Gå til innhold
Arkivverket

[#25886] Schubart og Bie


Gjest Marianne Bjordal Strømsholm
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Bjordal Strømsholm

I tema nummer 25276 'Martin Luthers etterkommere?' Lenke er det kommet mange interessante opplysninger om familiene Schubart og Bie. Vi legger dem nå over i et eget tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Maren Marie Schubart som ble gift i Kvæfjord med Anders Pedersen var datter av kirurg/feltskjærer Jens Asser Schubart og Maren Marie Johnsdtr.Bie. Hun var deres eneste barn, og var født i Kristiansund i 1764. Hennes far var f. i Bergen, og der bodde også Maren en periode, for i 1786 får hun datteren Marie Weronica med den emgelske språkmesteren Hasemy Haverman. Jens Asser Schubarts far var parykkmester Erhard Schubart som var født i Bremen, og hans foreldre Hans Heinrich Schubart og Marie Ritt kom fra Bremen til Bergen ca.1710. Jeg skulle imidlertid gjerne ønsket å vite mer om Maren Marie Johnsdtr. Bie. Hun var f.1729 og døde i barsel 21.11-1764. Hun og Jens Asser Schubart ble gift i Trondheim FK 22.02.1764 De bodde i Kr.sund, men hun var muligens fra Tronheim siden ekteskapet ble inngått der. Er det noen som vet? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Jeg glemte å klargjøre at den Maren M. Schubart og Anders Pedersen hadde mange barn, og 4 av disse voks opp og fikk mange etterkommere. Den eldste datteren Dorothea ble gift med handelsmann Wilhelm Klerck i Bossekop Alta. De hadde 5 barn. Datter nr.2 var Andrea, og hun ble gift med Peder Olsen på Strand i Kvæfjord. De hadde 8 barn, og det var en av deres etterkommere som dro til Amerika. Yngstedatteren Maren Marie Bie ble gift med handelsmann Marcus Arnt Buck i Øksfjord Loppa, og den eneste sønnen, Peder Benjamin Pedersen ble gift med Brita Mathisdtr.Hætta fra Kautokeino, og de hadde 14 barn, og bodde i Øksfjordbotn. Dette for ordens skyld, slik at man ikke skal være i tvil om hvem Schubartetterkommerne i Loppa er. Maren og Marcus Buck hadde 11 barn, og mange av deres etterkommere dro også til Amerika. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Erhard Schubart hadde mange søsken, og enkelte av denne slekta tok etterhvert opphold i Kristiansund, og muligens er der fortsatt etterkommere etter noen av disse. Jens Asser Schubart giftet seg igjen i 1765 i Kr.sund med Maren Elisabeth Klæbo Aarst, og de fikk også en datter, Stinchen Margrethe f.1766 i Kr.sund. Han ble relativt fort enkemann også i dette ekteskapet, og selv omkom han ved en ulykkeshendelse på Vefsn i 1769, dit han var kommet som feltskjæer på Kulstadøren. Stinchen Margrethe ble gift i Brønnøy med handelsmann og jektebåtskipper Jacob Nilsen Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Maren Marie Bie fødd 1729 var vel neppe datter av ein ''John''. Mest trulig må far hennar ha vore Lars Henriksen Bie, prokurator og kjøpmann i Kristiansund. Etter Kristiansunds Historie var han ''inngiftet i familiene Femmer og Ascanius''. Les meir om Bie her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Ifølge Hornemanns slektstavler var Jens Asser Schubarts første kones navn:Maren Marie Johnsdtr.Bie. I hennes skifte som ble opplest 2.06.1765 omtales hun kun som Maren Bie. Enkemannen og datteren Maren M.Bie Schubart var arvinger. Til Knut S. Ja, den Maren M.Bie du refererer til er den samme jeg har nevnt tidligere, og hun er ikke etterkommer etter Martin Luther. Som svar til alle lenkene, ja, der fantes flere av Schubartene som kom til Kr.sundstraktene. Jens Asser Schubarts far Erhard hadde disse søsknene: 1.Marie(Mette)Margrethe f.før.1700 i Bremen. Gift 2ganger,1721 m.høker Theves Wilde og 1745 m. kjøpm.Carl Magnussen Gram. 2.Jan(Johan)Jacob, f.ca.1700 i Bremen.Gift 1738 i Bergen med Maria Castberg. 