Gå til innhold
Arkivverket

[#25868] Hadle O. Nes - utvandret i 1906 til USA - en nøtt for USA spesialistene ?


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jeg håper noen av de mange USA spesialistene kan bidra med å løse en gåte om hva som skjedde med: Hadle Omeus Johannessen Nes f. 4.nov.1888 i Tysvær, Rogaland. Han utvandrer fra Stavanger 2.april 1906 med bestemmelsessted Illinois. På Ellis Island finner jeg han(Hadle Omens Nes) ankommet 15 april 1906 med 'Celtic' fra Liverpool ( Last place of residence er ført opp som Storanger men må være Stavanger). På original manuskriptet oppgir han endelig bestemmelsessted som Chicago, hvor han skal møte sin onkel Oscar Nes.(Han bor 1221 ???) ( på linjen er kommet med Seattle, Wash - men dette gjelder personen ovenfor). Hadle har ingen onkel Oscar, men det kan være hans fars bror Johannes Kornelius Nes som var i USA fra 1898 til 1907/1908.(Finnes det noen info om denne Oscar så er det også svært interessant.) Den 7 august 1912 sender Hadle et postkort hjem til sin søster fra Ortonville (Big Stone County) Minnesota, hvor han er avbildet sammen med to andre personer sittende på en avhugget tømmerstubbe ( var han tømmerhugger?), hvor han forteller at han har det bra. Han kaller seg da Henry Ness. Det finnes et bilde av ham tatt av fotografene Brask & Elerding i Morris,Ill ( udatert) men da han er svært ung på bildet kan dette være tatt kort tid etter han kom til USA. I tillegg finnes det et bilde av en middelaldrene mann,udatert, som sies å være samme Hadle.Noe som kan tyde på at det har vært senere kontakt med familien, uten at jeg har fått dette bekreftet. Håper noen kan ha noen innspill om hva som skjedde med denne personen, som er min mors onkel. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

På manifestet står det noen små bokstaver over hans navn. Jeg lurer på om det er notater som tilhører ham og ikke personen på linjen ovenfor. Se linje 2 Lenke . Uten at jg kan tyde det hele så stpr det iallefall ' File Minneapolis .... 8/22/37I 1920 og i 1930 finnes det en Henry Oscar (1920) og Henry O. (1930) I Hennpin Minneapolis. I 1920 var han ugift, men i 1930 gift og 2 sønner (Arnold og Harold). Kone også fra Norge. I 1930 oppgis han å ha emigrert 1905.Interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

4.juni 1900 - I følge Ellis Island ankom det faktisk en Oscar Ness, 40 år, (Stavanger) i følge med denne Johannes Kornelius Nes, 20 år (Tysvær).Destinasjon var onkelens hjem i Chicago. Som du ser av manigfestet står det noe mer uten at jeg klarer å tyde dette, men det har sammenheng med Oscars tidligere reise til Amerika Lenke . Se linje 25 og 26.Oscar tror jeg var 'dealer' og Johannes var slakter.Jeg vil anta at de var litt fleksible med begrepet onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette her:Lenke NESS Also called NES,HENRY Also called HADLA also called OMEUSCertID# 1960-MN-024668Date of Birth: 11/04/1888Place of Birth:OUT OF STATEMother Maiden Name: TORMODSDTRDate of Death: 07/06/1960County of Death: HENNEPIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er det 2 stk Henry'r ute og går-----NESS, HENRY OSCARCertID# 1969-MN-028527Date of Birth: 08/06/1887Place of Birth:OUT OF STATEMother Maiden Name: NESSDate of Death:11/05/1969County of Death: HENNEPIN-----Jeg er faktisk ikke sikker på om Henry'ene jeg oppgir i innlegg 2 er en og samme person iom at det tydligvis dukker opp 2 stk. Dette må sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er kandidatene, men uansett kom vi til slutt frem til at han faktisk døde i Hennepin-----1920 U.S. Census• Minnesota • Hennepin • Minneapolis • ED# 83Name: Henry Oscar NessAge: 30 yearsEstimated birth year: 1889Birthplace: NorwayRace: WhiteHome in 1920: Minneapolis, Hennepin, MinnesotaDenne Herny er nat 1918, og jeg er ikke helt sikker på året han emigrerte. Det kan stå 1902.-----1930 United States Federal Census,Minnesota,Hennepin,Minneapolis (Districts 1-250)District 228Henry O.Nes 42 år, gift ca. 9 år, norsk (født ca. 1888)Agnes Ness 38 år, norskArnold Ness 8 år, født i MinnesotaHarold Ness 5 år, født i Minnesota-----Har han tatt mellomnavnet Oscar(Omeus var jo ikke videre lett å uttale)? Er dette en og samme person, eller er det ikke Henry i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk til dere ! Dette var helt fantastisk.Jeg er helt sikker på at vi er på rett spor. ihvertfall nr 5. Kommer til å bestille death certificate pr. omgående. Mht Henry Oscar så kan det være en amerikanisering av Omeus som vel ikke er lett å uttale. Kan det være to kandidater her eller er det den samme ? Håper å kunne dra mer nytte av kunnskapene deres når jeg får deathcertificate. Takk igjen ! Mbh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Det ene drar det andre med seg sier et gammelt ordtak; I og med at vi finner at Hadle skal til sin onkel Oscar i Chicago, finner jeg at vi vet lite om denne onkelen som er Osmund Tormodsen, som 4.juni 1900 ankommer Ellis Island, for å returnere til sitt hjemsted i Chicago. Han kaller seg da Oscar Ness.Det kan se ut som han har oppholdt seg i USA siden før 1890. Jeg ville satt stor pris på om noen kunne se etter ham i folketellingene. Han er vel gjerne helst i Chicago, siden det oppgis å være hans hjemsted. Mbh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hans Gangstø

I dag kom dødsattesten fra Minnesota ! Hadla Omeus som Jon Torp fant viste seg å være den rette. På dødsattesten var oppført både mor og farsnavn. Han var i tillegg ugift, så ingen nålevende familie etter ham. Takk for velvillig bistand fra dere alle. mbh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.