Gå til innhold
Arkivverket

[#25853] Josefine Karlsen, Hammerfest 1900


Gjest Eirin Høiby
 Del

Recommended Posts

Gjest Eirin Høiby

Noen som vet om hun har noen etterkommere? Her er hun i 1900. Karl er hennes far, han og Marie var ikke gift.1900-telling for 2001 Hammerfest Beboelse 7 Hammerfest 7 1 7 Almindeligt Vaaningshus n 1 176 1 Anders Henriksen m b hf g Sømand 1840 Alten Fin Methodist 77 Johanna Henriksen k b hm g Hustru 1830 Finland Svensk n 78 Marie Ingebrigtsen k b d e Vaskekone Datter 1858 79 Josefine Karlsen k b dd ug Datterdatter 1889 80 Karl Karlsen m b fl ug Fisker 1842 Karlsø Tr 81 Marta Josefsen k b fl ug Husgjerning 1858 Hfest landsogn Fin mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Er denne Karl Fredrik Karlsen f. 1858 ved sin datter,Josefine Rikardine,s dåp og Karl Karlsen f. 1842 ved folketellingen 1900 samme person? Er dette samme person: Carl Fredrik, født 22/4 1844 på Bensnes i Karlsøy, døpt 8/6 1845 i Lyngen kirke ( sønn av Carl Carlsen og Rebecca Henriksdatter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takk Magne- det stemmer, Richardine var min tippoldemor. Søker fortsatt sikre opplysning om hennes mann Carl Carlsen som døde på Karlsøy /Lyngen, og hennes far Henrik Johannesen (Qven?) Kanskje jeg kommer nærmere hvis jeg søker på Rebecca??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Jeg har gått igjennom min slektsdatabase og gir deg de opplysningene jeg har (uten kilder), men kanskje opplysningene kan gi deg en pekepinn til videre gransking. Regina Artina Abrahamsen døde 12/9 1912. Richardine Henriksdatter døde 27/7 1887 i Indrefjord, Hammerfest, av hjerneslag. Hun ble født i Nordmannvik i Lyngen / Kåfjord ca. 1817 av foreldrene Henrich Johannessen og Berit Jensdatter(prøv også å sjekke Skjervøy kirkebok på disse). Carl Carlsen, som omkom, sammen med 2 andre menn fra Bensnes, like før jul i 1844, 28 år gammel, på vei til Malangen, har jeg, med spørsmålstegn, født på Karnes i Lyngen. Håper dette ikke forvirrer deg. Jeg har ikke sjekket i div. kirkebøker, men kanskje det kan være til hjelp eller at andre kan bistå deg med tilgjengelige kirkebøker . Disse vage opplysninger har jeg fått av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Har noen opplysninger hentet fra Fam Search:Viet 16 Jul 1797 Henrik Johannesen f.1760 og Berit Jensdatter. Deres Barn:Ephraim, f. 1798, Normanvig, Skjervøy, TromsBerit Maria, døpt 27 Jul 1800 Skjervøy, TromsJens, f. Nov 1802, Normanvig, Skjervøy, TromsAne Soffia og Elen Susanna, døpt 2 Mai 1806, Skjervøy, TromsRichardine, f. 1808, Normanvig, Skjervøy, Troms gift 10 Des 1837 med Karl KarlsenHvis opplysningene på FS er riktige så er det denne familien du finner her i FT1801: Lenke Fra kirkebøker for Skjervøy Den 25te Octobr 1795:Døbt uægte Barn nemlig Elen Ericsdatter fra Nordmandviig, hendes uægte Barn blev Kaldet Henric. fød d 27de Septembr. for hvilket hun udlagde ved Døbeakten til Fader Qvænen Henric Johannsen Nordmandviig. Faddre Jacob Dannefærd Hammervig, Jørgen Gamst sammesteds, Ole Olsen, Kirsten Henricsdatter og Abel Katrina Johannesdatter Hammervig.Til Magne. Du skriver at Regina døde 12/9-1912, var bare nysgjerrig på om du visste hvor hun døde??Med vennlig hilsen Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Der kan du se hva ukritisk slektsgransking kan føre til. Det er godt at du, Odd-Villy, tar deg tid til å finne kilder. Jeg ble overbevist om at den Nordmannvik skulle være i Lyngen da jeg så at det ved Richardina,s død sto fødested Lyngen. Jeg hadde også Skjervøy fra tidligere. Har gravd meg igjennom gamle papirer, men klarer ikke å finne kilden til de opplysninger jeg har. De må i allefall være svart gamle for det er mange år siden jeg begynte å notere ned kildeanvisning.Opplysningen om Regina,s dødsdato må jeg en gang ha fått fra samme kilde, men uten stedsangivelse. Uten kildeanvisning trenger den ikke å være rett.Jeg har en gang i forrige århundre, i min iver, bare ukritisk notert ned.Til deg Eirin. Beklager, selv om jeg tok en del forbehold om opplysningene, at de ikke var helt rette.Til deg Odd Villy. Takk for rettelsene. Jeg håper at vi kan treffes en dag og snakke om slekt og ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Magne, du tar nok ikke så veldig mye feil hva angår Normanvig. Det er bare grensen mellom Skjervøy og Lyngen prestegjeld som har flyttet seg litt. I 1801 gikk den antakelig omkring der Olderdalen ligger i dag, men en gang ut på 1800-tallet ble den flyttet et stykke nordover mot Rotsund, slik at bl.a. gårdene Normanvig, Dybvig og Hammervig ble liggende i Lyngen prestegjeld.Ser ellers at Eirin har hatt et innlegg tidligere ang. Karl og Rickardine hvor hun har fått mye av de samme opplysningene som her pluss en del til fra Britt D. Hjeltnes. Har vel mest tro på at Henrik er født i Finland/Sverige.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Jeg takker mine gode hjelpere igjen. Odd Willy- jeg hadde noen av opplysningene fra før- men du har funnet flere barn!. Mest sannsynlig er det riktig Henrik. Har prøvd Hiski men ikke klart å finne noe. Denne Berit var datter av Johan/Jens Klemetsen Karesuando som jeg har funnet i flere ledd bakover. Og Magne- det med Carls død var nytt for meg. Jeg forsto at Richardine ble enke tidlig men har aldri funnet hans død. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Kanskje dette kan hjelpe noen andre? Nå har jeg fått opplysningen bekreftet; at Carls far var Carl Salomonsen Tavola f.1783 i Svanstein, Øvertornio.Carl , uægte , døpt i Lyngen den 29.9.1816, 7 uger gammel.Foreldre : Carl Salomonsen , Karnæs og pige Maria Michelsdatter Karnæs. Han gift mand , Qwæn , Hendes 1.leiermaal. Ref. også til 23915; Britt - ditt svar har løst en gåte atter engang! Hvordan i alle dager kunne du huske denne Mads- som jeg nå har kontakt med og vi ska løse gåter sammen! Det tok en stund før vi fant ut at dette var riktig! Takker alle igjen! Hilsen Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne johansen

