Gå til innhold
Arkivverket

[#25904] Lunde & Mælum i Telemark


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Lunde & Mælum i Telemark_HJELP TIL OPPSLAG ØNSKES:Jacob Thomasen (navn også skrevet Jakob Thomassen) og datteren Borghild Marie (Jacobsdatter) Nilsen1900 folketellingen : (Hægna i Mælum sogn, Solum herred, Telemark) LenkeJacob Thomasen er oppgitt til å være født i 1872 i Lunde i Telemark. Har noen mulighet til å foreta et oppslag i kirkebok ? Jeg er svært interessert i fødselsdatoen hans samt navn på foreldrene (FT1875 online dekker ikke dette området i Telemark)I 'Døpte i Mælum sogn' står det at han er født i 1873 ett sted, et annet i 1874. Datteren, Borghild Marie (f. 02.12.1893) er eldst, deretter følger søsknene hennes :Karen Marie (f. 29.07.1896) og Inga Tomine (13.10.1898) + 3 øvrige barn født etter FT1900 -- skrivemåte for farens navn er i kirkeboken over døpte i Mælum Jakob Thomassen.I en reportasje i Telemarksavia i 2003 står det at '- Faren sin så hun siste gang julen 1906. Da reiste han til Amerika, og siden verken så eller hørte de noe til han'.Jakob Thomassen (f. 1872 evt. 1873, 1874) reiste til USA årsskiftet 1906/07. Har noen tilgang til amerikanske ressurser og mulighet til å foreta et søk ?Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kan nok ikke hjelpe deg med det du spør etter. Har likevel lett etter Jacob Thomassen og hans familie i Solums bygdebok. Da er det kanskje av interesse for deg å vite at Solum ifølge bygdeboka ikke har noen går ved navn Hegna, derimot minst 9 plasser eller underbruk. I folketellingen for 1900 (som du kanskje prøvde å legge lenke til?) finner jeg familien på Hegna under gårdsnr. 72. Dette er iflg. bygdeboka Østre Dolva i Mælum. Og der finns et bruk nr. 6 som heter Hegna, men Jacob Thomassen og hans familie er dessverre ikke nevnt der. Bruker/beboer i 1886 var Brynild Halvorsens enke, i 1905 A. Evensen Aamodt, alt iflg. Solum bygdebok, bind II, side 579.Lykke til i ditt videre søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Gårdsnr. 72 i Solum er Østre Dolva. At det i FT 1900 står Kilebygden, Solum, kan jeg ikke forklare på annen måte enn at Kilebygda var et sogn i Solum prestegjeld, som ellers besto av hovedsognet Solum og annekssognet Mælum. 'Kilebygda i Mælum' blir derfor meningsløst i mine ører. Gårdene Dolva (2 stk.) ligger i Mælum sogn. Jeg har likevel sett etter 'din' mann under alle de mange Hegna-er, på 8 andre gårdsnr. i Solum prestegjeld, men bygdeboka har ingen Jakob Thomassen på noen av disse brukene.Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C Ruisdael

Til Hans Mathisen,Takk for ditt innlegg.Kommentar til det du skriver:Jeg er ikke lokalkjent i området, men i et intervju med telemarksavisene i forbindelse med 110 -årsdagen til Borghild Marie Nilsen (Jacob Thomasens datter) i 2003 stod det helt eksplitt at hun var fra Mælum.Håper noen har tilgang til kirkebøkene i de aktuelle områdene.Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

For det første har digitalarkivet her gjort en feil: I 1900-tellinga for Solum er Kilebygda blandet inn der den ikke har noe å gjøre: '1900-telling for 0818 Kilebygden, Solum' står det, og det er bare tull, det skulle ha stått: '1900-telling for 0818 Solum ' - så bare glem Kilebygda i denne sammenheng!Gården 'Hegna' kommer her i logisk rekkefølge etter Dolva, østre og vestre, og var sikkert en plass under østre Dolva som Hans Mathisen skriver.Ellers var dette veldig interessant, for jeg tror jeg har denne Jacob Thomassen inne i min base for slekt i Lunde og Holla:Jacob Cornelius, født 8. August 1872 på gården Røisland i Landsmarka i Lunde av foreldre Thomas Jacobsen (f.1828 på Lauvbugten, bodde senere Kaasa og Røisland) og Børte Maria Nilsdatter (f. 1828 på Solli).Jacob var den yngste av 8 søsken, og det jeg ellers hadde notert om han var at han var skilt, - og at han reiste til Amerika.Hvis du går inn på min hjemmeside og klikker på treikonet, så får du opp hele basen. Les veiledningen ved å klikke på det gule spørsmålstegnet øverst t.h. når det dynamiske treet åpner seg. Søk på fornavnet Jacob Cornelius på filtrert indeksliste (den gule søylen som er brutt med grått), så finner du både forfedre og noen søskens etterkommere!Hører selv gjerne mer om dette!Nils...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C Ruisdael

Hei Nils Buverud,Solid slektsdatabase du har bygd opp.Takker for informasjonen - uten tvil er det rette personen du henviser til.Den eldste datteren hans, Borghild Marie Nilsen ble hele 110 år - bosatt i Tjølling i Larvik da hun døde den 3. mars 2004. Hun ble født i det siste huset før man kommer til Mælum kirke.Hun var gift med Nils Kristian Nilsen (20.06.1894-05.06.1965). [Redaktøren har fjernet opplysninger om nålevende personer.]Borghild Marie Nilsen er den personen med telemarksbakgrunn som har oppnådd høyest alder i Norge.Se omtale i Telemarksavisa her http://www.ta.no/nyheter/article810742.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Interessant og morsom lesing! Jeg kjente godt en av søskenbarna hennes, Thomas Grini, - og han ble nesten 99 år - en alle tiders mann!Han tok 'lappen' i m e g e t høy alder, og kjørte rundt omkring med stor selvsikkerhet, (kanskje ikke til andres like store sikkerhet....)Nils.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C Ruisdael

Hei igjen, NilsJeg har noen oppfølgingsspørsmål:Har du navnene på de siste tre barna til Jacob Thomassen ? - Datteren, Borghild Marie (f. 02.12.1893) er eldst, deretter følger hennes søsken:Karen Marie (f. 29.07.1896) og Inga Tomine (13.10.1898) + 3 øvrige barn født etter FT1900 -Har du navnet på hans ektefelle i din database? (Hun døde i 1913)Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Desverre har jeg ikke det.Jeg hadde i utgangspunktet ingen navn, knyttet til hans familie, så det jeg nå har er det som står i folketellinga 1900 + det du har levert av data her!Jeg tror jeg ville ha prøvd et innlegg i forumet for Solumslekt: http://solumslekt.org/forum/list.php?f=1 , da tror jeg du har en mulighet for å få rede på mer!Nils.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.