3.Erhard, f.1703 i Bremen.Gift 1730 m.Stinchen Jensdtr. Wild. Foreldre til Jens Asser. 4.Heinrich, f.1705 Bremen. Gift 2ganger, først med Catharina Magdalena Busch som døde 1755 og han gifet seg da 1756 med Sabina Larsdtr. Bie. Han var kjøpm. i Kr.sund , og var 1742 en av de 12 første borgerne av Kr.sund. Ingen barn. 5.Alhed(Aleth)f.1710 i Bergen. Gift 2 ganger, først med ? Bie og neste gang m. ? Fyrstenberg. 6.Dorothea Elisabeth.f.1713 Bergen. Henne har jeg ikke mer viten om. 7.Henriche,f.1714 Bergen. Gift 1742 m.klokker Martinus Jocumsen Kruse. 8.Wibeche f.1717 Bergen. Gift 1749 m.kjøpm. Hans Ulrik Morsing i Kr.sund. 9.Johanne, f.1719 Bergen. Foreløpig ingen viten. 10.Janniche, f.ca.1715 Bergen = d. 1788, ugift. Jeg har ikke nevnt noen barn av de forsj., men det er barn etter flere. Ekteparet Wilde hadde bl.a. sønnen,Theves Wilde jr., og han ble justisråd og borgermester i Helsingør. Huset han han bodde i har en plakett hvor han omtales. En av mine slektninger har vært der og sett, og det skal visst være et staselig hus. Når det gjelder Lutherlisten så var det en herre ved navn dr.O.M. Nordli som ga Peder Olsen Hagen den informasjonen som listen er bygd på. Ifølge brevet jeg har så skriver en av P.O.H:s etterkommer det slik:'dr.O.M.Nordli whu gave Peder Olsen this information made the following remarks:It seems reasonable that you a man of 79 year are now five generations removed from the Paul Shubart.' Peder Olsen var f. 1860 på Strand i Kvæfjord, så denne slektslisten har altså blitt hans i 1939,altså noen år senere enn jeg husket først. Katharina Sophia Rudolph og Johan August Schubart hadde 5 barn, og det fjerde barnets navn var Benedict Friedrich August Schubart og var f. ca. 1701, og det er denne gutten som er forsøkt gjort om til Benedict PAUL Friedrich A.Schubart. Statsarkivet i Tromsø har jo et hefte med oversikt over prester, kapellaner og andre kirkelige idivider, og denne listen har jeg sett på flere ganger, uten noensinne å finne Paul Schubart der. Skulle han ha vært prest eller noe annet i Sand på 1700 tallet, ja så er det merkelig at han aldri nevnes. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for svært interessante og utfyllande opplysningar. Eg har litt til: Ekteparet Hans Heinrich Schubart og Marie Ritt hadde endå ein son, nemlig Hans Jørgen Schubart, som døydde 1742 eller noke før (søstra Alhed venta arv etter han). Alhed Schubart var først gift med Lars Pedersen Bie (c1700-42), kremmar på Hareidstrand på Sunnmøre. Det blei halde skifte etter han 1742. Denne Lars Bie må ha vore søskenbarn til Lars Henriksen Bie i Kristiansund. Alhed og Lars Pedersen Bie hadde barna Anne Katrine Bie (1742-1813), gift med Halvard Knutson på Raudøya i Ørsta, og Lars Larsson Bie (1743-1802) (fødd etter at faren var daud) i Stokksund, Herøy på Sunnmøre.Alhed blei andre gangen gift med Hans Christian Fürstenberg, gullsmedson fra Kristiansund, som også var kremmar på Hareidstrand. Dei hadde sonen Christian Fürstenberg (1745-93), bonde på Ovra i Hareid, som var gift med prestedatra Elisabet Hansdt Høgh. Dei var utfattige.Endelig: Hornemann må, etter mitt skjønn, ha skreve feil farsnamn på Maren Marie; noken Jon Bie er aldri nemnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Bjørn. Tusen takk for nye opplysninger om Schubartene.Ja, jeg tenkte nok at der kunne være flere barn, for mellom Heinrich f.1705 og Alhed, f.1710 er det nå ihvertfall plass til ett barn. Jeg har sett 2 fosjellige skrift etter Hornemann, i det ene skriver han Johnsdtr. på denne måten, og i det andre uten h. Ja, her står det fortsatt en gåte å løse. Bergen er jo et oppkomme av spennende navn.Erhard Schubarts kone Stinchen Wild var f. 1701 som datter av Jens Assersen og Grethe Wiil. Dette etternavnet har væet skrevet både Wiil-Wiel og Wild. Jeg lurer jo på om hun har tilknyttning til Wilde.Assersen har jeg også funnet skrevet Adtzersen.Han omtales som tollbetjent ved sitt første ekteskap i 1697 med Wenche Olsdtr. Haas. Med Schubartfam. kom også Marie Ritts mor, som også het Marie. Hun døde i Bergen 1720, og hennes skifte viste at det var 4 barn som arvet. 