Gå til innhold
Arkivverket

[#25898] Står 'bom fast' med Lovise Nicolaisdatter, f. Skjeberg 20.01.1831


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Jeg har kun følgende opplysninger om Lovises bakgrunn, og håper noen kan hjelpe meg videre:Lovise Nicolaisdtr., f. 20 01 1831, døpt i Skjeberg 20 03 1831. Innførselen i KB Skjeberg Døpte 1831 sier: Uægte født. Mor: Gift kone Erika Larsdtr. Far: Gift mand Nicolai Fredriksen, den tid husmand under Kors---- (vanskelig skrift) Moderen, hustru av Magnus (etternavn utelatt), har forhen gjort sig skyldig i hoor. Anmeldelsen skeet af Jakob Hansen Øen. Faddere: (vanskelig skrift) husm.dtr. Anne Poulsdtr. Hosterød pige Maria Joensdtr. ibd. Ane Jensdtr. ibd. Gönnord Anders Gundersen d.d. Peder (?) Gundersen ungk. Johannes JensenVaksinasjon i Skjeberg 27 07 1838 - Vaccinateur Jørgen Olsen Bøe: No. 37 Lovise Nicolausdtr., 8 aar, fødested: Hernæs i Skjeberg Præstegjeld Forældre: Nicolai Fridreksen Mads N: (???)Lovise Nicolaisdtr. da ca. 25 år, giftet seg i Tune kirke 14.08.1857 med enkemann Ole Askjersen, husmand på Kolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei.Jeg har funnet følgende i 1865: LenkeDet står at Lovise er født i Tune, men dette kan naturligvis være en skrivefeil.Så her står det at Lovise og Ole har fått barna Annette og Helene, begge født i Tune.FT 1875 finnes på mikrofilm.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Torunn.Men jeg uttrykte meg visst svært upresist. Det er Lovises familiebakgrunn, dvs. opplysninger om foreldrene, evt. søsken jeg søker. Jeg har selv funnet henne i FT 1865, samt ialt 5 døtre hun fikk med Ole Aschersen, men skal se hva det står om dem i FT 1875 ved anledning.Er det noen som vet noe om Lovises foreldre evt. søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg vil bare starte med Lovises dåp:Hun er født og døpt som du skriver. Datter av Gift Kone Erika Larsdatter og gift Mand Nicolai Frederiksen, den Tid huusmd under Kaarehornæs.Faddere: huusmdsk. Hanne Hansdatter Skofterød, Pig. Maria Jensdatter do., do. Anne Jensdatter do., Huusmd. Anders Gundersen do., do. Peder Gundersen do., Ungk. Johannes Jensen do.Anmerkningen har jeg ingen kommentar til, bortsett fra at anmeldelsen nok er skjedd av Jacob Hansen Bøe, ikke Øen.Jeg skal se om jeg kan finne noe mer på foreldrene.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Skjeberg MINI 1815-1830, s.78, nr. 15(døpte):Berent Nicolaisen, f. 26.12.1822. døbt. 16.02.1823 i Skjeberg Kirke.Foreldre: huusmd. Nicolai Frederiksen og Anne Elisabeth Svendsdatter, Moen under Kaarehornæs.Faddere: Ungk. Johannes Hornæs, husmd. Johannes Olsen Brevig, do. Haagen Larsen Kaaregaard, Pig. Sofie Sørensdatter Kaarehornæs, huusmdsk. Oliane Johannesd. Brevig, do. Berthe Haagensdatter Kaaregaard.Der var altså Nicolais kone.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Samme kirkebok:Hellene Magnusdatter, f. 23.01.1816, d. 04.02.1816 i Skjeberg KirkeForeldre: huusmand Magnus Eriksen Jahli og Erika Larsdatter.Faddere: Anne Andersd., Boel Eriksdatter, Anne Jørgensd., Jørgen Gunders., Anders Hansen, Anders Eriksen.Og Erikas mann...Er det mer du skulle hatt på plass så sier du ifra.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Hei Magne.Tusen takk for nyttige opplysninger om Lovise, - du oppklarte det for meg uleselige gårdsnavnet der Nicolai Fredriksen var husmann, samt ga meg diverse alternativer til for meg vanskelig lesbare faddere til Lovise, - jeg fant hennes dåpsinnførsel i KB for Skjeberg i mine begynnerdager som slektsgranser for snart 30 år siden, og hadde dengang ofte vanskeligheter med å tyde hva som sto skrevet i div. KB i den stunden jeg hadde tilgang til dem!!Nåtidens muligheter for søkbare kart viser at dine opplysninger er mer plausible enn mine tidligere notater uten å ha tilgjengelig kart over sognet, - med min bakgrunn fra Hamar/Hedmark er jeg ganske ukjent med lokal-geografien i Østfold, selv om det etterhvert viser seg at jeg har uttallige aner i dette fylket! Jeg blir jo imidlertid nå etterhvert ganske godt