Gå til innhold
Arkivverket

[#25907] Holte på Eiker


Gjest Jens Gladheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Gladheim

I flesbergboka bind 6 side 437 opplyses at Lars Larsen Gutterud u/ Ulland ble gift med Anne Hansdatter Holte fra Eiker. Hun bli enke i 1798 gifter seg igjen med Andres Amundssønn. Hun dør i 1835 og sies å være 85 år dvs født 1755. Sønnen Bård eide en periode nordre Holte på Eiker. Hun er åpenbart herfra men kirkebok for Eiker disse år mangler, på nettet. Kan noen hjelpe med hennes foreldre/forfedre?? På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebok for fødte på Eiker mangler for perioden 1753 til 1764. Den må ha kommet bort engang på slutten av 1800-tallet for det finnes avskrifter i Lassens samlinger som viser at den var på plass da han reiste rundt og skrev av fra kirkebøkene. Han har dessverre kun konsentrert seg om enkelte slektsnavn.Når det gjelder Anne Hansd. så er dette en mulig kandidat. Det er skifte på Holte,mellem 1/6 1776. Gjertrud Tronsdatter er død. Enkemannen heter Hans Clemmetsen og de har en datter Anne som er 20 år gammel. Jeg kan ikke bevise dette,men navnene Gjertrud og Tron finnes blant barna på Gutterud. Hans Clemmetsen dør forøvrig 4/7 1785 80 år gammelHilsen Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Gladheim

Takker for opplysninger. Dette er nok et godt spor. Jeg har tidligere notert meg Hans Clemmetsen som en mulig far, blant flere,dog syntes jeg hans alder var noe høy. Dette synes å svært sannsynlig pga skiftet.Hans Clemmetsen,døpt 4/10 1705, sønn av Clemmet Hanssønn, bosted ikke oppgitt. Faddere Marte Skot, Ole Skot, Kristoffer Lyngås, Erik Borge og Kjersti Nilsdatter. Kan dette være en indikasjon på hvor han kom fra??Gjertruds dødsfall slik: 17760331 GIERTRUD THRONSD.HOLTE ENKE 60 I 9/4-1716 døptes Gjertrud Tronsdatter, datter av Trond Nilssønn Dynge. Finner flere barn før og etter henne hvor en Trond Nilssønn Skotselven er far, kan kanskje være samme person???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Den Hans Clemmetsen som er døpt 4/10 1705 blir bare 9 uker gammel, men Clemmet Hansen får en ny sønn ved navn Hans, døpt 13/1 1709. Clemmet og senere Hans bor på en husmannsplass under Søndre Skott som heter Vesa (Hvæssa, Hvæsa,Hvessa,Væsen) Clemmet Hansen gifter seg 22/10 1702 med Anbiør Christophersd. Hans Clemetsen gifter seg 14/3 1734 med Marthe Amundsd. Det er skifte efter Marthe 24/10 1750.De har da barna Clemmed 9 år,Live 13 år og Karen 10 år Hans Clemetsen gifter seg igjen 2/11 1755 med Giertrud Tronsd.hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Gladheim

Takke for info. Må få bearbeidet disse opplysningene litt. Clemmet navnet kommer muligens fra Sigdal/Modum/Flå? Det er jo litt spesieltMVHJens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Gladheim

Har sett litt på Gjertruds mulige foreldre:Trond Nilssønn Dynge finnes med dissse barn: Boie døpt 14/4-1696 (far Trond Nilssønn ikke sagt bosted, på alle andre barn sies Trond Nilssønn Dynge)) Aase døpt 20/8- 1699 Kirsten f 15/1-1702 NB fadde bl.a. Kjersti Boiesdatter Nils f 2/3-1704 Peder f. 30/3- 1707 Barbro f. 25/2- 1711 Gjertrud f. 9/4- 1716Ekteskap 15/2-1695 Trond Nilssønn og Marta Boiesdatter. Konkluderer med at dette må vare Gjertruds foreldre ut fra oppkalling etter hennes far.Mener en gang å ha vært borti en artikkel om en Boie el Boye på Eiker, men husker ikke hvor. Noen som har tips spor vedrørende hennes foreldre.MVHJens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Hei. Litt på siden spørsmål, men siden dette omhandler personer jeg også har i mitt tre, så tillater jeg å spørre om litt geografi, for jeg får ikke stedsnavnene til å være entydige.Blant annet så har jeg at Anne's datter Marthe er født i Holte i Bingen, men ligger ikke Holte (og Ulland) ved Bakke. Videre så lurer jeg på Gutterud/Ulland er dette flere plasser eller er det kun dagens Gutterud i Svene og dagens Ulleland i Øvre Eiker, og event. hvilken sammenheng er det mellom disse?Hilsen Morten G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Kom over denne i min saumfaring av Eikertemaer, og fattet interesse da dette også er mine aner. Da Anne Hansdatter blir viet til Lars Larsen Gutterud (1)25.10 1777, er hun kun nevnt som 'en pige fra Eger', og jeg så det vanskelig å komme videre med hennes aner.Derfor var det interessant å se at noen hadde noen teorier. Men et par spørsmål likevel, før jeg fører dem inn...hvis Anne er den som dør 27.10.1835, 80 år, Halseie, må hun være født ca 1755....synd at kb for Eiker er borte i den perioden....Og til Annes foreldre: Giertrud Throndsdr og Hans Clemmetsen.......hun står altså oppført som enke ved begravelsen i 1776,(5), mens det også i innlegg 4 opplyses at Hans dør i 1785....?Jeg får det ikke til å stemme, eller leser jeg alle innlegg feil? Vet det er mange hjelpsomme og flinke Eikerspesialister der ute....noen som kan hjelpe? Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Når Anne Hansdatter blir viet til Lars Larsen Gutterud 25/10 1777 er hun nevnt som 'en pige fra Eger Anne Hansdatter Holte.Det er skifte på Mellem Holte etter Gjertrud Tronsd. 1/6 1776 og der er Hans Clemmetsen oppført som enkemann.Ved dødsfallet står oppført Gjertrud Tronsd. Holte E: og gl. 60 år. E: har blitt oppfattet som enke, men det er mulig at det skal være Holte eie.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk for det, Arnt! Anne H. var min 4xtipp, og der falt det et par slektsledd til på plass. Satser på at jeg har rett dødsdato\år også. Alltid god hjelp å få fra Eikerområdet! mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.