1.Johan Rytt(dette navnet har også vært skrevet forsj.) Han var død i Bremen, men hadde etterlatt seg 2 barn. 2.Marie Rytt Schubart 3.Alheit Rytt som også kom til Bergen, der hun i 1718 ble gift ned Johan Kønning. 4.Kønigonda Rytt. Hun var gift med parykkmaker Christian Overmand i Hambug. Så kan man fabulere litt, for i Bergen hadde Thil Ryt i 1674 fått borgerskap. Han var f. 1652 i Bremen og ble gift i Bergen 1677 med Gjertrud Enochsdtr. Mange barn. I tillegg var også Gjert Ryt fra Bremen kommet til Bergen der han døde i 1691. Han var gift med Maren Andersdtr. og hadde barn. Sannsynligvis var disse Ryt/Rytt/Rittene i slekt med hverandre. Ser du nevner Hareid. I den forbindelse skal jeg lage ett nytt emneinnlegg om sleken Flem. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gullbjørg Storvik

Har lyst til å ta frem dette igjen. 1. Wibeche Schubart ble i 1749 gift m. kjøpm. Hans Ulrik Morsing i Kr.sund. Wibeche døde i Kr.sund 16.11.1787, og Hans Ulrik døde 2.05.1799. Om det er skifte etter disse to, hvor vil det være? Er det noen av dere som vet om de hadde barn? Jeg finner Hans Ul. Røbech Morsing, 39 år gml. i 1801 m. en dtr. Vibikke Maria, 5år. Hører han til her? Navnet på dtr. tilsier det, men.... 2.Stinchen Barbara Schubart ble g.m. kjøpm. Even Evensen i Kr.sund. I 1801 bor de på Kirkelandet og hadde barna, Birgitte, Balhazar og Klara. Er det noen som vet om disse gifter seg og blir i distriktet? Stinchen døde 5.05.1842 i Kr.sund, er det noen som vet om hennes event. skifte? 3. Inger Schubart gifter seg 1787 m. styrmann Nicolay C.Friis Kiempe. I 1801 bor de i Kr.sund m. barna: Johan C., Nicolai C. og Bergitte S. Noen som vet noe om disse? 4. Alhed/Aleth Schubart var gift 2 ganger i Kr.sund. A. med Lars Pedersen Bie. Deres sønn Lars, hadde han barn? B. andre gang m. Hans Chr. Fyrstenberg. Hadde de bare sønnen Christian, og hadde han barn i sitt ekteskap? Her ble det mange spørsmål, og jeg blir kjempeglad for alle svar jeg måtte få. På f.t.1801 fant jeg på Brasvær fiskevær i Edøy denne damen: Julianne Marie Skubart, 49 år. Enke etter 2 ekteskap og jordmor m. datter Maren Siriana Haagensdtr. Skubart minte jo sterkt om Schubart. Er det noen som har ide om hvem hun var? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

I Smøla bygdebok bind 7, på s. 185 har jeg skrevet om Juliana Maria Jensdatter Shubart f. 1754 i Kristiansund. Ved hennes dåp er det ikke oppgitt noen barnefar, men jeg ser det som ganske sannsynlig at Jens Asser Shubart er faren. Så mange andre med navnet Jens Shubart i Kristiansund var det nok ikke på denne tiden. Julianas mor var jenta Berit Maria Olsdatter. Juliana giftet seg første gangen i Kristiansund i 1775 med ungkar og matros Niels Christenson Kvalvik f. 1752 i Kristiansund, d. 1778 av 'forkjølelse'. De fikk barna Knud f. 1776, d.s.å. og Jens Christian f. 1777, d. 1778. Enken Juliana Maria Shubart giftet seg andre gangen i 1779 med Haagen Arentson Dreyer f. ca. 1754, d. 1790 av tæring. Det var nok etter mannens død at Juliana tok med seg barna sine og flyttet til Brattværet, der hun virket som jordmor. Hun døde der i 1805. Barna fra det andre ekteskapet var:1. Niels f. 1779, gift 1801 i Brattvær kirke med Berit Larsdatter Brattvær f. 1780 i Omsundet, Bremsnes. De bodde først på Brattværet, så på Dolm, Hitra. De fikk barna Dorthea Henrikka f. 1802 og Lava f. 1805, d. 1806. Se mer om dem i Smølaboka bind 7, s. 186. 2. Peder (Petter) Abel f. 1781, d. 1823, gift 1801 i Brattvær kirke med Elisabeth Maria Hansdatter Veien el. Steenkuhl f. 1782 fra Veiholmen. De bodde på Brattværet og fikk barna Hans f. 1801, d. 1806, Juliana Maria f. 1807, d. av radesyke på Reknes hospital i 1832, Guri f. 1812, d. 6 dager gammel, Anne f. 1819, d. 8 dager gammel, og ei dødfødt jente i 1819 (tvilling til Anne). 3. Berit Maria f. 1785, d. 4 måneder gammel i 1785. 4. Maren Kirstina f. 1785 (tvilling til Berit Maria), gift 1832 med enkemann Johannes Danielson Stensønes f. 1791 på Frøya. De hadde ingen barn sammen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

