Gå til innhold
Arkivverket

[#25856] Registrerig av pleiebarn (eller hvem var Arthur Pedersen, f. ca 1895?)


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Min oldefar, Ole Johansen, og hans kone nr. 2 tok rundt 1899 til seg en liten gutt som pleiebarn. Pga årsaker jeg ikke kjenner til, har det meste av opplysninger om hvem han var og hvor det ble av ham, gått tapt. Det eneste jeg har i tillegg til navn og omtrentlig fødselsår, er at han hadde flere hel- og halvsøsken og at han i voksen alder arbeidet ved et dyrehospital i Oslo. (Til de som klager over at noen holder opplysninger tilbake: Jeg har faktisk ikke noe mer!)Min oldefar og hans nye, lille familie er trolig de som bor på Flaaten i Lier ved FT1900, men i forhold til hva som egentlig ville vært riktig mhp kjente opplysninger (f.eks min oldefars fødested/-år og 'sønnens' feilaktige familiære status), tør jeg ikke stole mye på de øvrige opplysningene som er gitt i FT1900.Og ettersom jeg heller ikke har funnet Arthurs forventede konfirmasjon i Lier, er jeg like langt mhp guttens riktige fødested/-år og farens navn.En ny mulighet jeg ser er om det dengang fantes et offentlig register med personopplysninger om pleiebarn og at dette registeret nå er tilgjengelig (tror dette var før den første skikkelige adopsjonsloven kom?).Kjenner noen til denne type kilde?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Har nylig jobbet med en sak der jeg har brukt noe som heter overformynderruller. Der står det oppført hvem barnet bor hos, altså pleie foreldre, her finner man ført hvilke utgifter de hadde med pleiebarnet osv meget interessante papirer.Overformynder ruller ligger inn under sorenskriveren for det stedet /fylket der barnet er. Har du mulighet for å dra på statsarkiv så vil du sannsynligvis finne papirene der. Er litt usikker på hvilket statsarkiv som gjelder for det området du spør om. Oslo eller annet ?Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for tilbakemelding!. Umiddelbart ville jeg ha sagt at det er Lier, men ved nærmere ettertanke må det ha vært overformynderiet i guttens hjemkommune de forholdt seg til. Da ligger jo Drammen nærmest, men med det utgangspunktet jeg har, er ikke det sikkert, heller. Men, forutsatt at jeg holder meg til Buskerud, ligger vel en tur til Statsarkivet på Kongsberg i kortene.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hadde jeg vært deg, ville jeg ringt til statsarkivene å spurt om de hadde overformynder rullene og for ditt område. Slik kan du finne ut lettest hvor du bør lete, så slipper du å kjøre hit og dit og kanskje kjøre bomtur.Min erfaring er at statsarkivene er flinke til å svare på hva de har og hva som kan være gode kilder å lete i.Det var slik jeg ble klar over formynderrullene. For det området jeg lette i så var der stor og liten formynderrull og etter å ha brukt timer på å gå igjennom den store, så fann jeg de jeg var på utkikk etter ganske raskt da jeg begynte på den lille formynderrullen :)Ønsker deg lykke til med søket !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Hei Kjell! Du må til Kongsberg, men ikke til statsarkivet.Du må til interkommunalt arkiv,dette ligger i det gamle badet ved Kongsberg kirke. Du må ringe for avtale.Det du skal finne er Protokoll over bortleide fattige, for Lier kommune. Kommunen betalte vederlag for foreldreløse og gamle,minst for gutter for disse kunne etterhvert bidra mer arbeidsinsats, mest for gamle.Det geniale med disse protokollene er at de beholder det samme løpenummeret fra år til år slik et de lett kan følges tilbake til de kommer til fosterforeldre. Det var vanlig at barn ble bortleid når moren døde. Når du finner tidspunktet de kommer inn i systemet kan du søke i fattigkommisjonens protokoll for miljøskildringer, årsak, og vedtak.Det er ikke nødvendigvis Lier som er barnets hjemkommune,det foregikk en del over grensene, bønder fikk f.eks billig arbeidskraft fra byene. Her på Eiker husker jeg mange gamle fra Oslo som var på gårdene,dette var de siste rester av dette systemet. IKA på Kongsberg har arkivmateriell fra Buskerud og Vestfold. Dersom dette ikke er avlevert,finnes det i kommunearkivet i Lier.Lykke til! Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for det tipset! Ikke det at jeg ikke ville fått noe ut av en tur til Statsarkivet, men uten det lille ekstra tipset hadde jeg utvilsomt måttet improvisere litt.MvhKjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.