheng.Det ligger noen indikatorer i lufta (refr. tema 25490 og 16490) som tilsier at denne muligheten, dersom det er mulig, kan testes.PS1 I tillegg har vi en kryptisk kilde på Fam. Search som opererer med en JØRGEN Svendsen (f.ca.1674) fra Knold !!! i Rakkestad ??? som til overmål har en sønn som heter Ener Jørgensen (ca.1700-1795) !! – Men her er det noe fundamentalt feil i forhold til vår Ener. Men navn og stedsbruk er fascinerende !. En ønsketenkning kunne jo ha vært at submitteren har slurva med årstall og plassering av Knold. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sorry, jeg overså noe og fortsetter her:Jeg oppdaget plutselig at du har lagt ut et tema før som muligens vedrører noe av disse greiene Lenke Hadde den såkalte Hornæs-slekten (som Mogens Svendsens siste ektefelle kom fra) forbindelser til Østby-ætten/Rosensverd ???I så fall har vi en kobling til Lie/Aarnes-ætten i Øymark. Og Mogens Svendsen Dringelberg har da ikke bare ett ekteskap opp mot dette godset.(Dette er muligens gammalt nytt for deg, men til nå, ukjent for meg.) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iver og takk for svar!Det har ikke lykkes meg(foreløbig)å finne ut noe mere om Hornæs slekten.Det jeg har fått tak i omhandler stort sett Franz Joensens militære karriere. Slekten var adelig.Karens oldefar het også Franz Joensen og i skiftet etter ham i 1592 eide ha foruten Hornæs og Kaare Hornæs 17 gårder eller gårdsparter på Østlandet.Om familien hadde forbindelse til Østby/Rosensverd,kan jeg ikke svare deg på.Karen Franzdatters 1 mann var Løitnant Ole Nielsen Barlind.- Ang.gården Aarnes ble den i 1721 av Mogens S.delt mellom Karen F.og hans datter Ingeborg.'Gården har jeg selv innløst fra fremmede.Den har ikke været i min datters mødrene arv'.-Det var i 1683-84 at Mogens kjøpte denne gård av Thor Helgesen Jahren,som hadde kjøpt den av Jørgen Svendsen Østby.(Mogens bror?)Jeg skal se nærmere på tipsene din om evt.Jørgen. Jørgen Enersen og Ingeborg Michelsdatter hadde disse barna:1)Eyner f.ca 1735 2)Iwer f.1742 3)Michel f.1745 4)Mari f.1747 5)EVEN f.1750 6) Kari f.1755. Faddere kom fra: Sandtorp,Kolstad ,Anonby,Bøen,Kasebo,Ancherød og Specheboe.-Ingeborg M. søster(det var kun 2 jenter)Johanne, ble 1739 viet til Soldat Helge Evensen Anonby.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg glemte å gi deg data for Mogens bror, Jørgen Svendsen. Han er født ca. 1630 og død eller skifte 1686. 2 Ektefeller er nevnt over.(På Fam.Search ligger det en kilde med kun 2 døtre,--ingen sønner, men der er også en del andre ting utelatt)At (min ane) Thor Helgesen Jahren hadde kjøpt Aarnes av Jørgen Svendsen ØSTBY var en interessant detalj. Spørsmålstegnet om hvorvidt han kunne være Mogens bror kan du med rimelig sikkerhet droppe, Jørgen Svendsen (Mogens bror) er også i mine notater er knyttet til Østby. (Sannsynligvis Østby i Høland) Dette styrker jo denne Jørgen-kandidaten, for nå vet vi jo at han (og evnt. hans sønner ???) virkelig har hatt gårdinteresser i Øymark, - og antakelig i nær forbindelse med sin bror og kretsen omkring han. -Kanskje dumt å hive innpå enda en kandidat Men det finnes også en annen ”bemidlet” hølending med etterkommere i området.Rødenes-presten JØRGEN Svendsen (1634-1696) sønn av lensmann i Høland Svend Svendsen. Denne Jørgen er IKKE bror av Mogens Dr. Svendsen, men sannsynligvis en tremening. (Jeg har kun notert meg ham i forbindelse med bruk av en M.Østensvig-kilde for arbeidet med en anetavle fra Rødenes/Øymark)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.