lokalkjent!!Videre anser jeg det som ganske sikkert at du har funnet halvsøsken både på Lovises fars- og morsside, - i hva jeg dengang rakk ved mine arkivbesøk fant jeg hverken igjen Nicolai eller Erika i KB for Skjeberg, men har heller ikke i det siste årets digitale forskning funnet igjen noen av dem. De fleste kirkebøker for Østfold er jo fortsatt mangelvare digitalt, så det er stort sett div. folketellinger (dog langt mellom FT 1801 og FT 1865!) samt kirkebokinnførsler etc. via 'Family Search' som har vært mine nåtidige søkepunkter, og i disse har jeg aldri funnet igjen noen Nicolai (såvidt jeg minnes, ikke i Østfold overhodet), og kun en aktuell Erika i Skjeberg, men da som svært gammel. Heller ingen Magnus som kunne gi ledetråd.Dine opplysninger er derfor svært verdifulle for å kunne gå videre, - tusen takk.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Britt,det er nok alltid en faktor som vanskeliggjør arbeidet når man skal bevege seg utenfor de områder man er spesielt lokalkjent. Det er noe jeg godt kjenner igjen; jeg er så 'heldig' å ha det aller meste av min slekt i Skjeberg-området, noe som også betyr at jeg får mulighet til å sette meg ekstra godt inn i slektsforhold og geografien. Dette merker jeg mangelen på når jeg skal begi meg ut på 'fremmede' kirkebøker, med relativt ukjente gårdsnavn. Det er ikke da like lett å hente frem alle potensielle gårdsnavn som ligger i bakhodet for så å holde dem opp imot hva man tyder seg frem til i kildene.Når der gjelder digitalisering, så vil jeg si at det er på vei. Nettopp i anledning av at jeg skulle hjelpe deg var det registreringen av døpte i Skjeberg 1815-1830 jeg hadde stor nytte av. Ved hjelp av den slapp jeg å skulle lete meg igjennom adskillige år. Denne registreringen har jeg fordi jeg skal korrekturlese den, og har jo også i den anledning mulighet til å dra nytte av den. Jeg vet det er endel materiale som allerede er registrert for Skjeberg, men som venter på korrektur. Vi får krysse fingrene for at det skjer noe ganske snart. Men det er jo et tidkrevende og nitidig arbeide, så det krever jo litt.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Britt!Her er nok et barn av Nikolai:Skjeberg Kirkebok, pagina 38, 1819, nr. 25Ullerød KirkeF: 02.04.1819, døpt: 09.05.1819Anne Karine Nicolaisd.Foreldre: Husmand Nicolai Frideriks, Kaaren Hornæs plads Damen Anne Elisabeth Svendsd.Faddere: Husmand Ole Pedersen, Ole Elias. K.Hornæs, Tore Lars. K. Hornæs, K. Berthe Georgsd. P. Maria Andersd., Maria Iversd. ??bergAnmerkning: Forældrenes 1ste barnJevnførelseregister: pag. 375 no. 249Barn av Erika Larsdatter:Skjeberg Kirkebok, Pag. 27, 1818, nr. 31Ingedal KirkeErik MagnusenForeldre: husmand Magnus Eriks. Busewigen under UDengen Erika Larsd.Skjeberg Kirkebok, pag. 60,, 1821, nr. 30Ingedal KirkeOle MagnusenForeldre: Inderst Magnus Eriks. E?? nedre under Grimsøe østre Erika Larsd.Foreldrenes 4die barn, alle iliveSkjeberg Kirkebok, pag 91, 1824, nr. 24Ingedal KirkeAndreas MagnusenForeldre: Inderst. Magnus Eriks. Grimsøe vestre Eiet Erika Larsd.Ettersom bostedet ikke er Jahlie, så kan det godt være at dette er andre personer. Men jeg tok dem med, ettersom det ser ut til delvis å passe.Blant annet fordi Busewigen og Grimsøen ikke er avskrekkende langt fra Kaarehornes i og med at de ligger vel vel Skjebergkilen alle tre? (Vær vennlig og rett på meg, hvis jeg har feil!)Hvis du trenger faddere, har jeg det og, tror jeg.Hvis andre har andre teorier, så er jeg åpen for disse! TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