I Smøla bygdebok bind 7, på s. 185 har jeg skrevet om Juliana Maria Jensdatter Shubart f. 1754 i Kristiansund. Ved hennes dåp er det ikke oppgitt noen barnefar, men jeg ser det som ganske sannsynlig at Jens Asser Shubart er faren. Så mange andre med navnet Jens Shubart i Kristiansund var det nok ikke på denne tiden. Julianas mor var jenta Beret Maria Olsdatter. Juliana giftet seg første gangen i Kristiansund i 1775 med ungkar og matros Niels Christenson Kvalvik f. 1752 i Kristiasund, d. 1778 av 'forkjølelse'. De fikk barna Knud f. 1776, d.s.å. og Jens Christian f. 1777, d. 1778. Enken Juliana Maria Shubart giftet seg andre gangen i 1779 med Haagen Arentson Dreyer f. ca. 1754, d. 1790 av tæring. Det var nok etter den tid at Juliana tok med seg barna sine og flyttet til Brattværet, der hun var jordmor. Hun døde der i 1805. Barna fra det andre ekteskapet var: 1. Niels f. 1779, gift 1801 i Brattvær kirke med Berit Larsdatter Brattvær f. 1780 i Omsundet, Bremsnes. De bodde først på Brattværet, så på Dolm, Hitra. De fikk barna Dorthea Henrikka f. 1802 og Lava f. 1805, d. 1806. Se mer om dem i Smølaboka bind 7, s. 186. 2. Peder (Petter) Abel f. 1781, d. 1823, gift 1801 i Brattvær kirke med Elisabeth Maria Hansdatter Veien el. Steenkuhl f. 1782 fra Veiholmen. De bodde på Brattværet og fikk barna Hans f. 1801, d. 1806, Juliana Maria f. 1807, d. av radesyke på Reknes hospital i 1832, Guri f. 1812, d. 6 dager gammel, Anne f. 1819, d. 8 dager gammel, og ei dødfødt jente i 1819 (tvilling til Anne). 3. Berit Maria f. 1785, d. 4 måneder gammel i 1785. 4. Maren Kirstina f. 1785 (tvilling til Berit Maria), gift 1832 med enkemann Johannes Danielson Stensønes f. 1791 på Frøya. De hadde ingen barn sammen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Er ''2. Stinchen Barbara Schubart ... g.m. kjøpm. Even Evensen'' og ''3. Inger Schubart g.m. styrmann Nicolay C. Friis Kiempe'' søsken av bl.a. ''1. Wibeche Schubart'' (f.1717) og ''4. Alhed/Aleth Schubart'' (f.1710) ? Kjennes f.år for 2. og 3. ?(8:) Er det funnet søsken som er født ''mellom Heinrich f.1705 og Alhed, f.1710'' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg ser jo nå, ved nærmere ettersyn, at 2. og 3. ikke kan være søsken av 1. og 4., men er de kanskje barn av broren Erhardt's sønn Jens Asser Schubart (1731-1769) ? I så fall må Stinchen Barbara (f. ca.1761) vel også (i likhet med Juliana Maria (innlegg 11) være f. u.e., og Inger (f. ca.1768) ev. høre hjemme i hans 2. ekteskap m. Maren Elisabeth Klæboe Aars, som døde omtrent på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei, og tusen takk for svar.Til Kjell. Jeg tror gjerne at du har rett m.h.t. at Jens Asser Schubart var faren. Han har nok kommet til Kr.sund på de tider. Han hadde jo onkelen Henrich og tanten Alhed det oppe, og der blir han da også boende i sitt første ekteskap med Maren M. Bie. De fikk datteren Maren M. Bie Schubart sammen i 1764, og moren dør noen dager etter i barsel. Han gifter seg igjen m. Maren Elisabeth Klæboe Aars, og de får dtr. Stinhen Margrethe i 1766. Mens han bor i Kr.sund er han kirurg, og har eget hus. Han flytter til Vefsn i Nordland, og blir feltskjærsvend der. Kona dør, og han sitter igjen med de 2 småjentene. Selv omkommer han på havet ved en ulykke. Barna vokser opp, og