Jeg har i da fått en trist melding fra digitalarkivet, Marianne Bjordal Strømsholm konsulent, der mitt innlegg ang. trønderslekt ble strøket fra listene. Dette fordi jeg mente at vedkommende, som etterlyste sine aner, bare brukte andre, uten å undersøke selv. Jeg ble straffet for det og mitt innlegg ble strøket. Jeg mente ikke å være så 'krass' i mitt innlegg, men utfra tidligere etterlysninger fra vedkommende, i andre fora, skjønte jeg at han ville at andres opplysninger skulle til slutt bli hans egne. Uten å gjøre en enkel innsats selv (innsats koster penger). Du Eirin skal vite at dette ikke gjelder deg. Du har min e-post adresse og vil alltid få innsyn i mitt private arkiv som inneholder ca. 150.000 personer i Nord-Troms, Tromsø, Tromsøysund og Balsfjord. Fra og med i morgen vil jeg kontakte digitalarkivet og få slettet alle mine innlegg i dette brukerforum, og kommer ALDRI igjen her. Jeg kommer fra denne dag ikke til å forsøke å hjelpe andre i andre på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Dette var trist! Jeg er ikke så flink selv- men prøver å hjelpe der jeg kan, og har selv fått masse hjelp her i dette fora. Jeg forstår ikke hvorfor dine ting blir strøket, men jeg sender deg en e post på din private så kan du forklare mer! For å si noe mer om mitt eget innlegg- jeg har funnet Carlsen et stykke tilbake nå. Vet at noen har lett etter dem tidligere, magne- jeg sender deg det på mail. Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.