Gå til innhold
Arkivverket

[#25854] Amerikautvandrere via Trondhjem - 1886 og 1902


Gjest Bjørn Røvde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Røvde

Jeg søker opplysning ometterkommere til Bernt Olsen Ofstad fra Husdalen på Geitastranda som utvandret i 1886 og slo seg som farmer og handelsmann i Minesota. Dessuten hans mor Fredrikka Persd. Bjørnbet og Bror/sønn Nicolai som utvandret i 19o2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet du noe mer???Fødselsdatoer er viktige som jeg alltid terper på, og linker til folketellinger og utvandringer.laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Røvde

HEI Laila !Bernt (olsen) Ofstad født 5/5 1874 Nikolai Ofstad ' 1880 og deres mor : Fredrikka Persdotter Bjørnbet f. 1839 emigrerte antagelig via Trondhjem, førtnevnte i 1886 de to sistnevnte i 1902. Men hvor slo de seg ned ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

På Ancestry finnes han i Duluth, gjennom Minnesota Naturalization Records Index. Det ser ut til at han ble registrert der i forbindelse med immigrasjonen. Men dette kan andre med tilgang til ancestry kanskje finne ut mer om?Jeg finner han også i Hennepin, Minnesota. Dette er et county som jeg ser har flere Ofstad'er, blant annet August Ofstad.Fredrikka finner jeg registrert som død i 1924, på Hillside cemetery i St. Louis County.På samme kirkegård ligger også en Nick Ofstad, død i 1968. Videre Nicks kone Edna Ofstad, født i Norge i 1887, død i 1966. De to skal ha giftet seg 14. juni 1906. Det ser ut til at de fikk en sønn, Orlin Arthur Ofstad, født i Angora, MN, 1/6/1909. Død 10/8/1964. Social security number: 476-12-3873. Samme gravsted.En Ben Ofstad er registrert som død 3/4/1952, også i St. Louis, MN.En William Nicholas Ofstad døde i St. Louis, MN, 5/23/2000, og Angora Township nevnes også her. Han ble født i Virginia, MN, 2/11/1942.Du finner informasjonen over på http://www.ironrangeresearchcenter.org, www.ancestry.com og www.familysearch.org.Jeg spør som Laila: Vet du noe mer? F.eks. virker det litt rart at Bernt Ofstad drar til USA alene som 12-åring. Dro han sammen med faren? Er faren død? Er det noen onkler eller slektninger som kan ha dratt over?Dette kan være nyttig informasjon for å finne fram til mer informasjon om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Her er det noe som ikke henger ihop! Hvis Bernt Olsen Ofstad ble født i 1874 og emigrerte i 1886, må han nødvendigvis ha reist sammen med noen. Kan ikke få meg til å tro at en guttunge på 12 år reiste alene? Eller hur? Hvis kilden for emigrasjon er en bygdebok e.l. har en eller annen skutt seg i foten.Da tror jeg mer på at det er han som reiste fra Trondheim med kone og barn i mars 1901. Selv om bestemmelsesstedet for den lille familien er Boston i 1901, trenger ikke det være noe hinder for at moren skal til Minnesota da hun emigrerer året etter.mvhKjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Man kunne nok dra alene over havet selv i svært ung alder. Her er en inngiftet slektning av meg, som både ifølge protokollen og familietradisjonen reiste alene: Lenke Navnet er forresten Sømoe, men har altså blitt feilregistrert som 'Sømve'.Hvor vanlig det var at barn reiste alene på denne måten vet jeg ikke noe om. I dette tilfellet hadde emigranten slektninger som ventet på henne i Chicago, men reisen må ha vært svært 'spennende' for en 11-åring tross alt!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Bernt er sjumenning av min farmor. Noe virker merkelig her. Jeg har i mine registreringer at han er konfirmert 29 sep 1889, at han hadde 'God Kristend. Kundsk. Flid og Opførsel' Vaksinert 8 aug 1879. Kan det være mulig at han emigrerte før kan ble konfirmert da? Jeg er også svært interessert i etterkommere av han og hans søsken. Mvh Ann-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

For å oppsummere: 1. Dette er vel Nicolais og Fredrikkas utvandring? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&gardpostnr=97914&sokefelt=skjul>Lenke. De er registrert som på vei til Minneapolis, Minnesota.2. Fredrikke Ofstad (1839-1924) er gravlagt på Hillside cemetery, St. Louis County, Minnesota.3. På samme kirkegård ligger også Nick Ofstad (1880-1968), hans kone Edna O. Ofstad (1887-1966), og deres sønn Orlin Arthur Ofstad (1909-1964).4. I samme county er det registrert en obituary på en Ben Ofstad, død 77 år gammel i 1952. Dette vil si at han trolig er født ca 1875.5. Det finnes en Hillside cemetery i Angora Township, St. Louis County, Minnesota.6. Angora er nevnt flere ganger: Det er her både Orlin (1909) og William (1942) er registrert født. Et søk på Angora og Ofstad på google gir følgende treff på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Bernt var gift med Ellen Gristofersdatter Grø. De fikk ingen barn, men adopterte Russel.Elles hadde Bernt mange søsken foruten Nikolai: Andreas f. 14 sep 1861 - d. 7 sep 1919 Randi f. 1 mar 1864 - 16 apr 1896 Edrikke f. 10 jan - 1948 Petter f. 20 jan 1868 Marit 24 mar 1870 - d. 1963 Ole f. 29 feb 1872 Gunhild f. 5 mai 1874 (tvilling med Bernt) Nikolai f. 5 mar 1876 Gunnerius f. 5 mar 1876 (tvilling med Nikolai) Nikolai f. 26 jan 1877 Gunhild f. 30 mar 1878 - d.22 apr 1966Nikolai f. 1880 var gift med Edna Olsen f. 18 nov 1887 i Sverige eller Norge? Har kilder som sier forskjellig her. De fikk barna: Orlin Ofstad f. 6 jan 1909 d. 8 aug 1964 [redaktøren har fjernet opplysninger om nålevende personer] Det var det jeg har. Mvh Ann-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Røvde

Takk til alle for verdifulle oplysninger. Jeg beklager at jeg oppga feilaktig emigrasjonsår for Bernt. Det var hans eldre bror Peter født 1868 som reiste i 1886 ,18 år gammel. Antagelig reiste Bernt sammen med sin mor Fredrikka og bror Nicolai i 1902. Fredrikka fødte ialt 13 barn hvorav 4 døde som barn. Jeg har også funnet ut at den eldste i søskenflokken Andreas, født 1861 gift 1884 med Gurine Jonsd. Melandsøren, også var den som først reiste til Amerika. Tidspunktet for hans avreise kjenner jeg ikke, men det er sansynlig at han påvirket sine yngre søsken til å komme etter,og også tok moren med . Mvh B.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei igjen. Ser at redaktøren har fjernet noen av mine opplysninger om nålevende personer. Det er selvfølgelig greit, skulle tenkt på det selv!! Jeg finner det rimelig at Kjells funn av Bernts emigrasjonsår er riktig, ettersom jeg tror hans konfirmasjonsår er rett - den skjedde tydeligvis i Norge. Dersom noen er interessert i hva jeg har, så send en mail til ancabo@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.