Gå til innhold
Arkivverket

[#25871] Emigrasjon: Amund Olsen Slaaen, f. 1851 til Chicago(?)


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Amund Olsen Slaaen, født 1851 i Fron, emigrerer til Amerika, og skal etter sigende ha bosatt seg i Chicago. Jeg vet ikke hvilket år han emigrerte, og er ikke i stand til å finne ham på noen (digitaliserte) emigrasjonslister eller i USA. Men kanskje kan det være hjelp å få fra dere som har adgang til flere databaser enn meg?Amund var gift i Norge og forlot kone og to (?) barn her. Emigrasjonen må ha skjedd en gang mellom 1877 og 1892. Det yngste barnet hans, Hanna, ble født i 1877, og det sies at Amund ønsket henne over til seg når hun var konfirmert og voksen nok til å bestemme selv. Hanna ble konfirmert i 1892. Hannas eldre søster, Marie, døde i Kvæfjord i 1889.Amund var født i Nord-Fron, giftet seg i Kvæfjord i 1875, samme år som eldste datteren hans ble født. Familien finnes på ft. 1875[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71911&gardpostnr=35&personpostnr=254&merk=254#ovre>LenkeAmunds kone, Mari Hansdatter, ble trolig boende igjen i Kvæfjord, men jeg har ikke klart å finne spor av henne i kirkebøkene i Kvæfjord etter dåpen av Hanna.Amunds foreldre og de fleste (alle?) av hans søsken emigrerte også til Amerika. Så her er litt informasjon om disse.I 1865 fins foreldre og mange søsken her i Fron:LenkeDe to eldste søstrene til Amund, Marit f. 1842 og Marthe f. 1845 var flyttet hjemmefra i 1865.Av de 7 søsknene til Amund har jeg funnet igjen 6 av disse i USA: Johannes, Marit, Marthe, Pernille, Mari og Anton. Dessuten Amunds foreldre. Bare broren Peder er forsvunnet for meg etter ft. 1865. Emigrasjonene skjedde i tidsrommet 1868 til 1881, som følger:1) 1868: Dette året emigrerer Marthe f. 1845 (som nygift med Johannes Pettersen fra Heidal, Vågå). Jeg finner henne igjen her i 1880 som Martha Peterson i Ann, Cottonwood, Minnesota:Lenke2) 1872: Amunds eldste bror, Johannes, emigrerer med kone (fra Ringsaker) og en sønn. Finnes igjen her i 1880 som John O Sloan i Yankton, DakotaLenkeJohannes/John er fortsatt i Yankton, Dakota i 1900.3) 1877: Amunds yngste søster, Marie, emigrerer. Finnes igjen i 1880 som Maria Sloan sammen med foreldrene (Ole og Maria Sloan) i Ann, Cottonwood, MinnesotaLenke4) 1878: Amunds yngste bror, Anton, emigrerer. Han finnes igjen i 1900 i Detroit, Becker, Minnesota som Anton Sloan. Se for eksempel herLenkeI 1880 er han muligens her i Yankton, Dakota som A SloanLenkeOg kanskje, kanskje, kanskje kan Oleson Sloan på denne folketellingen faktisk være den Amund Olsen Slaaen som jeg etterlyser????5) 1879: Amunds foreldre, Ole og Mari, emigrerer sammen med datteren Pernille. Foreldrene finner jeg igjen i 1880 i Ann, Cottonwood, Minnesota (se lenken under pkt. 3 over), og Pernille gifter seg i Minnesota med Stener Pettersen (fra Heidal, Vågå) og finnes herLenke6) 1881: Amunds eldste søster Marit flyttet tidligere til Trondheim, giftet seg der med Sivert Christian Hansen fra Flekkefjord, men emigrerte som enke Marit Hanssen med sine fem barn i 1881 og bosatte seg i Minneapolis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en norskfødt Anders Sloan i 1900. Han innvandret 1882. Har vært gift i 8 år. Har barn. Født i april 1850. Han er i Albion, Jackson, Wisconsin.Finner han ikke i 1910. Neppe rett mann.....På Castle Garden - finner jeg flere Amund Olsen´er fra Norge emigrert 1877 - 1885 - alle født ca. 1850. Men det hjelper jo lite.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I am not able to follow the several threads---but is there anything to lookup in Chicago/Cook regarding these Sloans that would really help? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Jon, og thank you very much to Roger!Jon: Jeg tviler vel også på at den Anders Sloan du finner er min Amund. Men derimot ble jeg svært nysjerrig på de emigrantene ved navn Amund Olsen som du finner på Castle Garden. Ved søk i Digitalarkivets emigrantdatabase har jeg ikke funnet Amund. Men her er det jo fortsatt en del huller (personer som hverken er oppført i gammel eller ny database for Oslo/Kristiania), så kanskje kan han dukke opp her når basen blir komplett. I mellomtiden er jeg svært takknemlig for informasjon fra andre kilder for emigranter.Aller først ville jeg gjerne få vite om du finner noen Amund Olsen i riktig alder som emigrerer i tidsrommet 1877 til 1880. Det kunne i så fall være med på å støtte teorien om at det faktisk er brødrene Anton og Amund som befinner seg på den lenken du viser til.Roger: I would very much appreciate if you will do a lookup in the 1900 census for Chicago (or other sources for Chicago) to see if you are able to find Amund Olsen/Amund Sloan there. The short version of the long story above in Norwegian is that1) The saying is that Amund Olsen left wife and children in Norway some time between 1877 and 1892 and settled in Chicago.2) At least 6 of Amunds brothers and sisters emigrated to the US. In the States Amunds brothers changed their surname to Sloan, which is an American version of the Norwegian farm name Slaaen. I assume that also Amund did so, but I do not know if he also made any changes to his first name or kept his patronym Olsen.3) Maybe Amund emigrated before 1880 and is found in the 1880 census together with his younger brother Anton (with the names Oleson Sloan and A Sloan)LenkeI am sorry that I have so few facts about Amund Olsen Sloan. Any help to localize him is highly appreciated. Even statements like 'don't found in .....Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I can look more later, so far nothing in Chicago, but the pre-1916 is not complete; have you seen the Pernille, widow and daughter Cora in the 1910 census? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you very much Roger for your effort!For Pernille and other relatives that settled in Cottonwood, I have found a database at Rootsweb that gives much information, also descendents. But for Amund and Chicago I know nothing more than given above.Jon: Har du noen immigrasjons-årstall på de Amund Olsen du finner på Castle Garden? Så kunne jeg prøve videre leting ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.