usj.. det forrige innlegget ble litt uoversiktelig.. Men jeg håper du får ut av noe ut av det.. Prøver nok en gang:Britt! Her er nok et barn av Nikolai: Skjeberg Kirkebok, pagina 38, 1819, nr. 25Ullerød Kirke F: 02.04.1819, døpt: 09.05.1819 Anne Karine Nicolaisd.Foreldre: Husmand Nicolai Frideriks, Kaaren Hornæs plads Damen Anne Elisabeth Svendsd.Faddere: Husmand Ole Pedersen, Ole Elias. K.Hornæs, Tore Lars. K. Hornæs, K. Berthe Georgsd. P. Maria Andersd., Maria Iversd. ??bergAnmerkning: Forældrenes 1ste barnJevnførelseregister: pag. 375 no. 249 Barn av Erika Larsdatter:Skjeberg Kirkebok, Pag. 27, 1818, nr. 31Ingedal KirkeErik Magnusen Foreldre:husmand Magnus Eriks. Busewigen under UDengen Erika Larsd. Skjeberg Kirkebok, pag. 60,, 1821, nr. 30Ingedal KirkeOle MagnusenForeldre: Inderst Magnus Eriks. E?? nedre under Grimsøe østre Erika Larsd.Foreldrenes 4die barn, alle iliveSkjeberg Kirkebok, pag 91, 1824, nr. 24Ingedal KirkeAndreas MagnusenForeldre: Inderst. Magnus Eriks. Grimsøe vestre Eiet Erika Larsd. Ettersom bostedet ikke er Jahlie, så kan det godt være at dette er andre personer. Men jeg tok dem med, ettersom det ser ut til delvis å passe. Blant annet fordi Busewigen og Grimsøen ikke er avskrekkende langt fra Kaarehornes i og med at de ligger vel vel Skjebergkilen alle tre? (Vær vennlig og rett på meg, hvis jeg har feil!)Hvis du trenger faddere, har jeg det og, tror jeg. Hvis andre har andre teorier, så er jeg åpen for disseTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Udengen og Grimsøen ligger jo ikke så langt ifra hverandre ute i Ingedal, men Bussvigen vet jeg faktisk ikke helt hvor er, men det er et eller annet som sier meg Ingedal der også, så du er nok ikke helt på jordet Torunn.Registreringen din fungerte forresten fint. Sammenlikner du så ser du jo den lille forskjellen også.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Britt!Jeg fant en Erika med far Lars på Pilefoss i Skjeberg: LenkeMen hun kan jo komme fra en helt annen bygd.. Du bør nok sjekke giftermålet til både Erika og til Nicolai for å se om du finner noe mer.De har nok giftet seg før 1816 og 1819, da disse barna ikke er oppført som 'utenfor ægteskapet'.Magne! Det står at Busewigen er en plass under Udengen.. Så den ligger vel på eiet der. Den er regitrert i FT 1801 og jeg tror den er nevnt enda tidligere .. hvis jeg ikke husker feil..Bra at registreringen fungerer!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Da lærte jeg noe idag også Torunn. Jeg håper det setter seg.Ifølge Rygh nevnes Bussewig i 1723. Det vil da bli i matriklen av 1723.Er denne matriklen noe du har Torunn?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Hei både Torunn og Magne.Her har det nettopp idag formelig 'haglet inn' med opplysninger om etterlyst slekt i ganske mange retninger, og jeg trodde jeg hadde klart å svare på den siste (til Magne faktisk!) da jeg oppdaget enda en god del mer interessant stoff fra dere begge! Tusen takk til dere begge to for ytterligere opplysninger, som jeg nå faktisk må vente til min neste tidsmessige mulighet for å gå nærmere inn på, - jobben krever vekking kl. 0615 imorgen! Jeg MÅ bare melde pass for natten nå dessverre!Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Britt!Fint at du setter pris på det som kommer frem da! Det er alltid moro å se etterlysninger i Skjeberg, da man kanskje har litt mer å bidra med der.Jeg fant følgende på familysearch.org:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree Anne Maria Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 20 JUN 1813 Skjeberg, Ostfold, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Magnus Eriksen Family Mother: Erika Larsdr Dette innebærer at Magnus og Erika kanskje giftet seg før 1813? Funnet følgende i Skjeberg Kirkebok: Skjeberg Kirkebok, pag. 86, 1813 Nr. 54. Magnus Eriksen og Erika Larsdatter Hauge?? D: Anne Maria fadd: karen Magnusdatter, Erika Nilsdatter Johan And??datter, Jørgen ??sen, Erik Nilsen Ole Jacobsen fød: d. 7. Juni døbt d. 20. Juni i Skbg Vielse: Skjeberg Kirkebok, ægteviede 1813 Nr. 12 Ungk. Magnus Eriksen og Ereka Larsdatter Hornæs d. 12te Martij C: Hans Bjørnstad og Hans PibelundTa forbehold ang. tolkningen av faddernavnene..Men der har du kanskje litt til?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Hei Britt og Torunn og MagneDette er litt på siden av tema, men jeg ser at bl.a Magne spør om skattematrikkel 1723 for Skjeberg er registrert. Guri Isaksen har registrert og utgitt i hefteform Skattemandtall 1723 Skjeberg Sogn med Ingedal og Ullerød. Her nevnes Bussewig som en husmandsplass under Udeng. Oppsitter på Udeng er Asmund NIelsen, og på husmannsplassen Bussewig står oppført Amund Børesen. M.v.h. