Gå til innhold
Arkivverket

[#25906] Folland - Averøy


Gjest Mona Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Falch

Noen som vet noe om Jon Olson Stene fra Kvernes på Averøy sine foreldre, eg har vert i kirkebøkene og har funnet noen flere kandinater, han vart gift med enken Ane Monsdtr Visnes og dei bodde på Folland og fikk flere barn, er glad for alle svar eg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hvis du har noen årstall å oppgi, er det større sjanse for å finne foreldrene hans. Vet det var en del Meldalinger som slo seg ned på Averøya, og Stene er jo et navn som også finnes i Meldal. Det behøver jo ikke å ha noen tilknytning til Meldal, men ble litt nysgjerrig likevel.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Vigselsprotokollen for Kvernes 1816 sier dette: 'Octbr. 27de begjærede ungkarl Jon Olsen Kaarvog at vies i Kornstad kirke 3. novbr. med Anne Mogensdtr., enke efter afgangne Iver Knudsen Stene' (Vollen)o.s.v. Underskrifter mangler. Viet meldte dag af Hr. Bull. De bodde på Stene. Jon døde i 1822, 39 år gammel. (f. ca, 1783) Samme året hadde de forpakta en part i Stene for 3 år. De hadde to sønner, Iver (1817-1835) og Ole, f. 1821, g. 1853 med Erika Lund Pedersdtr. Kleppen fra Bud, f. 1832. De bodde på Folland, br.nr. 11, Ødegård og hadde mange barn. Det er skifte etter Jon Olsen Stene 31/10 1822, men dette har jeg ikke lest ennå. Jon tjente på en nabogard på Stene (Senningan) i 1801. Han var ikke født på Kårvåg,har sannsynligvis tjent der. Jeg har dessverre ikke fått sett i kirkeboka ennå. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mona falch

hei Endre, det er jo du som har skreve dei siste averøy-bøkene hvis eg ikke husker feil. har funnet ein av kandinatene: mor til Jon Olson Mali Casperdtr og Ole Knutson Lyngstad men er ikke sikker da, takker ellers for opplysningene om Jon blant annet når han døde,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Mona Falch. Jon Olsen Lyngstad, f. 1786 døde før han var årsgammel, så han er det ikke. Presteattestene nemner også en Jon Olsen Rustad, innfl. i 1792, men dette må undersøkes nærmere. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Falch

Ja da var han skjekket ut, men nå har eg ikke sjekket giftemålet til Jon Olson Stene, bruker det å stå farens navn på attesten tru?. det er delte meninger om dette. Kommer snart den nye boken din ut? har hørt rykte om det blant andre slektforskere her i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Mona Falch! Som du vil sjå manglet underskrifter i vigselsprotokollen ved giftermålet til Jon Olsen, så der finnes ikke eventuelt farsnamn. Det andre spørsmålet besvares ved henvendelse til mailadressen enholten@online.no. Mvh. Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.