Gå til innhold
Arkivverket

[#25896] Anders Andersen Vikøren ft ca 1794 i Vik i Sogn


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

I 1819 i Bergen gifter 25 år gamle musketer Anders Andersen Vigøren seg med Inger Nielsdatter Ness. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=4983&merk=4983#ovre>Lenke. Han kaller seg Vikøren (med ulike stavemåter) også senere i Bergen.I 1801 finns det i Vikøren i Vik i Sogn 2 stk Anders Andersen i noenlunde rett alder. En er 7 år gammel, en er 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg fant dette på Familysearch:ANDERS ANDERSEN Spouse: ANNA JOHNSDR Marriage: 14 APR 1845 Vik I Sogn,INGEBORG ANDERSEN Christening: 12 OCT 1851 Vik I Sogn, Sogn Og Fjordane, Norway Father: ANDERS ANDERSEN Mother: ANNA JOHNSDRDette er kanskje den Anders på 7 år i 1801. I så fall kan han eliminerast -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Dette var godt tenkt, men dette ekteskapet fra 1845 finner man i 'Vigde Sogn og Fjordane, der det er mer informasjon enn i Family Search. Lenke. Her fremgår det at brudgommen er alt for ung til å være vår kar.Den eneste av barna til Anders og Inger i Bergen som har navn som 'matcher' disse familiene i 1801, er eldstejenta, Inger _Margrethe_.Dette peker svakt i retning av Anders Andersen, 9 år i 1801. Nå er jo oppkallingsresonnementer ikke av de sterkeste, og alderen peker jo i motsatt retning.Jeg skal spørre i Arkivforum om foreldre er oppgitt ved vigselen i Korskirken i 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra Nedrebø (i arkivforum). Han forteller at foreldre ikke var oppført ved vigselen i 1819, men forteller at forloverne var sergeant Lars Romsloe og corporal Hans Wigøren. Ingen av de to Anders Andersen Vigøren i 1801 har på det tidspunkt noen bror ved navn Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg vil berre nemne for deg at Vikøyra på denne tida var nærmast for ein liten 'småby' å rekne. Alle handverkarar, husmenn og andre personar som budde der for kortare eller lenger tid, figurerer under namnet Vigøren i kyrkjebøkene, så det er ofte svært lite slektskap mellom personar med namnet 'Vigøren'. Det gjer det ikkje akkurat enklare å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bodde 220 mennesker på Vigøren i 1801... Det er jo slett ikke sikkert at Anders var der i 1801 i det hele tatt. Dette blir en hard nøtt å knekke! Jeg må nok sjekke alle 'Anders Andersen' i rett alder i omliggende prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jon Sværen

I desember 2004 kom Gudmund Balvoll ut med hefte nr 3 (frå Vikøri.) Saman m/ Leegenalogy.net får du kanskje svaret: Anders f. 20.10.1792, (han var i Vik i 1801 og er 27 år i 1819) ser du på s. 7 i Hefte nr 3. Far er: Anders Jonson Ovri 1745 - 1805. Mora er Margreta Andersdtr Seimsøyri 1749 - 1814. Forlovaren kan væra Hans f. 2.2.1792 som du finn på side 10 i Hefte nr 3. Du kan kjøpa hefte nr 3 hos Vik Lokalhistoriske Arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk. Dette var en meget nyttig og innholdsrik side. Flott hjelp! Jeg fant også den andre Anders Andersen død i 1804, og dermed er jeg temmelig sikker i min sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.