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Anne,dette blir enda mer på siden, men jeg spør allikevel. Er det planlagt at matrikkel 1723 for Skjeberg skal bli digitalisert også? Det er et eller annet som surrer i bakhodet om at det var en eller annen matrikkel som skulle bli det, men jeg husker ikke hvem...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Torunn og Magne.Nå mangler jeg nesten bare dåps- samt vigsel-innførselen for Nicolai Fredriksen for å kunne nøste enda litt videre bakover for Lovise. Men Nicolai finner jeg faktisk ikke i hele Norge i FT 1801, -navnet må være stavet helt annerledes enn i alle mine varianter for søk. Eller han må ha kommet fra Sverige etter FT 1801.Men iallfall tusen takk til Torunn og Magne for utrolig masse nye opplysninger, som jeg tror kan knyttes til 'min' Lovises opphav og familie, - jeg har iallfall hittil ikke funnet noen andre som stemmer like bra.Jeg er helt overveldet over all den hjelp jeg nå digitalt får nesten umiddelbart fra dere, og også fra andre, om personer i slekten som jeg selv har stått fast på i årrekker, og så lagt på is inntil jeg først nylig i den digitale slektsforsknings-verdenen etterhvert har oppdaget mulighetene for. Tusen takk for verdifulle innspill.Takk også til Anne Marie for opplysningen, selv om jeg selv p.t. ikke har kommet så langt som til skattematrikler.Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Britt!Ang. Nicolai og Anne som du nå leter etter. Hvis du er 'heldig' så har de flyttet til Skjeberg etter 1815. ( Barnedåpen foregår jo i 1816)Hvis de har gjort det, er det nemlig stor sjanse for at de er registrert i 'tilgangsregisteret' i kirkeboken 1815-1830.Men de kan naturligvis være fra Skjeberg begge to. Men hvis du låner denne kirkeboken, eller får noen til å slå opp for deg, så kan det være at du finner dem.Lykke til!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hvilket barn er det som døpes i 1816? Det var vel til Magnus og Erika...Nicolai og Anne må være gift før 1819, vi har vel ikke noe barn på dem før det?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Skjeberg MINI 1815-1830, s. 197, nr. 23:Brudgom: Ungk. Nicolai Frederiksen 24 Aar, afskediget Soldat.Brud: P. Anne Elisabeth Svendsdatter 26 Aar, Tjenestepige fra Hornæs.Forlovere: husmd. Johannes Olsen ??Myra?? og do. Syver Magnussen.Vielsesdagen: 5te Juni 1818 (i Skjeberg Kirke)I Jevnførelsesregisteret: 358 no. 84 og 374 no. 1??74??Dette burde bety at Nicolai var født ca. 1794 og Anne ca. 1792.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kan ikke finne noen Nicolai Frederiksen født i Skjeberg i den aktuelle perioden.Jeg finner kun èn Anne som kan passe:Anne døpt: 26.10.1793 i Skjeberg Kirke.Foreldre: Svend Nilsen og Guri Olsdatter.Faddere: Gulloug Jonsdatter, Siri Olsdatter, Thore Olsen, Paul Nilsen, Anders Olsen.Jeg synes denne er veldig usikker i og med at vi rent faktisk ikke vet om Anne er fra Skjeberg. Hadde hun enda vært døpt Anne Elisabeth, ikke kun Anne, så ville jeg si at den var ganske klar.På denne tiden finnes det to Paul Nilsen i Skjeberg som bærer sine barn til dåp; den ene bor på Klavestad, den andre på Hafslund. Dersom en skal si noe ut ifra fadderne, så vil jeg si at det er feil fødsel vi har tak i her. Men det er jo vanskelig å si sikkert så lenge vi ikke vet mer om Anne Elisabeths bakgrunn.Jeg vil si at det er mest trolig at både Nicolai og Anne Elisabeth er født i et annet prestegjeld enn Skjeberg.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Britt. Tok og søkte litt etter denne Nicolai:I Skjeberg finner jeg bare to Nicolai som passer på alderen, men ingen av dem heter Fredriksen til etternavn:Aaaserød: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10115.wc2&gardpostnr=1&personpostnr=4&merk=4&tid=14:57:10#ovre>LenkeRavneng: LenkeI Trøgstad: Lenkeher heter sønnen Nicolai Frideric I Bergen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.