har mange etterkommere. Hyggelig å få bekreftet at Juliana er en Schubart. Smølaboka skal jeg låne, og gleder meg allerede til å lese. Til Per. Stinchen Barbara og Inger Schubart var døtre av Jens Assers bror, Johan Henrich Schubart. Han ble gift 1756 m. Birgitte Sophie Stuberg, og de bodde i Kr.sund. De hadde i tillegg også dtr. Henricha Marie som kom til morens bror i Tr.heim og ble gift der. Fam. Schubart, Marie Rytt og Hans Heinrich Schubart kom til Bergen ca. 1709-10, og hadde med seg 5 barn, og i Bergen fikk de 6 til. Jeg er kjmpeglad for alle svar som får meg ett skritt videre. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den fjerde setningen din ser litt ''rar'' ut: ' hadde jo onkelen Henrich og tanten Alhed ...... det oppe, og der blir han da også boende i sitt første ekteskap med Maren M. Bie'. Hva mangler midt i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete. Jeg mente å si at han hadde kommet til Kr.sund i tidlig alder, kanskje til sin onkel Henrich som var barnløs. Jens Assers foreldre hadde mange barn, og faren Erhard døde tidlig, så moren hadde nok mer enn nok av barn hjemme. Gullbjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg mente flg. 'setning':''Han hadde jo onkelen Henrich og tanten Alhed ...... det oppe, og der blir han da også boende i sitt første ekteskap med Maren M. Bie'',der det mangler noe midt inni (markert av meg med '......' ) (ref. ditt inlegg 14).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg kuttet igrunnen ut deres etternavn da jeg tenkte at det var åpenbart at de bar navnet Schubart. Er det nok? Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Er det så enkelt at du har skrive 'det oppe' istadenfor 'der oppe'?Gullbjørg, du har mykje informasjon som er interessant for meg som følgjer ei Bie-Schubart-line, men det hadde vore lettare å lese innlegga om du hadde spandert eit lineskift av og til. Dei heiter Maren Marie i kvar generasjon, jentene, og det er vanskeleg nok å halde tunga rett i munnen.Er det forresten kjent kven som var mor (eller far) til Maren Marie Bie fødd 1729?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg svarar meg sjølv: Med litt leiting fann eg 11 barn av Erhard Schubart og Stinken Jensdtr. frå 1731 til 1746, og då er det neppe plass til så mange fleir. Jens Assersøn er her: LenkeDet er ikkje berre vi som strevar med stavinga . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Ja. ikke sant. Skrivefeil på dataen er noe jeg stadig finner meg selv i å gjøre. Det skjer aldri når jeg skriver på papir. Litt lenger oppe i debatten skriver B.J.Dale at han tror at Maren Marie Bie sannsynligvis ikke er dtr. av noen John, men kanskje heller av Lars Henriksen Bie. Jeg vet ikke, men det skulle jeg gjerne. Hvilke Bie/Schubartlinje følger du? Er det kenskje den samme som meg, nemlig Maren Marie Bie Schubart som ble gift i Kvæfjord? Det stemmer at Erhard Schubart og Stinchen Jensdtr. Wilde/Vilde/Will hadde 11 barn. Erhard døde 1749, og Stinchen i 1765. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Lina til Bie går gjennom mors farmor Betty Clodius f. 1864, Tromsø, hennar mor Martine Anette Buch f. 1835 i Øksfjord til hennar mor Maren Marie Bie Pettersen f. 1803 i Kvæfjord. Desse handelsfolkslektene på kysten er det artig å nøste på!Ein kuriositet: Eg fann ein sørgeleg biografi om Jacob Christian Bie frå Trondheim: http://runeberg.org/dbl/2/0188.html Veit ikkje om det er same folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Ja, Buckene har jeg i mine papirer. Jeg er fra tid til annen i Øksfjord der både Maren Buck og broren Peder Benjamin Pedersen ble boende. Etterkommerne etter P.B. Pedersen utgjør Loppas største slekt. I Bergsfjord bor en av dine slektninger, men det vet du nok. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.